Profesii

Ce te faci cand toata lumea vrea sa lucreze in multinationale

31.10.2005, 18:16 37

Un studiu recent a relevat faptul ca mai mult de jumatate dintre romani ar prefera sa aiba un sef strain si peste 60% dintre ei ar dori sa lucreze intr-o companie cu capital strain. In aceste conditii, se pune intrebarea: cum reusesc firmele mici sa atraga personal specializat in conditiile in care, aparent, nu prezinta nici un interes pentru candidati?

Pe scena unei piete a muncii dominate de companii multinationale, cu mii de angajati si cu cifre de afaceri de sute de milioane de euro, sansele de dezvoltare ale companiilor romanesti mici si mijlocii par aproape inexistente.

"Pentru o firma mica, este vital sa recruteze personal performant, mult mai mult decat pentru o companie mare. In general, fiecare "departament" este format din putine persoane, uneori cate o singura persoana.

In aceste conditii, toata prestatia acestei persoane determina efectuarea muncii in parametrii programati si progresul firmei", spune Edit Todoran, manager al Commodo.

Expertii spun ca, in ultimii ani, companiile mici si mijlocii au trecut printr-un proces de schimbare atat a procedurii de selectie a angajatilor, cat si a modului de abordare a politicii de resurse umane.

"Companiile romanesti incep sa constientizeze faptul ca, fara angajati profesionisti, competenti si implicati, nu au cum sa supravietuiasca. Din acest motiv, vechile metode de recrutare (un anunt in ziar) nu mai dau rezultatele asteptate. Astfel, se inregistreaza un interes (chiar daca destul de timid) din partea angajatorilor mici si mijlocii de a-si majora bugetele alocate resurselor umane si de a apela la companii de consultanta pentru a-si recruta performerii", spune Florentina Badita, Recruitment Consultant in cadrul Aims Human Capital Romania.

Aceleasi criterii, proceduri diferite

In timp ce marile companii au strategii si politici de recrutare de personal foarte stricte si bine stabilite, micii intreprinzatori nu acorda atat de multa importanta formala factorului uman.

"Nu cred ca exista o ÇpoliticaÈ de recrutare pentru companiile mici si mijlocii, in sensul de strategie coerenta, procedurala si documentata. Cred ca este vorba mai degraba de o serie de tactici modificate in mod constant si generate ca reactie la miscarile de pe piata muncii", este de parere reprezentantul Aims Romania.

Edit Todoran, managerul Commodo, spune ca exista diferente legate de modul in care se face recrutarea in functie de companie. "Asta nu inseamna ca politica de recrutare a firmelor mici ar fi mai putin ÇstiintificaÈ. Am intalnit firme mari care lucreaza incoerent, nu au respect fata de candidati. Am intalnit firme mari cu o politica de recrutare bine gandita si fundamentata. Am intalnit si firme mici din ambele zone. Depinde mult de fondatorul, de conducatorul organizatiei", explica Todoran.

Secretele micilor companii

CreSterea bugetelor alocate recrutarii de personal nu va rezolva insa adevarata problema a companiilor mici: cum sa determine oamenii talentati sa lucreze pentru ele si nu pentru multinationale?

"In primul rand, trebuie sa gaseasca acel Çcompetitive edgeÈ in fata multinationalelor, o combinatie de factori motivationali care functioneaza pentru o anumita categorie de candidati: acordarea de libertate decizionala si de actiune, flexibilitatea programului si a procedurilor de lucru, sublinierea importantei individului in organizatie, crearea sentimentului de apartenenta si de identificare cu compania, crearea unei culturi organizationale bazate pe atmosfera calda si prietenoasa de lucru", este de parere Florentina Badita.

Pe de alta parte, chiar daca nu au bugete de training impresionante, companiile mici pot recurge la dezvoltarea competentelor de natura tehnica prin demararea unor proiecte interesante pe care angajatii le pot coordona si in care se pot implica.

"Chiar daca firma are o orientare locala, daca proiectele sunt interesante si provocatoare, daca exista sansa afirmarii si a recunoasterii rezultatelor, atunci posibilitatea ca angajatii sa se implice in afacere ca si cand ar lucra pentru ei insisi devine mai palpabila", adauga reprezentantul Aims Romania.

Managerul Commodo este de parere ca o companie trebuie sa se orienteze spre potentialii angajati care sunt motivati de avantajele pe care le ofera o firma mica: mediu familiar, in care angajatii se cunosc mai bine si se ajuta, probabilitatea mult mai mare de a lua decizii decat intr-o firma mare, posibilitatea de a discuta cu seful fara sa fie nevoie sa te inscrii la audienta, precum si posibilitatea de a-ti forma o imagine de ansamblu asupra felului in care functioneaza o companie. alina.pahoncia@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO