Prima pagina

Si iata automobilul imposibil, de 5.000 de euro: Logan

Si iata automobilul imposibil, de 5.000 de euro: Logan
03.06.2004, 00:00 15



Renault a ridicat cortina de pe masina in care investeste 500 mil. euro. Producatorul francez Renault a ridicat valul de ceata care inconjura lansarea celui mai ambitios proiect al sau de la venirea ca actionar majoritar la Dacia, modelul de 5.000 de euro.



Logan, caci acesta este denumirea comerciala a noului model, a fost prezentat oficial ieri la pranz la centrul de design al Renault, Technocentre si aseara la Palatul Parlamentului.



"Acesta este automobilul imposibil, care la orizontul anului 2010 va contabiliza vanzari de 700.000 de unitati, valoare comparativa cu cea a modelului Renault Megane " a declarat Louis Schweitzer, presedintele grupului francez Renault.



Potrivit acestuia, valoarea ar putea creste, avand in vedere ca facilitatile de productie si asamblare din afara Romaniei ar putea fi marite.



"Vom produce 200.000 de masini in Romania si 150.000 de colectii care vor fi exportate pentru a fi asamblate in alte tari. Vor exista si alte cinci locuri de productie in toata lumea, pentru patru dintre aceste locatii fiind deja incheiate contracte ", a mai spus Schweitzer.



Astfel, 60.000 de masini vor fi produse incepand de la jumatatea anului viitor in Rusia, 30.000 vor fi asamblate in Maroc, 16.000 in Columbia, iar 300.000 vor fi produse in Iran.



"Pentru China avem un proiect mai mare, care va include si marca Dacia ", a precizat Schweitzer.



"Cred ca in tara, unde numele Dacia are o rezonanta foarte puternica, noul model Logan are toate sansele sa devina noul best-seller. Fiind mai generoasa la dimensiuni decat Solenza, avand un design reusit si fiind dotata cu motoare interesante, mai ales cel de 90 CP, noua Dacie este, cred, bine inarmata sa faca fata concurentei. Mai ramane sa ne convinga de salturile calitative promise, la nivel de materiale, finisaje si asamblari", a spus Edwin Keleti, editor-sef al lunarului Pro Motor. Logan nu va fi comercializat doar sub marca Dacia.



"Am decis ca in Europa Centrala, Turcia, Magreb si in Orientul Mijlociu, modelul sa fie comercializat sub numele Dacia, iar pe alte piete, precum Iran, Rusia sau Columbia, unde prezenta lui Renault este limitata, Logan va fi un vehicul de cucerire pentru marca Renault ", a mai spus Schweitzer.



In aceste conditii, mai mult de jumatate din productia Logan va purta marca Renault si nu Dacia, iar cele cu marca Dacia vor purta sub logo-ul Logan si sintagma " by Renault ".



"Este vorba de vizibilitate. Este greu sa intri cu doua marci noi simultan pe piata, Renault si Dacia, si sa le impui pe amandoua intr-o piata unde nu au fost prezente pana acum. Faptul ca am pus si numele Renault in paralel cu Dacia ne obliga la respectarea unui standard de calitate ca pentru orice alt model Renault. Este vorba de prestigiul nostru".



Modelul Logan va fi comercializat mai intai pe piata romaneasca, unde va avea un pret situat intre 5.000 si 8.000 de euro, in functie de motorizare si varianta de echipare. Pentru inceput vor fi disponibile doua motoare pe benzina de 1,4 litri si 75 cai putere, respectiv 1,6 litri si 90 de cai putere.



De anul viitor va fi disponibila si o varianta de motorizare diesel de 1,5 litri, pentru ca din 2006 sa apara si un motor alimentat cu gaz natural.



In afara variantei de caroserie tricorp, prezentata de Renault, vor aparea si o varianta break si o utilitara, a mai spus Schweitzer.



Pariul pentru realizarea unui automobil de 5.000 de euro dateaza de la jumatatea anilor '90, insa Renault a anutat oficial acest proiect in anul 1998, un an mai tarziu cumparand pachetul majoritar de actiuni la Dacia.



"Este greu de spus cat a costat proiectul X90. Renault avea nevoie de o capacitate de productie, iar Dacia de un cumparator pentru a o salva. Asa s-a nascut proiectul X90. Am realizat investitii industriale de 100 de milioane de euro la Dacia intr-o prima faza. Ulterior am realizat alte investitii specifice pentru acest proiect de 200 de milioane de euro la Pitesti. Tichetul de intrare pentru acest proiect a fost la randul lui de 200 de milioane de euro si vom realiza si alte investitii in site-urile unde vor fi produse si respectiv asamblate noile modele. De exemplu, in Iran cred ca vom investi 300 de milioane de euro ", a mai spus Schweitzer.



Furnizorii au fost o problema, pentru ca nu se ridicau la standardele necesare, astfel incat Renault a adus in Romania o parte dintre ei.



"Gradul de integrare local, respectiv contributia pe care au avut-o furnizorii locali la Logan, este de 66%. Principalele trei probleme pe care Dacia le-a avut pana acum au fost calitatea, calitatea si, nu in ultimul rand, calitatea"."



Cum s-a ajuns la pretul de 5.000 de euro?



"Am utilizat solutii pe care le-am folosit deja in alte proiecte: puntea-fata este cea de la Renault Clio, o parte dintre elementele din spate sunt de la Renault Modus, iar platforma B este folosita si pentru Nissan Micra si noul Renault Clio, care va fi lansat peste un an si jumatate".



Programul X90 reprezinta o miza majora pentru Romania, afirma oficialii Renault. "Romania va fi prima tara care va produce Logan, in uzina de la Pitesti si care il va comercializa. Pentru Dacia, Logan va fi un puternic vector de transformare a imaginii marcii", spun ei. Oficialii companiei franceze afirma ca pe piata auto romaneasca, unde pretul mediu al unui vehicul este cel mai scazut din toata regiunea Europei Centrale si Orientale, clientii sunt in cautarea unor vehicule care se situeaza la standardele occidentale dar care au preturi deosebit de competitive. De altfel, dat fiind cei mai multi dintre romani nu poseda decat un singur vehicul pentru intreaga familie, acesta trebuie sa fie bun si pentru transport la servici, iesiri in timpul liber, dar si transporturi utilitare.



Logan se pozitioneaza pe piata romaneasca, conform jargonului specialistilor, in segmentul BEntry. Astfel, daca Daewoo Matiz, asamblat in Romania, este o masina din segmentul Entry Car, alte produse de pe segmentul <<B-entry>>, sunt Chevrolet/ Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Skoda Fabia, Fiat Albea si Daewoo Cielo.



Alt grup de concurenti sunt vehiculele de ocazie de import precum Opel Astra, Volkswagen Golf si care se situeaza in aceeasi gama de preturi ca si cele ale gamei Dacia. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO