Prima pagina

Vanzarile Dacia au ajuns aproape de 400 milioane euro

Vanzarile Dacia au ajuns aproape de 400 milioane euro
15.04.2004, 00:00 47



La Automobile Dacia au venit vremuri bune: vanzarile companiei au crescut pana la aproape 390 milioane de euro anul trecut, cu 31% in euro si cu 60% in lei. Compania din Arges devine astfel o forta in industria romaneasca, apropiinde-se de clubul restrans al companiilor romanesti (sub 10) cu o cifra de afaceri de peste 500 milioane de euro.



Cresterea vanzarilor de anul trecut nu a putut permite sa-si reduca pierderile, insa ritmul de crestere al acestora a inghetat. Pierderile au crescut in lei cu 21%, dar in euro cu doar 0,1%. Altfel spus, pentru prima data de la venirea Renault ca actionar Dacia nu si-a mai crescut pierderile.



"Factorii care au determinat cresterea cifrei de afaceri cu un asemenea nivel sunt trei", explica de parere reprezentantii producatorului roman.



Pe de o parte este vorba de cresterea numarului de masini vandute. Potrivit statisticilor Dacia a vandut anul trecut aproape 70.000 de euromobile ceea ce inseamna o crestere de 20% fata de anul trecut.



"In plus, schimbarea gamei de produse si implicita structurii vanzarilor si, nu in ultimul rand efectul inflationist au influentat rezultatele," adauga reprezentantii Dacia.



Astfel, anul trecut a fost lansat pe piata modelul Solenza, o varianta imbunatatita, dar mai scumpa decat predecesorul sau, SupeRNova.



Desi a aparut pe piata abia in primavara anului trecut, modelul Solenza s-a impus, devenind liderul pietei auto romanesti din punctul de vedere al vanzarilor.



Mai mult, oficialii Dacia spuneau toamna trecuta ca cererea ridicata pentru modelul Solenza i-a permis producatorului roman sa inregistreze in octombrie 2003 primul profit lunar de la venirea Renault ca actionar.



In aceste conditii, cifra de afaceri a companiei a crescut anul trecut la 14.636 miliarde de lei (389,7 milioane euro), iar pierderile au ajuns la 3.635 miliarde de lei (96,7 milioane de euro). In 2002, Dacia inregistrase o cifra de afaceri de 9.263 miliarde de lei (296,3 milioane euro) si pierderi de 3.003 miliarde lei (96 milioane euro). Compania a sustinut si sustine aceste pierderi prin majorari succesive de capital de ordinul sutelor de miliane de euro.



Situatia se va schimba, potrivit oficialilor, anul acesta, cand, o data cu lansarea pe piata a modelului X90, adica automobilul de 5.000 de euro, Dacia va inregistra profit. Chiar daca nu va fi vorba de un profit anual, avand in vedere ca automobilul va fi lansat in a doua jumatate a anului, producatorul pitestean va putea ajunge, potrivit oficialilor, cu primul profit trimestrial din ultimii ani.



Obiectivul de vanzari pentru acest an este de 90.000 de unitati, din care 11.000 de automobile va fi ponderea pe care o va avea automobilul de 5.000 de euro.



De altfel, automobilul de 5.000 de euro a fost principalul proiect anuntat de Renault la venirea sa ca ationar la Dacia, in septembrie 1999, cand a platit 50 de milioane de dolari pentru 51% din actiuni. Ulterior, prin majorari de capital succesive, participatia Renault a crescut la peste 99%, iar compania pitesteana a fost retrasa de la bursa si transformata in societate de tip inchis.



Dacia de 5.000 de euro, care va permite, conform oficialilor companiei, trecerea pe profit annual incepand cu anul 2005, va fi destinat in principal pietelor emergente precum Europa de est, America de Sud sau Africa si va transforma Dacia intr-o marca intrenationala. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO