Profesii

Cum sa ceri o marire salariala pe timp de criza?

Cum sa ceri o marire salariala pe timp de criza?
26.04.2009, 15:42 1857

"Argumente de genul 'mi-am realizat sarcinile din fisa postului si in consecinta trebuie sa primesc o crestere de salariu' sau 'a crescut rata la banca si nu ma mai descurc' nu vor mai avea prea multe sorti de izbanda", sustine Mariana Frincu, project manager in cadrul companiei Myjob, unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata de recrutare online.

Atunci cand solicita o marire de salariu, angajatii trebuie sa aduca dovezi concrete ale performantei lor. Mai mult decat atat, aceasta performanta se cuantifica din perspectiva veniturilor suplimentare sau a reducerii de costuri pe care le-au adus performantele angajatului in companie. "Evaluarile de performanta sunt de obicei anuale, insa politica salariala depinde de la o organizatie la alta", precizeaza Anca Neagu, senior consultant in cadrul companiei de recrutare Agentia de Servicii Professional, filiala din Brasov.
 
Costurile salariale, cele mai mari
In aceasta perioada, angajatul poate considera ca siguranta si stabilitatea locului de munca pot fi bonusuri si trebuie sa se gandeasca la faptul ca performanta sa poate duce la o imbunatatire a situatiei financiare din cadrul companiei.
"Disponibilitatea pentru noi sarcini, pe care le poate indeplini cu succes, poate fi un bun motiv pentru obtinerea unei cresteri de salariu", considera Frincu.
Noile responsabilitati pe care le pot prelua angajatii pot fi consecinta directa a masurilor de reducere a costurilor in companie, concretizate prin disponibilizarile unora dintre colegi.
"Problemele financiare ale firmei ii pot afecta in scurt timp chiar si pe cei care au primit mariri. Fie intarzie plata salariului, fie primesc doar o parte din noul salariu sau firma este in situatia in care chiar nu poate plati niciun salariu", sustine Marius Balasoiu, managing partner la firma de training ForPeople.
 
Angajatii-cheie negociaza de pe altfel de pozitii
Totusi, criza financiara poate aduce majorari in salariile angajatilor valorosi: unii jucatori prefera sa-si reduca costurile prin disponibilizari, pentru ca apoi sa creasca pachetele salariale ale angajatilor ramasi. "Un lucru este sigur: companiile vor dori sa-i recompenseze pe cei implicati in mod eficient in activitatea de la locul de munca, iar puterea de negociere se afla acum la angajator", a adaugat Frincu. In opinia sa, companiile pot pierde acum cei mai buni angajati daca nu le ofera veniturile pe care acestia le solicita, pentru ca "talentele pot migra si in prezent", chiar daca nu la fel de usor ca anul trecut.
Pe de alta parte, angajatii trebuie sa se gandeasca si la cheltuielile suplimentare pe care le reprezinta cresterile salariale pentru companie si sa se asigura ca solicitarile lor nu vor avea efecte negative asupra situatiei financiare a firmei.
"Costurile salariale sunt cheltuielile cele mai mari ale unei firme. Statul are grija sa ia pentru un angajat sume echivalente cu salariul pe care acesta il primeste. Astfel, o marire salariala creste cheltuielile firmei cu dublul valorii sale", sustine Balasoiu.El precizeaza ca, in perioadele de criza, cele mai multe firme renegociaza salariile prin reducerea lor. Aceste masuri ii fac pe angajatii performanti sa plece in alte firme, in care nu s-au resimtit inca efectele crizei financiare. Mai mult, reducerile salariale duc de obicei la mentinerea angajatilor slab performanti, care nu-si vor putea gasi cu usurinta un nou loc de munca.
"Cunosc firme in care angajatii au venit la angajator si au propus o micsorare a salariului in perioada urmatoare pentru ca firma sa faca fata crizei", precizeaza managing partnerul ForPeople.
 
Angajatorii nici nu vor sa auda
Chiar daca specialistii sustin ca angajatii pot solicita majorari salariale si in perioadele de declin economic, angajatorii nici nu vor sa mai auda de cresteri salariale.
"Ne-am propus ca, cel putin in prima jumatate a anului, sa nu facem renegocieri de salarii. La jumatatea anului o sa facem o evaluare a situatiei financiare si o sa vedem cat de bine reuseste compania sa managerizeze situatia de criza", sustine Ioana Cutui, directorul de resurse umane al companiei Totalsoft, producatorul local de solutii informatice pentru mediul de afaceri.
Potrivit lui Cutui, circa un sfert din angajatii companiei TotalSoft care au solicitat majorari salariale nu au inteles motivele angajatorului de a opri aceste cresteri, din moment ce valoarea monedei europene a crescut. "Semnificativ este insa ca aceste cereri nu au venit din randul angajatilor din top si middle management si nici din cel al persoanelor-cheie din companie", a aduagat Cutui.
 
Mai bine asteptam
In acest moment, specialistii sustin ca cea mai sanatoasa strategie este ca angajatii sa se multumesca cu veniturile pe care le obtin, pentru ca majorarile salarile sunt printre ultimele preocupari ale angajatorilor.
"Daca nu au un argument solid pentru a solicita marirea, este posibil sa primesca nu doar un refuz, ci chiar alternativa de a parasi firma", adauga Balasoiu. Daca este refuzat, angajatul trebuie sa solicite motivele pentru acest refuz, insa angajatorul sa-i ofere o nota de optimism pentru urmatoarea perioada, cu recomandari care il pot determina pe angajat sa-si creasca performanta. Angajatii care au primit un refuz in urma renegocierilor salariale si vor sa demisioneze risca foarte mult. "Acum este un moment cu totul neprielnic pentru schimbarile de job. In perioade de criza, ultimii angajati sunt de multe ori primii restructurati", sustine Balasoiu.
Daca angajatul merita o marire salariala, dar situatia financiara a firmei nu permite cheltuileli suplimentare in acel moment, poate solicita o noua discutie atunci cand compania trece printr-un moment favorabil.
Pe de alta parte, angajatul trebuie sa stie cand poate solicita o crestere salariala inca de la interviul de angajare. In general, companiile aleg o perioada de acomodare de trei luni pentru pozitiile de executie pana sa ia in calcul majorarile salariale.
 
Unde gresim
De obicei, greselile pe care le fac angajatii atunci cand solicita cresteri salariale sunt folosirea unui ton inadecvat in discutie, alegerea unui moment nepotrivit (cum ar fi inainte de inceperea unei sedinte sau intr-un moment dificil pentru companie) sau invocarea faptului ca angajatorul este obligat sa majoreze salariile dupa o anumita perioada de timp.
"Esecul in cazul unei renegocieri salariale este adus de argumente gresite, precum: colegul meu face acelasi lucru ca mine si are salariul mai mare, in alte companii salariile sunt mai mari pentru acelasi post sau depun mai mult efort pentru ca sarcinile sunt mai complexe", considera Frincu.
 
Argumentele angajatilor care solicita cresteri salariale
  • Preluarea de noi sarcini, ca urmare a restructurarilor
  • Dovezi practice ale performantei de pana atunci in companie
  • Implicarea eficienta si constanta in activitarea organizatiei
  • Nu au primit o marire salariala de mult timp, desi au mai multe responsabilitati
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO