Profesii

De ce motivaţiile angajaţilor influenţează profitabilitatea companiei (II). Motivaţile de calitate sunt cele care aduc profit.

De ce motivaţiile angajaţilor influenţează...

Autor: Viorel Panaite

10.11.2014, 11:27 579

În prima parte deja publicată a acestui articol am făcut o invitaţie pentru explorarea temei motivaţiei angajaţilor. În rândurile de mai jos argumentele mele prin care susţin că motivaţiile de calitate sunt cele care aduc şi profit companiei.

Motivaţia optimă determină un nivel superior al disponibilităţii şi a capacităţilor individuale şi instituţionale de a fi atent la detaliile practice, de a observa nevoi precise şi specifice ale clienţilor şi ale consumatorilor. Atenţia la detalii te îndeamnă la pregătire minuţioasă permanentă. Înseamnă capacitatea de a construi procese funcţionale, de a fi în dialog real cu piaţa. Motivaţia optimă te determină să fii curios şi să asculţi piaţa cu atenţie. Unul din clienţii noştri recenţi, mult timp lider de piaţă în România în domeniul său, a adormit pe laurii pe care îi avea: în ultimii 2 – 3 ani atitudinea de pasivitate şi dezinteres care a crescut în cultura companiei (şi în prezenţa unui CEO carismatic, dar care făcea umbră în jurul său) a atins încet-încet şi departamentele de marketing, R&D şi sales. A scăzut atenţia pe care angajaţii şi organizaţia o arătaseră în urmă cu 10 – 15 ani şi prin care îşi câştigaseră poziţia de lider. De la o cultură care avusese în centru motivaţii mature, care au adus atunci prospeţime şi creativitate, s-a ajuns acum la una în care jocurile de putere între departamente şi între directorii acestora, conflictele interne, căutarea de vinovaţi, au deturnat atenţia de la misiunea de satisfacere a nevoilor clienţilor. Rezultatele financiare din România sunt din ce în ce mai proaste, concurenţii înfloresc în spaţiul lăsat gol, iar organizaţia expulzează cu mândrie, rând pe rând, directorii generali aduşi din afară pentru a repara situaţia.

Motivaţia optimă determină un nivel superior al disponibilităţii şi a capacităţilor individuale şi instituţionale de a te menţine la o distanţă care să-ţi ridice nivelul de obiectivitate. Cei care vor să facă profit ştiu să ia distanţă de propriile iluzii şi vanităţi, ştiu să nu se lase manipulaţi de propriile emoţii. O motivaţie de calitate înaltă te ajută să te desprinzi de un drum la capătul căruia vei găsi pierderi tot mai mari în bilanţul contabil, în bugetele departamentului pe care îl conduci sau în propriul tău buzunar. În anul 2012 m-am trezit personal într-un asemenea loc: îmi construisem iluzii care mă ţineau departe de realitatea din piaţă şi pe care le puneam tot mai mult în centrul deciziilor pe care le luam. Compania a avut de suferit, rezultatele financiare au fost cele mai proaste de la startul afacerii din 1999 şi ne-a trebuit aproape 1 an pentru a repara greşelile şi a ne reaşeza iar la o distanţă puţin mai constructivă, mai profitabilă, între piaţă, realitate, pe de o parte, şi fanteziile noastre, pe de altă parte. Motivaţiile mele şi ale celor din companie fuseseră departe în acea perioadă, de a fi unele mature.

Motivaţia optimă determină un nivel superior al disponibilităţii şi a capacităţilor individuale şi instituţionale de a supravieţui pe piaţă. Pentru un business, realitatea în care trăieşte se numeşte piaţă, aici obţine rezultele. Iar piaţa este reală: îi poţi simţi respiraţia doar după ce ai încasat suficiente lovituri, doar după ce o accepţi şi după ce începi să-i acorzi respectul cuvenit. Supravieţuieşti după ce ţi-ai recunoscut atitudinea copilarească, infantilă şi sfidătoare cu care ai tratat-o. Supravieţuieşti şi faci profit după ce te-ai maturizat şi ai învăţat să înoţi în realităţile dure ale jocului numit piaţă. Motivaţiile de calitate superioară îţi oferă atitudinea şi abilităţile pentru a avea rezultatele necesare, pentru a supravieţui. Îţi oferă creativitatea de a construi noi mijloace de supravieţuire. Îţi oferă creativitatea pentru a reduce costurile şi consumurile astfel încat să rămâi în viaţă, până trece pericolul. Te reapropie de legile naturii. Pentru o companie, să rămână în viaţă înseamnă “să fie pe plus”, înseamnă să continuie să fie profitabilă chiar şi în cele mai dificile condiţii de piaţă.

Motivaţiile mature, competenţele angajaţilor de activare a motivaţiilor optime, competenţele de explorare a unor noi surse de energie proaspătă, creatoare, influenţează decisiv pofta de viaţă, vitalitatea şi profitabilitatea unei companii. Acest lucru se întâmplă când angajaţii sunt pregătiţi să îmbrăţişeze o etică modernă a muncii şi să fie primii responsabili de a-şi îmbunătăţi calitatea motivaţiei, în loc să aştepte ca aceste lucruri să vină de la managerii lor sau de la firma pentru care lucrează. Motivaţiile de calitate sunt creatoare de inovaţie şi viziuni îndrăzneţe, aduc profit, încurajează o etică modernă a muncii şi dau curaj pentru a lua iniţiativă.

 Viorel Panaite este Managing Partner al Human Invest si Ken Blanchard România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO