Profesii

Angajatii sunt blocati in trafic

Angajatii sunt blocati in trafic
26.11.2007, 20:36 33

Mutarea intr-un nou sediu este una dintre cele mai riscante decizii pentru o companie, in conditiile in care traficul din Bucuresti a devenit unul dintre principalele subiecte de discutie pana si in mediul de business.
Daca pana acum cele mai frecvente discutii la interviurile de angajare erau legate de pachetul salarial, de numarul de ore lucrate sau de responsabilitatile jobului, in ultimul timp recruiterii se vad tot mai des in fata unei noi intrebari: "Unde se afla sediul companiei?".
Diana si-a schimbat recent jobul si unul dintre principalele motive care au condus la aceasta decizie a fost distanta mare pe care trebuia sa o parcurga zilnic pana la fostul loc de munca. "Faceam cate doua ore dimineata si doua seara, in cea mai mare parte a timpului fiind blocata in trafic. Sansa mea era ca ma numaram printre angajatii din middle management si aveam masina de la firma, prin urmare nu trebuia sa petrec cele patru ore in autobuz", spune ea, care acum lucreaza intr-o companie nu la fel de mare, insa aflata intr-o zona considerata "decenta" in Bucuresti.
Stocul scazut de spatii de birouri din Bucuresti a determinat "migrarea" a tot mai multe multinationale catre nordul Capitalei, iar angajatorii sunt afectati tot mai profund de locatie, cu atat mai mult cu cat Bucurestiul s-a transformat in ultimul timp intr-un santier urias. A devenit, astfel, posibil sa pierzi un candidat inca din prima faza a recrutarii. "Daca pentru a ajunge la interviu trebuie sa petreci o ora in trafic si sa schimbi trei autobuze, iar apoi mai ai de mers pe jos inca o jumatate de ora, cred ca dispare orice elan legat de eventualitatea unei angajari in firma respectiva", explica un angajat care a plecat recent dintr-o companie datorita mutarii sediului acesteia in nordul Capitalei.
Recruiterii spun ca sunt tot mai frecvente situatiile in care candidatii pun inca din prima faza a interviului intrebari legate de localizarea companiei. Mai mult, s-au inmultit situatiile in care angajatii aleg sa renunte la locul de munca pentru ca aceasta si-a schimbat recent sediul mai departe de Bucuresti sau intr-o zona greu accesibila, de genul soseaua Pipera-Tunari sau Baneasa.
"Aceasta incepe sa fie una dintre intrebarile frecvente pe care clientii nostri individuali le adreseaza in timpul interviurilor din ultimele luni (locatia companiei - n.r.). Nu exista insa un fenomen in acest sens la ora actuala, dar ritmul de crestere este ingrijorator", spune Oana Ciornei, executive director al companiei de consultanta si recrutare pentru pozitii de middle management BrainBank.
Dincolo de efectele pe care le resimt angajatorii, traficul "mananca" din timpul liber al angajatilor si, are si un puternic impact psihologic care se resimte apoi in productivitate. "Traficul si aglomeratia din Bucuresti la prima ora a diminetii iti pot afecta tonusul si randamentul pentru intreaga zi: vei incepe ziua intr-o maniera pozitiva daca nu esti nevoit sa traversezi orasul, stand in trafic cate doua-trei ore pentru a ajunge la birou", explica Simona Popovici, country HR manager, al Coca-Cola HBC Romania.
Mai mult de atat, sintagma atat de folosita in mediul de business "timpul inseamna bani" are o aplicabilitate directa in orice discutie despre aglomeratia din Capitala.
"Atat angajatii, cat si angajatorii pierd timp pretios in trafic, timp care inseamna bani si renuntari la lucruri importante cum ar fi viata noastra dincolo de orele de serviciu", spune Oana Ciornei, de la BrainBank.
Cele doua argumente, imposibil de ignorat, pe care le folosesc companiile in momentul in care decid o schimbare de locatie spre periferia Capitalei tin de constrangerile pietei in ceea ce priveste disponibilitatea spatiilor de birouri din oras si de cresterea productivitatii. De cele mai multe ori, o organizatie cu mai multe puncte de lucru sau cu mai multe linii de business va decide, la un moment dat, sa unifice operatiunile sub "acoperisul" unui singur sediu.
Spre exemplu, Siveco Romania, cel mai mare producator local de software, are in prezent patru sedii in Bucuresti si alte cinci puncte de lucru in tara, la Galati, Timisoara, Cluj-Napoca, Constanta si Craiova. La inceputul anului viitor, toti angajatii din Bucuresti se vor muta intr-un nou sediu, in cladirea de birouri Victoria Park, aflata in apropierea aeroportului Baneasa. Desi admite ca traficul in Bucuresti este o problema, Daniela Bichir, vicepresedinte calitate si resurse umane in cadrul Siveco, spune ca nu estimeaza ca urmare a schimbarii de locatie o crestere a fluctuatiei de personal peste cea actuala, care ajunge la o medie anuala de 12%.
"Avand in vedere distanta de aproximativ cinci kilometri intre sediul central si noul sediu, precum si faptul ca deja unul dintre cele patru sedii ale noastre se afla in aceeasi zona cu Victoria Park, consideram ca problemele generate de traficul din Capitala se vor pastra in aceleasi limite. Prognozam ca nu ne vom confrunta cu o crestere semnificativa a fluctuatiei de personal peste limitele normale in domeniu", afirma Bichir precizand insa ca mutarea sediului in Victoria Park a fost pregatita cu atentie pentru a diminua potentialele efecte negative asupra angajatilor. Printre acestea enumera programul flexibil si existenta unui parc de autoturisme care sa fie folosite in sistem partajabil de catre oamenii din companie.
"Fluctuatia de personal difera in functie de tipul jobului, in general IT-ul fiind caracterizat in ultimii ani de o fluctuatie ceva mai mare in comparatie cu celelalte domenii. Pentru noi, o medie anuala a fluctuatiei se situeaza in jurul a 12 %", spune Daniela Bichir.
In Romania, sistemul Coca-Cola are aproximativ 2.700 de angajati. Compania care se ocupa de marketingul produselor Coca-Cola, Coca-Cola Romania, isi are sediul in Baneasa, in timp ce imbuteliatorul Coca-Cola HBC Romania, in Militari, pe bulevardul Preciziei. Managerul de resurse umane al Coca-Cola HBC Romania, Simona Popovici, admite ca distanta dintre locuinta si birou si timpul alocat transportului zilnic tind sa devina factori pe care candidatii ii iau in considerare in alegerea si compararea ofertelor de munca. Ea este de parere ca in Bucuresti insa, exista un avantaj. "Angajatii au un grad mare de flexibilitate din acest punct de vedere, distanta casa-birou si timpul alocat transportului zilnic nefiind neaparat un criteriu in alegerea unui loc de munca", explica Popovici.
Mutarea sediilor companiilor spre periferia marilor orase este o stare de normalitate in economiile occidentale. De ce n-ar fi si in Bucuresti? "Multe persoane sunt constiente de faptul ca in alte tari corporatiile au deja sediile in zone de business dedicate, in afara oraselor sau la periferie. Din pacate, in Bucuresti nu avem o solutie in partea de infrastructura", precizeaza Ciornei.
Iar imaginea pe care o are un angajator in piata se construieste in timp si tine de un cumul de factori, multi dintre ei consolidandu-se pe baza unei istorii orale, de perceptie in piata. Aparent, localizarea unei companii incepe sa influenteze puternic brandul de angajator. "Adresa angajatorului are un impact in partea de 'employer branding', la atragerea de noi angajati", spune reprezentanta BrainBank, care este de parere ca aglomeratia si traficul din Capitala nu afecteaza considerabil partea de retentie.
Ce categorii de angajati sunt mai predispusi la a-si schimba locul de munca din cauza traficului? Este putin probabil ca top managementul sau angajatii de pe pozitii de entry-level sa considere varianta schimbarii de job din cauza distantelor mari pe care trebuie sa le parcurga pana la munca, evident, din motive complet diferite. "Persoanele din segmentul de middle management sunt mai interesate in a avea un job in care distanta pana la locul de munca sa fie 'rezonabila'", spune Ciornei. "Rezonabil" insumand un cumul de factori care tin de mijloacele de transport disponibile, specificul jobului, situatia din familie a angajatului, numarul de copii, adresa actualului angajator si echilibrul dintre viata personala si cea profesionala.
In conditiile in care se vorbeste tot mai mult despre acutizarea unui deficit de personal la nivel de management, problemele pe care le pune traficul nu fac decat sa adanceasca aceasta criza, spun specialistii in resurse umane. "Lipsa de talent la nivel de middle management este deja o certitudine, acest lucru conducand la o fluctuatie de personal", spune Ciornei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels