Profesii

Cum sa tratezi bolile de care sufera seful tau

26.04.2004, 00:00 17



Cum s-a intamplat acest lucru? Ai avut un interviu extraordinar cu viitorul tau seful. Ati fost pe aceeasi lungime de unda: impartaseati aceleasi valori, aceleasi interese, acelasi stil de lucru. Dar, din a doua saptamana de lucru, insa realizezi ca ai facut O MARE GRESEALA. Ori e prea mult de lucru, ori nu ai nimic de facut. Nimic din ce faci nu e bine, indiferent cat de mult te-ai straduit. Seful tau fie nu are niciodata timp sa vorbeasca cu tine, fie urla la tine, fie ii simti rasuflarea in ceafa. Personalitatile diferite trebuie tratate in moduri diferite. Analistii au realizat o radiografie a celor mai frecvente "boli" care se intalnesc in cazul managerilor, si au oferit o serie de sfaturi legate de modul in care acestia pot fi tratati. Poate ca veti recunoaste in exemplele urmatoare chiar pe sefii vostri.



Suprasolicitantul - Ai un sef care te tine tot timpul peste program. In fiecare zi, gaseste cate ceva de facut dupa terminarea orelor de lucru, ora 17 (sa zicem). Pentru a incerca sa scapi de acest obicei poti sa inventezi o poveste de genul: in fiecare marti si miercuri, la ora 17,30, trebuie sa merg la cursuri de design asa ca nu mai pot ramane la birou. Specialistii spun ca aceasta poveste ar putea merge, dar ar fi mai bine sa alegi alta cale: ai putea sa-i sugerezi sefului ca o parte din sarcinile tale ar putea fi indeplinite de alti colegi aflati pe un nivel inferior ierarhic care trebuie sa se dezvolte. Sau i-ai putea sugera sa aduca studenti dispusi sa lucreze gratis pentru a obtine experienta si pentru a-si imbunatati CV-ul. Tu, desigur, ii vei superviza pe acestia si iti vei demonstra abilitatile manageriale.



Nu face nimic - Ti s-a intamplat vreodata sa ti se spuna la un interviu cat de ocupati sunt cei care lucreaza in firma respectiva si, imediat dupa angajare, sa vii zi de zi si sa nu ai nimic de facut? In acelasi timp, seful se invarte prin birou, ingorandu-te complet, sau nu este niciodata prezent. E greu sa stai si sa te prefaci ocupat timp de opt ore. Strategia in acest caz este urmatoarea: intalneste-te cu colegii si afla care au fost lucrurile pe care si-au dorit intotdeuna sa le faca, dar nu au avut niciodata timp. Ofera-te sa-i ajuti. Apoi incearca sa afli cu ce alte departamente mai lucreaza colegii tai. Intalneste-te si cu cei care lucreaza in celelalte departamente. Asa vei deveni foarte ocupat la birou.



Te face in tot felul - Este mai mult decat frustrant ca tu sa fii supracalificat si sa ai ani intregi de experienta in spate si sa auzi in fiecare zi ca esti cel mai slab angajat sau cea mai stupida persoana care a existat vreodata pe Pamant, totul pentru ca nu ai facut ceva pe placul sefului tau. Tactica in aceasta situatie este sa stai in picioare in timp ce seful sta pe scaun (spune-i ca te doare spatele). Este mult mai greu sa tipi la cineva care se uita de sus la tine. Si daca mai vorbesti si in soapta, s-ar putea sa-l ajute sa se calmeze. Deci, cel mai bun atac este apararea.



Corectorii - Foarte putini oameni sunt dispusi sa rescrie ceva o data sau de doua ori si rari sunt cei care o fac de cinci, sase ori. Cand seful te pune sa rescrii ceva de mai multe ori, specialistii te sfatuiesc sa inserezi in text cuvinte sau propozitii care nu au nici o legatura cu documentul respectiv. Astfel ii dai oportunitatea sefului sa-si foloseasca markerul, intre timp documentul initial ramanand intact.



Punctualul: Pentru multi dintre sefi ideea de management se confunda cu aceea de merge prin birouri si de a vedea daca toata lumea a venit la timp la lucru, daca nu ti-ai prelungit prea mult pauza de masa sau daca pleci atunci cand trebuie la finele programului. In rest, n-are nici o importanta ce faci in timpul zilei, punctual sa fii. Este evident ca strategia in acest caz este sa ajungi la lucru la timp sau sa ai o scuza exceptionala atunci cand intarzii. Poti sa mai tragi chiulul atunci cand seful este absent sau cand este toata ziua in sedinta.



Expertii spun ca, o alta solutie pentru a supravietui in preajma unui manager care face parte dintr-una din categorile descrise mai sus, ar fi gasirea unui mentor. Alegeti o persoana care are vechime in organizatia respectiva si care este bine ancorat in companie. Un mentor ar putea sa-ti dea sfaturi atunci cand esti in situatia in care nu mai stii ce sa faci si ti-ar putea sugera modalitati de tratare a sefului tau.



Si daca jobul tau este cu adevarat insuportabil, te face sa-ti pierzi mintile sau iti zdruncina din temelie echilibrul dintre viata privata si viata profesionala, atunci indreapta-te catre cea mai apropiata iesire de urgenta. Pleaca din organizatia respectiva si incearca sa gasesti oameni cu care poti cu adevarat sa lucrezi. Dar nu dispera! Toata acesta poveste are si o parte buna: de acum stii ce trebuie sa faci la urmatorul interviu.
miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO