Prima pagina

Porsche Bank, prima banca pentru masini

19.04.2004, 00:00 18



Piata bancara romaneasca, impartita intre 38 de jucatori, dar cu active de nici 15 miliarde de euro, se imbogateste in perioada urmatoare cu inca doua noi institutii de credit, ambele din Austria: Porsche Bank, specializata in credite auto, si banca pentru locuinte a grupului Raiffeisen, care nu are inca o denumire oficiala.



Surse bancare afirma ca, pana la sfarsitul anului, ar putea aparea un al treilea nou jucator.



Porsche Bank, subsidiara a holdingului austriac Porsche, a obtinut de la BNR licenta de banca universala, insa se va concentra, dupa cum ii este specificul, pe servicii de finantare a contractelor de cumparare a autovehiculelor comercializate de firma Porsche Romania - importator al marcilor Volkswagen, Audi, Posche, Skoda si Seat. In consecinta, ar putea avea de suferit afacerile bancilor care acorda deja credite pentru cumpararea marcilor amintite.



La randul sau, banca pentru locuinte a grupului Raiffeisen va fi prima institutie financiara infiintata conform Legii 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ. Actionarii bancii sunt, in proportii egale, Raiffeisen Bank Romania, Raiffeisen Bausparkasse Austria - compania mama, de profil, si banca germana Schwabische Hall, specializata, de asemenea, in sisteme de ecomisire si creditare pentru locuinte. Un proiect de institutie asemanatoare, in care urma sa fie implicat CEC, este blocat de mai multa vreme din diferite ratiuni, fara un orizont de reactivare.



Si astfel, piata bancara urmeaza sa-si dezvolte arhitectura cu doua segmente noi de specializare, care ar mai putea scoate din amorteala piata financiara in ansamblu. Ramane insa problema unei piete bancare dezechlibrate, in care numai doua institutii concentreaza o felie mare, de aproape 45% din total, iar nu mai putin de 22 de jucatori traiesc din cote de piata mai mici de 1%. Sapte banci, majoritatea subsidiare ale unor mari grupuri internationale, se multumesc cu cote cuprinse intre 2 si 5%, desi multe anunta proiecte ambitioase care ar trebui sa le duca spre un confortabil 10% - tinta insa imposibil de atins de toti pretendentii, chiar daca BCR si-ar mai vedea subtiata felia de circa 30% din piata.



Desi exista un numar foarte mare de banci foarte mici, in momentul de fata nu este cunoscut nici un proiect de consolidare, fie prin fuziuni, fie prin preluari. Singurul posibil subiect de achizitie ramane Robank, dupa ce Banca Tiriac a renuntat la cautarea unui investitor.



Potrivit datelor detinute de BNR, chiar si jucatorii cei mai mici raporteaza situatii financiare care exclud varianta disparitiei de pe piata prin faliment. Asa ca, deocamdata, urmeaza o noua crestere a numarului de competitori, si nu o consolidare, despre care se vorbeste de mai multi ani. Ramane de vazut daca ritmul de crestere a pietei va asigura suficient spatiu de manevra si de specializare, astfel incat sa poata rezista cei circa 40 de jucatori.



La sfarsitul lui 2002, Porsche Bank avea active bilantiere de 906 milioane de euro si inregistra un profit de 26.000 de euro.



Infiintata in 1966, cu sediul central la Salzburg, Porsche Bank s-a extins din 1994 in tari ale Europei Centrale si de Est in care Porsche Holding facea comert auto - Ungaria, Slovenia, Slovacia, Croatia si Romania - prin firma Porsche Leasing. Porsche Leasing finanteaza aproape jumatate din vanzarile celor cinci marci auto in Romania.



Pachetele financiare ale bancii includ si asigurari auto. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO