Profesii

Cat "costa" plecarea unui CEO?

03.09.2007, 19:56 29

In urma cu aproape o luna, Mariana Wencz a plecat de pe functia de country general manager al companiei farmaceutice Zentiva, unul dintre primii trei producatori de medicamente de pe piata locala, cu intentia de a-si deschide un business pe cont propriu.
Wencz, care administra un business de 88 mil. euro, adica 18% din totalul afacerilor grupului ceh, a declarat ca a parasit Zentiva pentru ca avea o viziune diferita fata de cea a companiei si nu crede ca ar fi reusit sa ajunga la un punct comun. Reprezentantii Zentiva nu au comentat pe marginea "costurilor" pe care le implica plecarea lui Wencz.
Pentru o companie, cheltuielile care intervin odata cu plecarea unui top manager sunt destul de consistente. Ele includ costurile cu agentia de recrutare, cele legate de intervievarea persoanei de catre head-hunteri sau managerii interni, salariul si beneficiile persoanei nou angajate sau cele pentru perioada de "induction", acest lucru reprezentand timpul de acomodare in care noul manager invata despre job, despre misiunea companiei, valorile acesteia, structura, unde sunt birourile, cine ce face in organizatie etc.
La acestea se adauga cheltuielile cu cazarea si transportul in cazul in care persoana face "induction-ul" altundeva si nu in tara natala, plata timpului persoanelor care se ocupa de pregatirea nou-venitului plus "lost business impact" pentru trei luni minimum, perioada in care managerului i se da un ragaz pentru a invata sa fie la fel de performant in noul job, cum a fost si pe pozitia anterioara, altfel spus sa-si maximizeze impactul asupra businessului pe care il preia. Asadar, pentru o persoana cu un venit de 100.000 euro pe an, totalul acestor costuri poate ajunge pana la 200.000-250.000 euro, spune Adriana Gontariu, consultant la firma HR Excellence.
Iar strategiile de retentie a managementului intr-o companie ar trebui sa inceapa de la acest calcul.
Dar situatia nu se aplica pentru orice noua angajare, de obicei cheltuielile de instalare se adreseaza in general persoanelor din strainatate sau din alt oras. In functie de cum negociaza cu angajatorul, noul angajat primeste in primele luni o suma care sa acopere chiria locuintei, asa-numitele prime de relocare. "Exista si prime de instalare in cazul managerilor de top, bani pe care ii primesc la semnarea contractului, dar aceste cazuri sunt foarte rare", explica Corina Trandafir, care este de luna aceasta noul director executiv al companiei de consultanta imobiliara Real Time.
Directorul spune ca aspecte precum distanta pana la locul de munca si beneficiile, cum ar fi autoturismul de serviciu, asigurarea de sanatate si de accident, laptopul, telefonul mobil cu tarife speciale si internet, abonamentele la sali de intretinere si relaxare sunt factori care te pot ajuta sa iei decizia de a alege un alt job.
"In general, cand fac o schimbare a locului de munca, iau in considerare toate aspectele. Primordiale sunt provocarile pe care noul job mi le poate oferi. In plan secund, iau in calcul costurile si beneficiile. Pachetul pe care un angajator il ofera candidatului este de obicei unul care sa-l diferentieze pe acesta de ceilalti angajatori si sa-l motiveze pe viitorul angajat", spune ea.
Pe de alta parte, pentru Aurelian Sima, care a fost recrutat recent de catre centrul de Business Process Outsourcing (BPO) din Bucuresti al americanilor de la Accenture, decizia de schimbare a locului de munca nu a luat in calcul neaparat costurile asociate, cuantificate ca atare.
"Decizia in sine este complexa si poate dura perioade lungi, chiar ani. Pentru mine personal factorul 'cost asociat' nu reprezinta unul extrem de important. Mai important pentru mine este viitorul pe care il ofera compania pentru care lucrez si modul in care sunt tratat din punct de vedere profesional. Posibilitatea de a creste in cadrul companiei este un factor important", afirma Sima, care inainte de Acceture a fost pentru sapte ani country manager al Motorola.
Daca pentru pozitiile low-level in decizia de schimbare a jobului un plus de venit este decisiv, pentru manageri, care castiga mii de euro pe luna, salariul se transforma adesea intr-un detaliu. Ei isi permit sa faca ruperi de ritm din cand in cand si sa aleaga compania care le ofera cele mai avantajoase oportunitati de crestere.
Fostul manager Zentiva este de parere ca managerii din Romania isi pot permite chiar din punct de vedere financiar sa faca pauze intre joburi, acestea fiind chiar indicate. "Chiar daca sunt de 2-3 saptamani in vacanta, se simte oboseala acumulata de-a lungul anilor. Ritmul in care lucrezi te tine in priza. Cu toate ca sunt in vacanta la mare am e-mailul deschis si sunt la curent cu ce se intampla in mediul de business", completeaza ea.
Cu toate acestea, demisia pare inca un act de curaj. Deocamdata sunt foarte putine cazurile in care managerii decid sa ia o pauza.
"De cele mai multe ori astfel de initiative sunt luate de catre persoanele care au incredere in ceea ce stiu si carora nu le este frica de ce va urma. Mai exista insa si o alta categorie. Cei care ajung la o anumita limita a rabdarii si intr-o zi se umple paharul. De cele mai multe ori acestia fac un gest sub impuls si, mai tarziu il regreta", explica Gontariu.
In cele mai mule situatii intervine frica de a nu-si pierde statutul, chiar si atunci cand exista suficienti bani in cont pentru a lua o pauza. "Cred ca majoritatea managerilor de succes, care au lucrat zece ani in pozitii de management cu venituri bune, si-ar putea permite o 'pauza'", adauga Gontariu.
Iar managerii cu experienta au foarte putine sanse sa ramana "someri", cei mai multi fiind abordati foarte repede de agentiile de head-hunting.
Un exemplu este fostul manager al Zentiva, care, in prima luna dupa demisie, a primit mai multe oferte de angajare. "Nu planuiesc sa-mi gasesc alt job, vreau sa ma indrept spre zona antreprenoriatului, dar am primit oferte din retail sau productie din partea unor companii multinationale care urmeaza sa-si deschida aici afaceri", spune Wencz, care povesteste ca e a patra oara cand urmeaza sa inceapa de la zero intr-un domeniu, lucrand de-a lungul anului in retail, apoi in prima farmacie independenta, in distributie si apoi in productie.
Dar la ce intervale de timp este indicat sa iti schimbi jobul in conditiile in care managerii isi fac planuri cu bataie lunga in cariera pentru urmatorii 3-5 ani? Corina Trandafir de la Real Time crede ca, de obicei, plafonarea dupa un timp indelungat petrecut intr-o organizatie sta la baza deciziei de a-ti schimba locul de munca. "Pentru mine este mai important sa am satisfactii profesionale si sa fac parte dintr-o echipa sudata cu care sa imi placa sa lucrez, decat sa semnez un angajament cu o organizatie cantarind numai aspectul financiar ", spune ea.
La fel, Gontariu este de parere ca in majoritatea cazurilor managerii isi dau demisia in momentul in care au o alta alternativa de cariera.
"In strainatate lucrurile stau putin diferit. Foarte multe companii au ca politica 'anul sabatic', care presupune o vacanta de un an pe care poti sa ti-o iei dupa un anumit numar de ani munciti. In acest context chiar si initiativa demisiei fara a pleca neaparat la un anumit job este mult mai usor acceptata de catre societate", spune ea.
Consultantul precizeaza ca studiile arata ca, in marea lor majoritate, aproape 75%, deciziile de plecare dintr-o companie sunt legate intr-un fel sau altul de "managerul" managerilor. Cu toate acestea argumentele invocate "oficial" vor fi cele legate de oportunitatile de cariera. Adevarul este ca de cele mai multe ori oamenii pleaca pentru pozitii mai mari, salarii mai mari sau din cauza lipsei dezvoltarii profesionale sau a trainingului.
In opinia lui Gontariu, motivele "ascunse" includ lipsa unei comunicari "reale" intre subordonat si sef. De exemplu, discutiile legate de performanta au loc o data pe an si atunci 30 de minute in care se completeaza repede o hartie care "e ceruta de Personal" pentru plata bonusului.
Nimeni nu iese cu adevarat satisfacut dintr-o astfel de discutie. Sanatos ar fi ca astfel de discutii sa aiba loc "oficial" o data pe luna si, de fiecare data cand e necesar, pe taskuri mai mici", spune consultantul.
De asemenea, in acest caz, o problema poate fi si stilul de conducere al sefului care poate fi prea autoritar sau prea democratic. Prea autoritar insemnand ca nu ai libertate de decizie sau prea democratic atunci cand ai nevoie de sprijin si nu il primesti.
O problema este si tratamentul egal pentru performante diferite. Daca un high performer este tratat la fel cu o persoana cu performanta medie, nu va mai dura mult timp pana cand aceasta va cauta o companie care sa exploateze la maximum potentialul sau si sa-l recompenseze pe masura.
Insa in prezent piata nu duce lipsa de manageri. In opinia directorului executiv al Real Time, in momentul actual nu putem spune ca este o criza de manageri pentru ca piata fortei de munca, nu de cantitate duce lipsa, ci de calitate. "Este foarte greu sa gasesti manageri cu experienta pe masura cerintelor angajatorilor. Insa, atata timp cat un candidat are toate atuurile (experienta pe un post similar, rezultate notabile, aptitudini) si este motivat, schimbarea de job este usor de realizat. Acest lucru se vede in special in domeniul bancar, unde bancile apeleaza la head-hunteri pentru a convinge angajatii unei banci concurente sa faca pasul catre ele", spune Trandafir, specificand ca exista si reversul medaliei, cazul in care o companie stie sa-si motiveze angajatii, acestia refuzand oferte foarte tentante ale altor potentiali angajatori.

Cat costa angajarea unui manager pe o pozitie de senior

costurile cu agentia de recrutare: 35.000
costurile legate de intervievarea persoanei de catre managerii interni: 10.000*
salariul si beneficiile noului angajat, pentru perioada de "induction"**: 40.000
cazarea, costul de transport: 15.000
cost de relocare: 25.000
"Lost business impact" pentru 3 luni: 60.000
timpul persoanelor care se ocupa de pregatirea nou-venitului: 20.000

* aceste costuri pot ajunge la 10.000 de euro mai ales in cazul candidatilor care vin la interviuri din afara tarii
** daca persoana face "induction-ul" altundeva decat in tara natala; inductionul reprezinta timpul de acomodare in care noul manager invata despre job, despre misiunea companiei, valorile acesteia, structura, unde sunt birourile, cine ce face in organizatie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO