Prima pagina

RomTelecom: pe profit, pregateste televiziunea prin firul de telefon

25.03.2005, 00:00 16

Cel mai mare operator de telefonie fixa de pe piata locala pregateste trecerea tuturor centralelor pe tehnologie digitala si inceperea de furnizare a serviciilor triple-play - voce, transfer de date si televiziune - printr-un singur fir: cel de telefon.


"Pana in luna mai a anului viitor, RomTelecom va inlocui toate centralele analogice ramase in retea, si aici ma refer la toate zonele din tara unde mai sunt astfel de centrale. Numarul lor este de aproximativ 750.000", a declarat pentru ZF James Hubley, director general al companiei. "Totodata, pentru urmatorii 3 ani vor fi introduse anual cate 900.000 linii noi care vor avea capacitatea sa transmita 'triple play' adica, voce, date si televiziune", a spus el.




Afaceri in crestere


Romtelecom a obtinut profit anul trecut in urma aplicarii planurilor de scadere a costurilor si eficientizare a activitatii. Veniturile companiei s-au cifrat la 839,1 milioane de euro, in crestere cu 5%, iar profitul net a urcat pana la 107,1 milioane de euro, dupa ce cu un an inainte operatorul de telecomunicatii inregistrase o pierdere neta de peste 13 milioane de euro. Profitul operational a crescut, la randul sau, cu 31%, pana la valoarea de 285 de milioane de euro.


In prezent, in Romania exista 4,5 milioane de linii de telefonie fixa. Fata de inceputul anului 2003, cand accesul pe piata de telefonie fixa a fost liberalizat, numarul liniilor telefonice fixe a crescut cu 200.000. Noii-veniti pe piata au atras insa in total pana acum 67.000 de abonati, conform ANRC.


Faptul ca afacerile RomTelecom cresc se datoreaza in buna parte scaderii cheltuielilor operationale, spun oficialii companiei. Acestea au scazut cu 4% anul trecut, operatorul economisind astfel 25 de milioane de euro. In schimb, impactul aprecierii leului a fost "extrem de negativ", pentru ca RomTelecom tarifeaza in euro si factureaza in lei, conform directorului general. El a estimat ca RomTelecom a pierdut din aceasta cauza aproximativ 30-40 de milioane de euro incepand de anul trecut si pana in prezent.


Conducerea RomTelecom are pe masa o lista cu 5-6 proiecte pentru viitorul apropiat. Printre ele se numara darea in folosinta a unui nou sistem de facturare, modernizarea retelei actuale, oferirea in premiera a unor servicii de transfer de date si acces la Internet de mare viteza, rezolvarea situatiei operatorului de telefonie mobila Cosmorom, dar si listarea la bursa a RomTelecom, anticipata pentru anul 2006. Conform unui proiect, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor (MCTI) va prezenta Guvernului, pana la finalul acestui an, un proiect de lege pentru finalizarea privatizarii societatii RomTelecom. Oficialii nu au oferit detalii suplimentare privind acest proces. Listarea este in sarcina detinatorului pachetului majoritar de actiuni (54%), operatorul elen de telecomunicatii OTE, insa procesul va fi influentat si de statul roman, care detine peste 45% din actiunile RomTelecom.


Conducerea operatorului de telefonie a reamintit ca incepand cu luna iulie, compania va da in folosinta noul sistem de facturare, botezat Geneva, care este mai flexibil si va facilita crearea de oferte mult mai flexibile.


Modernizarea retelei va dura aproximativ patru ani, iar investitiile facute de operator in acest proiect se vor ridica, in urmatorii trei ani, la 500 de milioane de euro. "Dupa aceasta perioada vom avea o retea ultra-moderna", spun oficialii RomTelecom.




Noul sistem de facturare, mai prietenos


La inceputul lunii iulie va fi lansat in premiera noul sistem de facturare la nivel national, care va permite companiei sa faca aceleasi oferte ca si operatorii de telefonie mobila.


Tehnologia a fost achizitionata in urma unei licitatii internationale de la compania americana Convergys in schimbul unei sume de aproximativ 15-18 milioane de euro, spun oficialii RomTelecom.


Sistemul, botezat Geneva, va permite operatorului sa ofere pachete mai flexibile de servicii, de tip numere favorite sau intervale orare favorite, cu alte cuvinte sa abordeze o strategie comerciala similara cu a companiilor de telefonie mobila si a noilor jucatori de pe piata de telefonie fixa.


RomTelecom va putea astfel sa introduca anumite niveluri de tarife pentru grupuri specifice de utilizatori (gen "Prieteni" sau "Familie"), apelurile catre acestia fiind mai ieftine.


"Abonatul ar putea alege intre 5 numere favorite cu pret special, o anumita tara in care suna mai des, un anumit interval orar etc.", a exemplificat un oficial RomTelecom. Acestea urmeaza insa sa fie definitivate in lunile urmatoare, iar primele oferte comerciale vor aparea probabil in a doua parte a anului.


Software-ul Geneva rezolva o problema cu care RomTelecom s-a confruntat pana in prezent - lipsa unui sistem de facturare care sa gestioneze o singura baza de date cu toti abonatii la nivel national.


Mai precis, daca in prezent o companie - client al RomTelecom - are filiale in judete care nu sunt administrate prin aceeasi platforma software, compania respectiva nu poate primi o factura comuna pentru toate posturile telefonice la care detine abonamente.


Pana anul trecut, RomTelecom avea 23 de platforme software si 41 de baze de date diferite (una pentru fiecare judet al tarii). Catre finalul anului trecut, operatorul a redus numarul sistemelor software paralele la 3, iar de la inceputul lunii iulie 2005 va utiliza software-ul unic Geneva.




Intarirea pozitiei de furnizor de servicii Internet


RomTelecom a preluat anul acesta prin absorbtie furnizorul de servicii Internet ARtelecom, operatiunea fiind finalizata in data de 1 februarie, o data cu inscrierea la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) a cererii de radiere a societatii absorbite.


Potrivit acordului de fuziune, ARtelecom se dizolva fara lichidare, cu transmiterea patrimoniului catre RomTelecom, care va prelua integral toate drepturile si obligatiile societatii absorbite. Printre argumentele luate in calcul in procesul de fuziune se numara simplificarea structurii organizatorice in cadrul grupului, diminuarea costurilor de achizitii prin dobandirea unei puteri crescute de negociere, reducerea costurilor de administratie si exploatare, precum si economisirea de resurse umane si financiare prin eliminarea nevoii de contabilizare a tranzactiilor reciproce.


De asemenea, fuziunea va permite exploatarea mai eficienta a portofoliului de marci detinute de cele doua companii si transmiterea unui mesaj calitativ, unitar si coerent catre clientii finali.


ARtelecom a fost infiintata in iunie 2001, serviciile si solutiile de comunicatii bazate pe tehnologia IP (Internet Protocol) fiind disponibile din luna aprilie 2002. Infrastructura companiei a fost realizata de Intracom Bucuresti si se bazeaza pe echipamente Cisco, HP, Sun Systems si MIND CTI. Compania a incheiat anul 2003 cu o cifra de afaceri de doua milioane de euro.


Conducerea ARtelecom estima ca, pana la sfarsitul anului 2004, societatea atinsese venituri de circa 4,5 milioane de euro.


ARtelecom ocupa locul doi in clasamentul furnizorilor de servicii Internet prin dial-up si se situa intre primele zece companii in privinta serviciilor de acces prin linii dedicate, conform aprecierilor reprezentantilor societatii.


Totodata, RomTelecom intentioneaza sa se concentreze pe ofertele de transfer de date, la inceputul lunii aprilie urmand sa lanseze serviciul ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) pe fibra optica, a mai spus oficialul companiei.


Pana in prezent, RomTelecom oferea acces la Internet prin tehnologia de viteza mai mica ISDN si prin clasicul dial-up (prin linia telefonica).


Serviciul ADSL se va adresa cu precadere clientilor-companii, dar vor exista si oferte pentru clientii rezidentiali.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO