Prima pagina

Stephan Weber, Ursus: Viata este un mare joc de Sah

Stephan Weber, Ursus: Viata este un mare joc de Sah

"M-am nascut in regiunea Padurea Neagra, la cativa zeci de kilometri departare de Dunare si odata cu trecerea anilor am continuat sa lucrez in jurul ei, in Budapesta, Bavaria, Frankfurt si acum Romania."

05.09.2008, 23:52 58

Este in primul rand un vizionar, pasionat de munca sa, un dezvoltator pentru care fiecare secunda inseamna inca o sansa de a face sau de a cunoaste ceva nou. Este un om care iubeste istoria si caruia ii place sa calatoreasca, preferabil pe propria motocicleta pe care si-a petrecut in aceasta vara concediul.
"Am plecat in concediu cu mai multi prieteni motociclisti intr-un mic tur al Romaniei. Aproape toti am cazut de pe motociclete, iar eu m-am intors zgariat si lovit, dar mi-a placut foarte mult", spune Weber cu un zambet larg. De origine german, Weber spune ca aproape toata viata si-a trait-o in apropiere de Dunare.
"M-am nascut in regiunea Padurea Neagra, la cativa zeci de kilometri departare de Dunare si odata cu trecerea anilor am continuat sa lucrez in jurul ei, in Budapesta, Bavaria, Frankfurt si acum Romania", povesteste el. Pozitiile pe care le-a ocupat in cadrul companiilor multinationale de la finalizarea studiilor au fost numeroase, insa prima slujba pe care a avut-o a fost sa ude florile din cimitirul care se afla in apropierea casei parintesti.
"Cred ca aveam mai putin de 13 ani si era o meserie foarte buna deoarece aveam foarte putini clienti care se plangeau de serviciile mele", glumeste Weber.
Ulterior a lucrat ca vanzator de ziare, iar de atunci spune ca nu i-a mai placut sa se trezeasca devreme. Cu toate acestea, dupa finalizarea stagiului militar a lucrat timp de doi ani in fortele speciale, ca parasutist, iar abia dupa aceea si-a inceput cariera in lumea afacerilor. "Intotdeauna inveti din munca cu oamenii. Am studiat atat finante, cat si marketing, economie si resurse umane, iar in timpul facultatii am facut un internship in Germania, la o companie producatoare de masini, si unul in America, la o companie din industria petroliera. Am invatat mai multi ani decat a trebuit, dar pana acum nu mi-a prins rau", spune directorul general al Ursus Breweries.
Experienta internshipului in corporatii multinationale si-au pus amprenta asupra sa si in prezent Weber este un adept al folosirii internshipului in cadrul companiei pe care o conduce. "Luam intre cinci si zece studenti in internship in fiecare an, iar o parte dintre ei raman si se angajeaza la noi. Este o situatie in care ambele parti castiga deoarece compania castiga un posibil candidat, iar studentul capata o experienta de munca in cadrul unei multinationale", afirma reprezentantul Ursus Breweries. Dupa ce si-a finalizat studiile s-a angajat la Procter & Gamble, in departamentul de vanzari si in cadrul acestei companii a experimentat reusita care a avut cel mai mare impact asupra sa prin lansarea brandului Pringles.
"A fost o realizare foarte mare pentru mine, dar in acelasi timp mi-a fost clar ca trebuie sa plec din P&G deoarece felul meu de a crea si a dezvolta marci nu corespundea cu modul lor de lucru", isi aminteste Weber. Ocupa deja pozitia de national key account manager atunci cand a plecat de la P&G pentru a lucra la Geneva, in Elvetia, ca trade marketing development director al producatorului de tigarete British American Tobacco (BAT).
"Trebuie sa ai atat experienta in marketing, cat si experienta in brand management, iar BAT exact asta mi-a oferit. Atunci cand am devenit brand manager, am avut ocazia sa relansez brandul Peter Stuyvesant, o marca foarte la moda in anii 70-80, dar care atunci trebuia revitalizata. In industria tutunului exista anumite restrictii in ceea ce priveste comunicarea comerciala, ceea ce mi-a permis sa dezvolt canale de comunicare comerciale alternative", spune el.
Urmatoarele destinatii pe harta calatoriilor lui Weber au fost Grecia, unde a ocupat pozitia de trade marketing and distribution director al BAT Helas, apoi Londra. Aici s-a oprit in 2004 atunci cand a intrat in grupul SAB Miller, pe pozitia de sales and distribution trade marketing director pe Europa, pentru a dezvolta noi concepte de crestere a brandurilor de bere detinute de grupul sud-african si modalitati de optimizare a executiilor lor in piata. A ajuns la SAB Miller asa cum ajung majoritatea managerilor care lucreaza in multinationale, printr-un telefon. "La P&G am invatat sistemele si procesele care caracterizeaza industria FMCG, sa fiu rational atunci cand iau decizii, iar deciziile pe care le iau sa fie mereu in favoarea produsului.
Industria tutunului este axata pe imaginea produsului, deoarece atunci cand fumezi un anumit brand de tigari transmiti un anumit mesaj despre tine. Industria berii reuneste ambele tipuri de experiente, asa ca a fost ceva natural sa vin la SAB Miller. Era exact ceea ce aveam nevoie". Din ultima parte a anului trecut a preluat din mainile lui Dieter Schulze conducerea subsidiarei locale a producatorului de bere SAB Miller, Ursus Breweries, pe care intentioneaza sa o dezvolte in continuare cel putin in acelasi ritm de pana acum.
Ursus Breweries este cel mai mare jucator al pietei locale a berii din punctul de vedere al cifrei de afaceri, detinand in portofoliu marca de bere cu cele mai mari vanzari valorice din industrie, Timisoreana. Subsidiara locala a grupului sud-african SAB Miller a finalizat anul financiar 2007-2008 cu afaceri de 278,2 milioane de euro, in crestere cu 47,7% fata de rezultatele obtinute in 2006, in timp ce profitul a ajuns la 40,4 milioane de euro, cu un avans de 15% fata de anul precedent. SABMiller a vandut in Romania, in anul financiar incheiat la 31 martie anul acesta, cinci milioane de hectolitri de bere, cantitate mai mare cu 28% fata de cea comercializata in anul financiar 2006-2007.
Acesta reprezinta cel mai mare avans de pe pietele europene ale companiei. Prin ochii lui Weber, acest business pe care il conduce cu o placere vizibila arata exact ca o masinarie la care poate lucra mereu pentru a o mentine si a o moderniza.
"Un coleg mi-a spus la un moment dat ca viata este o calatorie in care cu cat inaintezi iti ofera din ce in ce mai putine oportunitati de a face alegeri si eu nu vreau ca aceasta sa se intample. Viata nu se rezuma doar la munca de zi cu zi. Este mare joc de sah, dar in final doar un joc", isi motiveaza Weber temperamentul mereu activ. Peste cinci ani se vede pe o insula din Grecia plimbandu-se pe un scuter inchiriat, si daca nimic in temperamentul sau nu se va schimba pana atunci, probabil ca scuterul va fi doar un intermediar intre un tur al Greciei pe motocicleta si strategia modalitatii de promovare alternativa a unui brand la nivel international. El indrazneste sa spuna insa ca viata schimba oamenii si ii imblanzeste chiar si pe cei mai neinfricati. Ramane de vazut daca asta se va intampla si in cazul sau.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO