Prima pagina

Un miliard de euro dat pe masini anul trecut

20.01.2004, 00:00 10

Anul 2003 a marcat mai multe premiere pentru piata auto romaneasca din ultimii ani: valoarea pietei a trecut de 1 miliard de euro, iar estimarile analistilor privind vanzarile au fost depasite. In plus, aproape toate segmentele pietei au crescut - vanzarile de masini romanesti, din import si productia nationala.
"Cea mai semnificativa evolutie o reprezinta cresterea spectaculoasa a vanzarilor de autovehicule din productia nationala. Pentru prima data in ultimii 14 ani, rata de crestere a acestora a depasit rata de crestere a importurilor" a declarat Brent Vamar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Potrivit statiscilor APIA, vanzarile masinilor produse in Romania au crescut anul trecut cu aproape 22%, pana la 82.200 de bucati, in timp ce importurile au crescut cu putin peste 19%, pana la peste 53.000 de bucati. In total s-au vandut anul trecut in Romania in jur de 135.000 de autovehicule noi, fata de 112 in 2002.
In aceste conditii, masinile romanesti au reusit pentru prima data in ultimii ani sa-si mareasca cota de piata la 61%. Valoarea este insa mult inferioara celei inregistrate in urma cu 7 ani, cand, spun statisticile, 97% din masinile vandute in Romania erau produse ina€¦ Romania.
"In acea perioada insa vanzarile de automobile second-hand erau mai mari decat toate vanzarile de automobile noi, fie ele nationale sau din import. Astazi, importurile second-hand nu mai reprezinta nici macar o cincime din totalul pietei", apreciaza reprezentantii APIA.
Performantele realizate de producatorii si importatorii de automobile vor fi si mai mari anul viitor, chiar daca ritmul de cresetre se va diminua.
"Anticipam o crestere a pietei totale de autovehicule (noi si second-hand) de 14-16%, iar dintre acestea, autovehiculele noi sa creasca cu 10-11%" a mai spus presedintele APIA.
Masinile romanesti nu isi vor mai putea mentine tempo-ul insa, apreciaza reprezentantii APIA, care estimeaza doar o crestere de 6% pentru anul acesta, comparativ cu 17% pentru importuri.
"Modelul pe care producatorul roman Dacia il va lansa va aparea in a doua parte a acestui an si nu se va simti foarte puternic in vanzari", crede Valmar.
Potrivit oficialilor Dacia, modelul cunoscut sub numele de cod X90, va contabiliza anul viitor vanzari de 11.000 de unitati.
Intre marcile de import, cel mai bine plasat este Renault, care a vandut anul trecut peste 10.000 de automobile. De altfel, intre primele zece marci de import nu s-au petrecut in 2003 prea multe modificari fata de 2002. Toate marcile, fie ca a fost vorba de Skoda, Volkswagen, Peugeot, Ford sau Opel au plusat, singura marca importanta care a inregistrat un regres fiind Fiat.
O alta marca ce a iesit din rand a fost Toyota, care a inregistrat o dublare a vanzarilor in 2003, pana la aproape 1.500 de unitati.
Exportul a fost singurul segment al pietei auto care a inregistrat un usor regres anul trecut. Daca Daewoo, care a tinut ani buni exporturile romanesti, a intrerupt in 2003 livrarea de automobile la export, Dacia a profitat si a crescut exporturile de doua ori si jumatate in 2003.
Situatia va continua si in acest an, apreciaza reprezentantii APIA, exporturile urmand a creste de aproape trei ori. Astfel, daca in 2003 au fost livrate la export putin peste 9.200 de masiuni, in acest an, o data cu lansarea modelului Dacia X90 si reluarea contractelor pe care le avea Daewoo Romania, exporturile ar putea ajunge la 27.000 de unitati.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO