Prima pagina

Vladescu: Sa facem si deficit excesiv pentru finantarea de autostrazi. Altfel intram in blocaj

Vladescu: Sa facem si deficit excesiv pentru finantarea de autostrazi. Altfel intram in blocaj

Sebastian Vladescu, fost ministru al finantelor

24.06.2008, 20:03 16

Romania poate avea oricata stabilitate macroeconomica, putem ajunge cu inflatia sub 3%, iar cu deficitul bugetar sub 1% sau chiar pe execedent, dar daca nu rezolvam urgent problema infrastructurii de transport avem un risc enorm de a intra in blocaj pana in 2014, afirma Sebastian Vladescu, fost ministru al finantelor.
"Orizontul de timp pe care il mai avem la dispozitie nu este mai mare de doi ani si trebuie sa incepem din 2009 cu alocarea a 4 mld. euro numai pentru infastructura. Solutia tine de asumarea unei decizii politice si de vizualizarea interesului national pentru ca un asemenea proiect implica investitii masive. Romania trebuie sa faca deficit bugetar excesiv in urmatorii trei ani si sa se bata cu Comisia Europeana pentru a-si impune punctul de vedere, fiind vorba de o investitie pentru modernizare", spune Vladescu.
El sustine ca in lipsa concretizarii proiectelor de autostrazi si cai ferate modernizate, este foarte posibil ca Romania sa piarda in urmatorii ani investitii straine importante. "Ratarea proiectului Mercedes ar trebui sa constituie un semnal de alarma, iar timpul in care ne vom misca devine foarte important."
El afirma ca Romania are nevoie de o lista de prioritati de investitii, cu estimarile de costuri bugetare aferente - cati kilometri de autostrada, cati de cale ferata modernizata, cate aeroporturi, cate spitale, dar si cate avioane militare, conform angajamentului fata de NATO.
"Romania nu mai are timp sa mearga pe filosofia Bruxelles-ului de tipul 'intai ai crestere economica, apoi strangi resurse si abia pe urma cheltuiesti'. Ne trebuie o abordare de genul 'am incredere in capacitatea economiei de a se dezvolta, imprumut bani, ii cheltuiesc si ii dau inapoi din cresterea generata prin investitii'."
Pe de alta parte, Vladescu avertizeaza ca Romania risca o adancire periculoasa a decalajelor de dezvoltare economica dintre Transilvania-Banat si respectiv Moldova si zona de sud.
"Stim bine ca zonele conectate la o autostrada se dezvolta mai repede. Daca nu conectam urgent Iasiul si Bacaul cu Targu Mures si Brasovul cu Bucurestiul, riscam aparitia unor discrepante si mai mari, iar acest tip de dezvoltare economica dezechilibrata genereaza si probleme politice de tipul celor din Italia, cu nordul dezvoltat. Indiferent de costuri, investitiile pentru infrastructura trebuie incepute maine pentru ca e vorba de structuri vitale."
Alocarea proiectelor mari de infrastructura ar trebui facuta in direct la televizor, fiecare constructor urmand sa extraga dintr-o urna un anumit tronson de autostrada, afirma Sebastian Vladescu, fostul sef al comisiilor de privatizare la BCR si Daewoo Craiova.
"Nu trebuie sa ne gandim foarte mult: stim care sunt cei mai mari zece constructori de autostrazi. Stim care sunt cei mai bine cotati evaluatori de costuri. Stabilim ca vrem 2.000 km de autostrada, fixam traseul, alocam banii, achizitionam imediat terenurile necesare, ii chemam si fiecare isi extrage cate un tronson de 100 km pentru ca sunt cei mai buni constructori si au solutii pentru orice tip de amplasament. Mergem pe contracte-tip, design & build si ii premiem pe constructorii care livreaza mai repede primii 50 km."
Vladescu a fost responsabil de cea mai mare tranzactie realizata de stat - vanzarea BCR in toamna lui 2006, operatiunea fiind incheiata fara ca vreunul dintre competitori sa fi exprimat vreo indoiala in privinta transparentei si corectitudinii procesului de selectie a castigatorului.
"Romania a castigat foarte mult ca imagine in exterior in urma acelei tranzactii, iar modelul de transparenta ar trebui pastrat si in alocarea proiectelor de infrastructura."
Cat priveste calea ferata, pe care Vladescu o considera ignorata in prezent, fostul ministru ar aplica o procedura similara celei de la autostrazi. "Sunt 4-5 firme mari pe piata care au masini speciale pe care le pun pe calea ferata si iti schimba toata linia. Important este timpul."
Fostul ministru al finantelor sustine ca este imposibil ca bugetul sa se incadreze cu deficitul in plafonul de 3% din PIB daca incepe sa finanteze mari proiecte de infrastructura. De asemenea, el atentioneaza ca anul viitor va aduce costuri suplimentare de circa 1,5-2% din PIB de pe urma majorarii pensiilor.
"Pentru urmatorii 5-7 ani bugetul va trebui lucrat pe doua componente - una, constituita din deficitul structural, pentru functionarea sistemelor statului si alta pentru investitii in proiecte mari, pentru care s-ar putea aloca circa 3% din PIB in urmatorii trei ani. Nu trebuie cheltuiti toti banii din primul an, insa este important sa fie alocati si fara vreo realocare ulterioara a sumelor."
Vladescu se plange ca in timpul mandatului sau de ministru a semnat memorandumuri de finantare cu fiecare minister, insa foarte putine fonduri au fost cheltuite.
"Am fost un ministru al finantelor care a putut spune 'avem bani'. Si banii au fost acolo, insa nu am putut sa-i si cheltuiesc tot eu", a incheiat Vladescu

Risc psihologic daca Banca Nationala urca dobanda la 10%

"Nu vad motive pentru care cresterea economica pe anul acesta nu ar depasi 7% din PIB. Oricum, o crestere de 6,5% este certa. Mai mult, avem deja cele mai solide intrari de investitii straine directe nelegate de privatizari. Balanta comerciala si structura exporturilor arata ca partea de tehologie si valoare adaugata este din ce in ce mai importanta. Productia agricola ne da motive de optimism. Cred ca suntem pe calea cea buna", afirma Sebastian Vladescu. In acest context, el crede ca exista suficiente ratiuni ca BNR sa aiba incredere in economie si sa nu majoreze dobanda de politica monetara la 10%. "Ar fi un risc de ordin psihologic daca dobanda ar urca la 10%. Ar putea fi citit de piata ca pe un semnal de genul 'hai ca se poate sa ajunga si la 20%'. Pe de alta parte, nivelul profitabilitatii in business este foarte solid si nu ar fi influentat semnificativ de cresterea dobanzii de la 9,75% la 10%." Fostul ministru al finantelor spune ca este normal ca institutii precum FMI, Comisia Europeana sau agentiile de rating sa aiba viziuni precaute. "Ei atrag atentia asupra a ceea ce se poate intampla si pun in prim-plan riscurile si macrostabilitatea. Si noi stim ca un deficit extern atat de mare poate duce la o criza, dar nu stim daca in 2, 5 sau 7 ani. Daca se produce in 7 ani, iar in acest timp avem crestere economica solida, la momentul crizei vom fi la un alt nivel de dezvoltare, iar socul ne va cobori doar cu putin." Vladescu sustine ca Romania se ajusteaza corect pe partea de oferta, dar daca nu produce rapid infrastructura si forta de munca, risca sa se blocheze. In acelasi timp, el nu este ingrijorat de scumpirea petrolului. "In 2007 pretul s-a ridicat la circa 100 $/baril si totusi economia mondiala in general a duduit. O buna parte a scumpirii este generata de un trading excesiv, asa cum s-a intamplat si cu titlurile garantate cu creante imobiliare. Este de vazut cat din vanzarile-cumpararile zilnice de petrol sunt efective. De multe ori acelasi baril este revandut de 7 ori pana ajunge fizic in rafinarie."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO