Prima pagina

Retailerul VP Market din Lituania, in Romania

27.10.2004, 00:00 43

Retailerul VP Market din Lituania, cu afaceri anul trecut de peste 1 miliard de dolari, a intrat pe piata romaneasca prin achizitionare mai multor spatii comerciale ale companiei Practic din Bucuresti care detinea fostele magazine Alimentara din sectorul 6 al Capitalei. Lituanienii s-au aflat in negocieri si cu lantul de magazine alimentare Fortuna din Bucuresti.
Victor Badulescu, directorul de investitii al VP Market, a confirmat intrarea pe piata romaneasca a retailerului lituanian insa a refuzat sa ofere informatii referitoare la planurile de viitor ale companiei. "Nu pot sa va dau informatii referitoare la investitiile noastre viitoare", spune Badulescu. Oficialii Practic, compania privata detinuta de persoane fizice, nu au putut fi contactati pentru comentarii.
Preluarea unor spatii ale fostelor alimentare de sector de catre retele de supermarketuri nu este o noutate. Prima astfel de trazactie a avut loc anul trecut, cand una dintre primele retele de supermarketuri de pe piata romaneasca, La Fourmi a preluat cinci magazine ale societatii Concordia.
In prezent, singura companie rezultata prin impartirea spatiilor Alimentara din fiecare sector care pastreaza inca obiectul de activitate initial si un nivel al afacerilor rezonabil este Practic.
Compania detinea in aceasta toamna 13 magazine de cartier situate in sectorul 6, in zone precum Drumul Taberei, Militari si Crangasi. Magazinele au suprafete de vanzare situate intre 200 si 250 de metri patrati. Anul trecut cifra de faceri a Practic a depasit 9 milioane de euro.
VP Market opereaza in tarile baltice sub brandurile Minima (suprafata de 200-800 de metri patrati), Media (800-2.000 de metri patrati) si Maxima (peste 2.000 de metri patrati) si Hyper Maxima (de la 10.000 de metri patrati in sus).
Lituanienii s-au aflat anul trecut in discutii pentru o eventuala vanzare a afacerii insa, in cele din urma au renuntat din cauza faptului ca nu au gasit un cumparator care sa le ofere pretul cerut, si au demarat un amplu program de expansiune in tarile est-europene
Compania detine 185 de supermarketuri in Lituania, 80 in Letonia sI unul in Estonia. Numarul total al angajatilor a depasit anul trecut 18.000. Compania detine o cota de piata de peste 30% in Lituania si putin peste 20% in Letonia.
VP Market a patruns in Ucraina la inceputul anului, dupa ani intregi in care a laudat imensul potential al fostelor state sovietice, insa a preferat in cele din urma sa trimita o echipa la Varsovia, care sa lanseze magazinele companiei in Polonia. De asemenea, VP Market este pe cale sa deschida unitatI sI in Slovacia.
Compania a obtinut in urma cu doua luni un imprumut de 35 de milioane de euro de la Banca Europeana de Reconstructie sI Dezvoltare (BERD). Imediat dupa obtinerea acestor bani, VP Market a anuntat ca ar putea achizitiona unul dintre cele doua lanturi concurente de pe piata lituaniana: Selver sau Oleg Gross. De asemenea, reprezentantii companiei au spus ca in loc sa deschida noi supermarketuri in Estonia ar putea recurge la achizitia unor competitori pe aceasta piata. Expansiunea lituanienilor I-ar putea duce pe acestia inclusive in tarile nordice, acestia vizand Norvegia.
VP Market face parte din grupul VP, cel mai mare grup privat din Lituania. Grupul detine un lant de farmacii in Lituania, Letonia sI Polonia, un lant de restaurante fast-food in Lituania sI Letonia, o companie de distributie a energiei electrice sI una de constructii. VP Group mai dezvolta afaceri in asigurari, publicitate, telecomunicatii si brokeraj financiar.
Compania a fost infiintata in urma cu 12 ani cand noua persoane au cumparat un mic magazin alimentar prin cupoane de privatizare.
stelian.negrea@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO