Prima pagina

Proiectul Bechtel, blocat la Chiribis

30.07.2004, 00:00 103

Desi firma americana Bechtel continua sa aduca angajati, multi dintre ei cu familii cu tot, lucrarile la autostrada Transilvania s-au blocat din cauza situatiei incerte a terenurilor.
Dupa ce si-a mutat centrul de operatiuni de la Savadisla, la Campia Turzii pentru derularea lucrarilor la primul tronoson de autostrada, trustul american si-a stabilit cartierul general pentru tonsonul doi la Chiribis, o localitate din judetul Bihor, aflata la 75 de kilometri de Oradea.
Cu toate acestea, organizarea de santier intarzie aici pentru ca oficialitatile nu au reusit sa exproprieze inca terenul de la actualii proprietari. Echipa manageriala a Bechtel intentioneaza sa ridice la Chiribis o baza in toata regula pe o suprafata de circa 20 hectare, aflate in proprietatea a 27 de localnici.
Aici ar urma sa fie amenajate cantina pentru cei circa 2.000 de angajati, dormitoarele, birourile si spatiile de recreere care cuprind inclusiv un teren de fotbal si unul de baschet.
Deocamdata americanii si-au improvizat birouri in scoala din comuna si incearca sa-i convinga pe localnici, ca pana la reglementarea situatiei terenurilor, sa le inchirieze.
 "Eu n-am teren de dat in chirie, daca vor, sa il cumpere, sau daca nu, sa mi-l exproprieze statul dupa o dreapta si prealabila despagubire cum scrie la lege", spune Lucian Porumb.
Satenii nu sunt de acord cu chiria propusa de americani pe hectarul de teren: 240 euro pe an, care reprezinta jumatate din valoarea de piata a ternului. La acesti bani se vor mai adauga alti 325 euro in cazul in care lucrarile vor distruge recoltele.
"Terenul pe care au pus ochii e cel mai bun din sat. De unde stiu eu ca anul viitor, in loc sa fie terenul expropriat, vine americanul si zice. Daca nu sunt de acord ce fac? Trag pamantul de sub baracile lor ca sa seman grau?", intreaba Porumb.
Inginerul Oliver Laczi, insarcinat de Bechtel sa semneze contractele cu localnicii, nu intelege indarjirea acestora. "Oamenii primesc o chirie si chiar despagubiri pentru recolta pe care, daca lucrarile intarzie, s-ar putea sa si apuce sa o culeaga", spune Laczi. Mai mult, firma le-a promis localnicilor ca din fiecare familie care a acceptat sa isi inchirieze pamantul va angaja un membru.
"Chiribisul are 450 de locuitori, iar noua ne sunt necesari acum peste 2.000 de angajati, am putea angaja tot satul si inca de trei ori pe atat", spune inginerul. Pentru ca in ciuda intalnirilor zilnice dintre reprezentantul Bechtel si localnici temerile taranilor nu au putut fi stinse, amenicanii au propus o intalnire cu subprefectul de Bihor, Alexandru Retegan, pentru a gasi in comun solutii de urgentare a exproprierilor.
Pana atunci insa, autostrada ramane doar un proiect pe o harta, pentru ca aceleasi probleme sunt si in judetul Cluj, unde avocatii firmei Bechtel negociaza sumele care urmeaza a fi platite ca despagubire pentru cei 84 de kilometri de autostrada.
Aici vor fi expropriate 35 de hectare de teren, a caror valoare depaseste 700.000 de euro. Cei peste 4.000 de proprietari de terenuri, din 13 comune clujene reprezinta principalul obstacol in care inceperii lucrarilor la proiectul ?Transilvania?, mai ales ca sumele vehiculate pentru un metru patrat de teren agricol au ajuns 1,5-2 euro.
Petru Gus, unul dintre specialistii angajati pentru evaluarea terenurilor din judetul Cluj a declarat pentru Ziarul Financiar, editia de Transilvania, ca tronsonul din judet nu pune probleme juridice deoarece majoritatea proprietatilor sunt arabile sau pasuni. Singura sectiune de teren aflata in intravilan este la Savadisla, locul unde lucrarile au inceput si s-au terminat subit. De altfel, Savadisla face obiectul unui evaluari de catre specialistii americani ai Bechtel.
Pana la rezolvarea situatiei juridice a terenurilor, autoritatile au desemnat consortiul format din fimele franceze Scetauroute si BCEOM, ambele facand parte din grupul de firme Egis, pentru supervizarea contractului derulat de Bechtel. Valoarea contractului de supervizare este de ordinul mai multor milioane de dolari, in conditiile in care contractul de executie al autostrazii incheiat in decembrie cu firma Bechtel are o valoare de peste 2,4 miliarde dolari.
Consultantul angajat de catre statul roman va trebui sa urmareasca executia lucrarii din momentul inceperii, confirma si raspunde de calitatea lucrarii. De asemenea, va urmari toate aspectele care tin de contract, inclusiv daca sunt probleme cu finantarea sau relatiile dintre contractor si subcontractori. Plata consultantului se va face din aceleasi fonduri, care sunt asigurate si pentru Bechtel.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO