Prima pagina

Producatorii de incaltaminte nu mai investesc in lohn

17.11.2004, 00:00 54

Compania italiana Bonis, care detine in Romania producatorii de incaltaminte Bontimes din Timisoara si CD Bons din Cluj, a decis sa renunte la o investitie in fabrica din Cluj din cauza situatiei incerte a lohn-ului.
Potrivit oficialilor companiei, care nu au dorit sa precizeze care ar fi fost valoarea investitiei, planurile vizau constructia si echiparea unui nou spatiu de productie de aproximativ 2400 de metri patrati. Locatia ar fi asigurat dublarea capacitatilor de productie, la 4.000 de perechi in fiecare zi.
"Productia noastra este serios amenintata de cea din statele asiatice. Intrarea tarilor din Asia cu produse la preturi situate la un sfert din costurile din Romania face ca soarta producatorilor din tara sa devina incerta. Costurile de productie de aici au crescut si vor continua sa creasca, in timp cetarile asiatice lucreaza ", a declarat pentru ZF Transilvania Aldo Zavarise, directorul general CD Bons. El a adaugat ca, in aceste conditii, investitiile trebuie studiate extrem de atent.
Compania clujeana produce incaltaminte exclusiv in sistem lohn pentru piata europeana si pentru cea americana, printre cei mai importanti clienti numarandu-se Levi?s, Gas, Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Armani sau Dainese.
Pentru anul acesta, oficialii firmei estimeaza o cifra de afaceri de 80 mld. lei (circa 2 mil. euro), cu 8% mai mare decat in 2003. "Cresterea se datoreaza faptului ca am preluat fabricarea pentru o serie de modele mai complicate, pentru a contracara concurenta asiatica", a explicat Zavarise. Cu toate ca cifra de afaceri va creste, profitul inregistrat la finele lui septembrie a fost cu circa doua mld. lei mai mic decat in aceeasi luna a anului trecut.
In ceea ce priveste compania din Timisoara, Bontimes, aceasta a avut anul trecut o cifra de afaceri de peste 6 mil. euro. Firma produce incaltaminte sub marca BIT.
Presedintele Organizatiei Patronale din Incaltaminte si Pielarie (OP-PINC) Doru Mladin spune ca sistarea investitiilor in acest sector este un fenomen care deja se manifesta pe piata fiind determinat de mai multi factori.
"Climatul de afaceri este in continuare perceput drept nefavorabil, fiind preferate tari limitrofe cum este, de exemplu, Bulgaria. Costul fortei de munca, desi inca redus, prezinta simptome clare de <incalzire>, fara a fi acoperit de o crestere a productivitatii. Nivelul de comenzi este in scadere, iar lipsa unei platforme pe orizontala de aprovizionare cu materii prime face necesar importul aproape in totalitate a componentelor, cu costuri din ce in ce mai mari", explica Mladin.
La toate acestea, se adauga si migratia masiva de forta de munca in straintate care provoaca greutati in gasirea unui personal calificat.
"Anumite zone prezinta aceste simptome mai acut, iar Clujul este una dintre ele", a adaugat Mladin.
In aceste conditii, presedintele OP-PINC spune ca firmele romanesti de profil ar trebui sa isi planifice o activitate proprie in afara relatiei stricte de lohn.
"Acest lucru presupune investitie in sectorul de creatie si marketing, aplecare spre piata interna cu mai mult curaj, o studiere atenta a niselor pe piata externa pe care se pot incadra, in general o anume "agresivitate", in sensul bun, pentru a-si promova produsele. Firmele romanesti au deja experienta lucrului in lohn, iar acum e momentul sa puna la bataie tot ceea ce stiu. Altfel, vor ramane spectatori la patrunderea tot mai masiva a produselor de import si vor fi scosi de pe propia piata", a mai spus Mladin.
In acest moment, in Romania functioneaza peste 4.000 de firme (atat cele care au cate 7- 8 angajati, cat si firme cu peste 1.500 de angajati), dar o data cu reducerea lohn-ului vor incepe, in cel mai bun caz, fuziunile, sau lichidarea multora dintre acestea.
"Ne asteptam, in masura in care climatul de afaceri va ramane propice, sa apara si investitori mari, care doresc sa mute productia din tarile de bastina in tari care pot oferi stabilitate. Romania poate fi unul dintre aceste locuri - sunt semnale in acest sens, ramane sa fie bine fructificate", a mai spus Mladin.
miruna.lebedencu@zf.ro ; transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO