Profesii

Cine ii va tine ocupati pe traineri in acest an?

11.02.2008, 20:23 21

Institutiile financiar-bancare au fost "clientii-vedeta" care au apelat la programe de training in ultimii ani, investind bugete masive in formarea angajatilor. Expansiunea in teritoriu a bancilor continua si in acest an, planurile de angajare sunt de ordinul miilor, iar programele de formare pentru "bancheri" isi mentin ponderea in cifra de afaceri a furnizorilor de training. Cum vad reprezentantii companiilor de training anul care tocmai a inceput?
"Industriile care investesc mai mult in training sunt de obicei acelea unde competitia este acerba. In ultimii 2-3 ani segmentul bancar a dominat piata. Inainte de segmentul bancar, au fost telecomunicatiile cele care i-au ocupat mult pe traineri", declara Octavian Pantis, managing director al TMI Romania. Apetenta pentru training a institutiilor din sectorul financiar-bancar se va pastra si in acest an, pe fondul concurentei tot mai accentuate dintre jucatori.
"Domeniul financiar-bancar va fi si in acest an cel care ii va solicita cel mai mult pe specialistii in training. Ritmul de dezvoltarea in sistemul mentionat este foarte alert, numarul companiilor de profil este tot mai mare, iar extinderea la nivel teritorial se plaseaza in aceleasi coordonate. Institutiile financiar-bancare au doua atuuri: volum si bani. Suprematia bancilor in training nu se manifesta doar in Romania, ci si la nivel european", considera Dana Cavaleru, marketing manager al United Business Development (UBD).
Cavaleru adauga ca este posibil ca in manufacturing sa se manifeste o cerinta mai mare pentru cursuri de training in acest an, fata de 2007.
Costea Dumitrescu, partener in cadrul Ascendis, este de parere ca 2008 va fi un an in care vor aparea si vor fi din ce in ce mai apreciate de clienti programe specifice industriilor in care activeaza companiile. "Spre exemplu, firma noastra isi propune sa puna pe piata programe dezvoltate special pentru industria auto si pentru cea a productiei industriale", spune Dumitrescu.
Iar ideea adaptarii programelor de formare a angajatilor la specificul fiecarei industrii pare tot mai buna in conditiile in care angajarile din anumite domenii sunt de ordinul miilor. In ceea ce priveste industria auto, doar producatorul Automobile Dacia, cu afaceri de peste doua miliarde de dolari in 2007, a anuntat ca in acest an va mai angaja inca 3.000 de oameni in uzina de asamblare si 600 de cadre cu studii superioare in departamentele administrative. Alte companii ca Porsche si Continental au anuntat angajari importante in 2008, fapt care va favoriza programele de training destinate companiilor din automotive.
Daca bancile vor umple cel mai mult conturile firmelor specializate in training, cele mai cautate programe de formare pentru angajati vor fi cele de leadership si cele de vanzari.
"Trainingurile de acest gen sunt cele mai cautate, indiferent de domeniu, deoarece traim o vreme in care toata lumea este concentrata pe problema minimizarii costurilor. Ceea ce am observat anul trecut si cred ca se va pastra si in 2008 este ca managerii, in general, si cei preocupati de managementul general al afacerii, in particular, au inceput sa constienteze mai mult decat in alti ani utilitatea unui program de formare profesionala", afirma Anda Rasca, manager general al ABC Training Consulting.
"Managerii care vin la noi si solicita un training pentru managementul general al afacerii isi descopera si anumite deficiente de comunicare, de ralationare sau de management al riscului. Daca, de exemplu, ii prezentam unui top manager un program de training doar despre managementul timpului, acesta ne refuza din start, considerand ca este suficient de pregatit in aceasta directie. Daca in schimb venim cu o oferta de management general al afacerii, top managerii ajung sa constientizeze si celelalte lipsuri pe care le au", spune Racsa.
Tendintele din piata de training sunt reprezentate in momentul de fata de o diversificare a ofertei pe fondul specializarii furnizorilor.
"Acest lucru se traduce printr-un numar mai ridicat de furnizori care ofera cate un domeniu sau doua de servicii. In primii doi ani de training erau doar cateva companii de training, cu o oferta foarte larga", considera Octavian Pantis, de la TMI Romania.
Anul 2008 ar putea aduce pe piata programelor de formare profesionala mai multe programe complexe de dezvoltare, care se vor intinde pe o perioada mai mare de timp decat anul trecut.
Totodata, solicitantii de training au inceput inca de anul trecut sa acorde o atentie sporita calitatii programelor de formare profesionala si sa nu mai fie atat de preocupati de preturile trainingurilor.
"Noutatatile din acest an se refera la accentuarea competitiei intre furnizorii de training, migrarea anagajatilor de la o firma la alta, dar si aparitia in Romania a unor jucatori importanti de profil din strainatate", spune Racsa. In ciuda dezvoltarii pietei de training din Romani, la nivel de middle management exista inca destule dificultati, crede reprezentantul ABC Training Consulting.
"Daca la nivel de top management am observat o atitudine pozitiva vizavi de programele de training, la middle management situatia nu este chiar atat de placuta. Aceasta categorie de management a fost destul de bulversata in 2007 si cred ca situatia va ramane la fel si in acest an. Mare parte din cei care ocupa pozitii de middle management nu au o experienta necesara pentru a administra o afacere, dar din cauza ca nu exista suficienti specialisti care sa ocupe posturile de middle se promoveaza fortat oameni fara o pregatire adecvata", apreciaza Racsa.

Cum va arata piata de training

Bancile raman cei mai mari clienti ai furnizorilor de programe de formare
Competitia intre furnizorii de training se va accentua
Diversificare a ofertei pe fondul specializarii furnizorilor pe programe sau industrii de nisa
Cele mai cautate programe vor fi cele de leadership si de vanzari

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO