Prima pagina

Valea Prahovei devine valea business-ului

Valea Prahovei devine valea business-ului
04.03.2004, 00:00 23



Cea mai mare parte a retailerilor internaionali si-au facut intrarea pe piata romaneasca prin Bucuresti. Dupa ce lucrurile au inceput sa se aseze in Capitala, care a inceput sa fie impanzita de magazine, se prefigureaza si prima aglomerare comerciala din provincie, la Brasov. Bazinul Prahovei devine astfel zona industriala si comerciala cea mai dezvoltata din Romania.



Cei care intra cu masina in orasul Brasov venind dinspre Bucuresti au ocazia sa observe atat pe stanga, cat si pe dreapta soselei ample lucrari de constructii. Show-room-uri ale unora dintre cele mai importante marci de masini din Romania, magazine de mobila, cash & carry, hypermarketuri, magazine de bricolaj, restaurante fast-food, benzinarii, toate acestea sunt insirate unul langa altul, si sunt aflate in diferite faze de constructie. Selgros, Mobexpert si Romstal deja s-au amplasat. Carrefour si Praktiker se instaleaza anul acesta, iar Bricostore este in proiect. In plus, o multime de show-room-uri: Peugeot, Seat, Ford sau Mercedes, dar si benzinarii si un Mc Donalds. In total, investitii de zeci de milioane de euro.



Explicatia este simpla, magazinele din zona de la intrarea in oras se adreseaza in aceeasi masura celor mai bine de 300.000 de brasoveni si turistilor din Poiana Brasov sau din orasele de pe Valea Prahovei, aflate la jumatate de ora de mers cu masina.



"Noi avem un magazin deschis in aceasta zona de patru ani. Am vrut sa facem un magazin in orasul Brasov si am discutat cu cei de la Primarie, care ne-au spus ca zona de la intrarea dinspre Bucuresti va fi dedicata in totalitate serviciilor. Atunci am luat decizia de a investi. Intre timp, au aparut si alte companii in aceasta zona, iar pretul terenului a crescut", spune Dan Viorel Sucu, presedintele producatorului si retailerului roman de mobila Mobexpert.



Primul "strain" care a aparut in zona a fost grupul german Rewe care, spre deosebire de concurentul sau german Metro, a ales Brasovul ca punct de intrare in Romania pentru reteaua Selgros.



"La data stabilirii locatiei pentru complexul din Brasov, nu aveam date certe, dar banuiam ca zona respectiva se va dezvolta intr-o zona destinata serviciilor si comertului, deoarece se anunta de atunci a fi ideala pentru dezvoltarea unui astfel de areal" spune Pia Krauss, director de marketing al Selgros Cash & Carry Srl.



Potrivit acesteia, amplasarea centralei intr-un alt oras decat capitala a fost dictata si de faptul ca Brasov este situat in mijlocul Romaniei, un loc ideal pentru organizarea expansiunii in toata tara. "In plus, la Brasov am gasit personal cu bune cunostinte de limba germana. Rezultatele magazinului din Brasov sunt mult peste asteptarile si planificarile noastre", adauga Krauss.



Primul magazin Selgros a fost deschis in prima parte a anului 2001 si a implicat o investitie de 16,5 milioane de euro, iar de atunci germanii au mai deschis inca trei magazine in Bucuresti si unul la Targu Mures.



Grupul francez Carrefour va deschide la randul sau in acest an primul sau hypermarket din provincie, tot in cadrul aglomerarii comerciale care se prefigureaza la intrarea in Brasov.



"Am cumparat in urma cu mai multi ani un teren cu o locatie foarte buna la intrarea in Brasov. Anul acesta, dupa ce am ajuns la trei hypermarketuri in Bucuresti, am decis ca este momentul pentru deschiderea unui astfel de magazin si in provincie, iar cel mai indicat a fost orasul Brasov, avand in vedere locatia foarte buna pe care o aveam si faptul ca este unul dintre principalele orase ale tarii", spune Francois Oliver, directorul general al Hiproma, compania care opereaza reteaua de hypermarketuri Carrefour in Romania. Investitia implicata de acest proiect este de 25 de milioane de euro.



Praktiker, divizia de magazine bricolaj a grupului german Metro este la randul sau foarte aproape de a deschide un magazin la intrarea in Brasov, evenimentul fiind programat pentru aceasta primavara. Grupul francez Bresson, concurentul direct al germanilor de la Praktiker va deschide la randul sau un magazin Bricostore in aceasta zona.



"Nu pot oferi mai multe detalii privind momentul cand va fi acest magazin deschis", afirma Adina Burchioiu, reprezentantul Bricostore Romania. Investitia pentru un magzin de bricolaj variaza in general intre 6 si 10 milioane euro, in functie de dimensiune.



Grupul german Metro ar putea contribui la randul sau la noua aglomeratie comerciala si cu un magazin de tip cash & carry, avand in vedere, spun surse din piata, ca detine un teren in aceasta zona. "Pentru moment nu avem planuri in acest sens. Legat de teren nu pot face insa nici un comentariu", spune insa Delia Nica, director relatii publice la Metro Cash & Carry Romania, companie care mai opereaza un magazin in Brasov, aflat insa in alta zona, la iesirea dinspre Sibiu.



Indiferent ca au deschis sau vor deschide magazine in aceasta zona, retailerii spun ca nu investitia in aceasta zona este realizata pe termen lung.



"Cred ca nimeni nu isi pune problema sa faca bani pe termen scurt prin deschiderea unui magazin in aceasta zona. Toti retailerii investesc mai mult decat justifica in acest moment orasul, insa investisia este facut apentru viitor. Oricum in cativa ani, intrarea dinspre Bucuresti va fi o zona in care vor putea veni la sfarsit de saptamana oamenii pentru a-si face intr-un singur loc toate cumparaturile de care au nevoie" precizeaza pretedintele grupului Mobexpert, care a investit 1,5 milioane euro in cadrul magazinului pe care il opereaza in aceasta zona.



Zonele cele mai interesante pentru investitori straini au fost pana in prezent Bucurestiul si vestul tarii. De altfel, companiile straine care opereaza in Capitala si in patru judete din vest controleaza jumatate din totalul schimburilor comerciale ale Romaniei. Astfel, Capitala, care a atras in ultimii ani un volum important de investitii straine, contribuie cu 29,4% la realizarea comertului exterior. Judetele Timis si Arad concentreaza 8,52%, respectiv 4,41% din exporturile si importurile totale, fiind urmate de judetele Sibiu, cu 4%, si Bihor, cu 3,92%.



Chiar daca Bucurestiul si zona din apropierea sa se vor mentine in centrul atentiei investitorilor, analistii apreciaza ca in perioada urmatoare se va produce o mutare a centrului de interes dinspre zona de vest a Romaniei catre centru si zona sud-vestica. Astfel, pe masura ce in vestul tarii, pretul terenurilor a crescut constant, iar rata somajului a continuat sa scada, investitorii incep sa se mute catre zona centrala si sud-vestica unde terenurile inca sunt mai ieftine, iar somajul este mare.



In acest context, pentru multi dintre retailerii straini deschiderea unui magazin in orasul Brasov, epre exemplu, este naturala, pe masura ce au deschis magazine si in Ploiesti, principalul oras aflat intre Bucuresti si Brasov. Acesta este cazul germanilor de la Praktiker.



De altfel, zona Ploiestiului a inceput deja sa atraga din ce in ce mai multi investitori straini si asta datorita avantajelor pe care le ofera pozitionarea sa: la 55 de kilometri de Bucuresti si, implicit, de aeroportul Otopeni, acces direct la DN 72 / Ploiesti - Targoviste si acces la viitoare autostrada Bucuresti - Brasov.



Un alt exemplu este grupul german Tengelmann care va deschide in Romania, in acest an, prin divizia sa Plus Discount, aproape 30 de magazine de cartier. Primele magazine vor fi deschise in Bucuresti, Brasov si Sibiu, dar si in orasele mici, cu pana la 30.000 locuitori, precum Campina si Dorohoi. Compania intentioneaza sa construiasca un centru logistic si depozite de marfuri langa Ploiesti, valoarea totala a investitiei fiind de peste 20 milioane de euro.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO