Prima pagina

Vanzarile Gorenje arata cum am pierdut cursa cu Europa Centrala

05.04.2004, 00:00 50



Producatorul sloven de electrocasnice Gorenje si-a triplat anul trecut vanzarile din Romania, iar rezultatele altor companii din tarile estice situate mai la vest de Romania, adica din asa numita Europa Centrala, arata ca firmele romanesti sunt net depasite de catre acestea in cursa impunerii pe piata.



La fel ca si in alte state din Europa de est, producatorii romani, fie ca a fost vorba de automobile sau doar de frigidere, au intrat dupa 1989 in atentia marilor jucatori europeni, dar mult mai tarziu. Si nici privatizarea nu s-a desfasurat la fel de rapid, astfel incat pierderea de competitivitate se vede acum.



Altfel spus, romanii cumpara masini Skoda (din Cehia), frigidere Polar (din Polonia) sau masini de spalat Gorenje mult mai mult decat cumpara cehii masini Dacia sau polonezii frigidere Arctic.



Cu un volum al investitiilor straine atrase mult mai redus comparativ cu vecinii "de generatie", precum Ungaria sau Polonia, din cauza intarzierii reformelor si privatizarii, Romania s-a aflat in ultimii ani in situatia in care cresterea consumului a fost acoperita prin tot mai multe importuri de produse est-europene, care nu a fost dublata de o crestere a exporturilor in aceasta zona.



La sfarsitul anului trecut, soldul negativ al balantei Romaniei cu cele sase tari membre CEFTA era de circa 1 miliard de euro, singura tara cu care Romania inregistra o balana excedentara fiind Bulgaria.



In topul tarilor cu care Romania inregistra un sold negativ al balantei comerciale se afla Cehia, cu aproape 350 mil. euro sau Polonia cu 342 de milioane euro.



La o astfel de situatie s-a ajuns si din cauza faptului ca o parte dintre producatorii romani nu numai ca nu au reusit sa isi mareasca exporturile, ci au ajuns chiar in situatia in care au pierdut cote importante chiar la nivelul pietei locale.



Producatorul local Dacia, care la nivelul anului 1998 vindea peste 100.000 de masini pe piata romaneasca (o cota de piata de peste 70%) a reusit anul trecut, vanzari de aproape 58.000 de unitati, adica putin peste 40% din piata, la care se adauga exporturi in tari din America Latina si Europa de Est de 11.000 de unitati.



In acelasi timp, importurile de masini straine au crescut exploziv de la an la an, iar in interiorul acestei cresteri Skoda a ajuns a doua marca auto de import de pe piata romaneasca. Cehii de la Skoda au livrat anul trecut aproape 450.000 de masini, din care aproape 6.500 au avut ca destinatie Romania.



Situatia este similara si in cazul produselor electronice si electrocasnice, vedetele de anul trecut ale pietei romanesti de bunuri de folosinta indelungata.



In acest segment, producatorii locali au pierdut an de an cote de piata in favoarea importurilor. Arctic, principalul producator de electrocasnice din Romania, care exporta peste 300.000 de frigidere in 1989, a intrat intr-o "pasa neagra" din care a reusit sa iasa abia spre sfarsitul anului 2002, cand a fost cumparat de catre grupul turcesc Arcelik.



Astfel, daca inainte de 1989 si in anii imediat urmatori decizia de achizitie a unui frigider se rezuma la alegerea unui model Arctic, anul trecut mai putin de jumatate dintre aparatele frigorifice de pe piata romaneasca au fost Arctic.



In schimb, polonezii de la Polar, si mai ales slovenii de la Gorenje au realizat plusuri importante. Gorenje si-a triplat anul trecut, potrivit directorului general al reprezentantei locale, Tone Prislan, vanzarile din Romania, ajungand la o cota de aproape 5% din piata romaneasca de frigidere.



"Gorenje este in acest moment cel mai mare exportator din Slovenia si detine locul opt in topul producatorilor europeni de aparatura electrocasnica, cu o cifra de afaceri anul trecut de 840 milioane euro", spune Tone Prislan.



Arctic a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 94 de milioane de euro, si, potrivit oficialilor va ajunge anul acesta la 140 milioane euro. Exporturile vor reprezenta doua treimi din productia Arctic.



O parte dintre producatorii din zona CEFTA au decis chiar sa vina pe piata romaneasca cu investitii proprii in capacitati de productie, mai ales in cazul produselor de larg consum.



Compania La Festa, care face parte din grupul polonez Maspex, cu o cifra de afaceri anuala de 210 milioane dolari, are in derulare investitii de 25 milioane euro in extinderea capacitatii de productie a fabricii de sucuri naturale de la Valenii de Munte.



Din cele 23 de milioane de euro cat a reprezentat cifra de afaceri a La Festa pe piata romaneasca, mai mult de o treime a fost reprezentata insa de produse importate, intimp ce exporturile nu au inca, potrivit reprezentantilor companiei, o pondere foarte mare.



Grupul polonez Porta KMI va finaliza la randul sau anul acesta o investitie de 8 mil. euro intr-o fabrica din Romania, la Arad. Pana acum, compania vindea in Romania usi fabricate in Polonia, prin distribuitori locali. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO