Profesii

Aţi avut vreodată şefi zgârciţi?

Aţi avut vreodată şefi zgârciţi?

Autor: Adelina Mihai

02.07.2012, 00:06 1846

Nu plăteşte niciodată nota atunci când iese cu angajaţii, nu le creşte semnificativ salariile (ba chiar împrumută bani de la ei) şi aleg cele mai ieftine opţiuni de abonament la telefoanele oferite subordonaţilor. Şeful "zgârcit", aşa cum îl văd angajaţii din corporaţii, face tot posibilul pentru a cheltui cât mai puţin, indiferent dacă face asta din banii lui sau ai companiei. Sunt puţine cazurile în care această zgârcenie le-a lăsat angajaţilor o impresie pozitivă.

"Am telefon de firmă cu abonament, dar fără internet. Fiind smartphone, e cam aiurea fără internet, aşa că am cerut un abonament minimal cu internet, de 3 euro/lună, cât să citesc un email pe telefon, nimic mai mult. Am primit «aviz negativ». Am revenit, am zis că plătesc eu lunar cei 3 euro, doar să am internet pe abonamentul de firmă. NU!", spune Mihai, un manager din industria bancară.

Nevoia de reducere de costuri care a condus la tăiarea bugetelor, dar şi presiunile la care sunt supuşi managerii de către acţionari îi fac să aibă uneori atitudini mai puţin obişnuite - ei fiind persoane despre care se presupune că ştiu care este valoarea adăugată pe care o poate aduce, de exemplu, o bună campanie de marketing.

"De ce să dăm bani pe marketing? O să zică lumea că suntem disperaţi după clienţi noi şi o să ne evite", spune Daniel, care coordonează departamentul de marketing dintr-o companie din industria asigurărilor, despre răspunsul primit de la şeful său atunci când a solicitat un buget mai mare pentru o campanie de promovare.

Însă uneori această zgârcenie poate avea efecte pozitive în rândul angajaţilor. Un manager din industria leasingului spune că întotdeauna şeful lui făcea grafice privind evoluţia veniturilor şi a cheltuielor companiei, pe care le prezenta angajaţilor, sugerându-le adesea (când nivelul costurilor era similar cu cel al veniturilor) să încerce să folosească puţin mai rar maşina de companie. Pentru un alt manager din industria cercetării de piaţă "zgârcenia" şefului a fost percepută drept o abilitate foarte bine dezvoltată de negociere, şeful acestuia învăţându-l să negocieze orice, oricând şi oriunde, indiferent dacă erau sau nu avantajoase condiţiile oferite de cel cu care încheia parteneriatul. Uneori însă, dorinţa managerilor de a părea că sunt generoşi se dovedeşte a fi mai degrabă o tentativă de motivare considerată ridicolă de către angajaţi. "Mi-a mărit şeful salariul cu 3 euro la final de an. M-am dus la el în birou, i-am pus plicul pe masă şi i-am zis să nu îşi bată joc de mine. A rămas perplex", spune asistenta unui vicepreşedinte de bancă.

În unele cazuri, în care nu e neapărat vorba de zgârcenie, angajaţii sunt uimiţi de cerinţele neobişnuite ale şefilor. Un angajat dintr-o firmă de cercetare spune că o fostă şefă de-a lui trebuia să plece în Africa, însă pentru asta avea nevoie de o serie de vaccinuri şi l-a sunat într-o dimineaţă pentru că nu avea destui bani şi că ar mai fi avut nevoie de o sumă de 200 de lei (bani pe care i-a returnat angajatului abia după două luni). Nu zgârcenia, pentru că nu a perceput-o astfel, ci solicitarea neobişnuită a unui manager de top l-a uimit pe angajat.

Aţi întâlnit şefi zgârciţi? Cum se manifestă "zgârcenia" lor? I-aţi atenţionat vreodată cu privire la aceste întâmplări?

Aşteptăm opiniile şi comentariile dvs. la adelina.mihai@zf.ro, pehttp://www.zf.ro/profesii/sau pe pagina de Facebook a ZF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO