Profesii

Educatie de business: Acum este momentul sa faci un master de business. Angajatii vor sa mearga la MBA, dar nu au bani

Educatie de business: Acum este momentul sa faci un master de business. Angajatii vor sa mearga la MBA, dar nu au bani

Ken Harmon, decan al Coles College of Business, Kennesaw State University din Atlanta, partenerul Asebuss: „Nu sunt multi oameni care au bani sa plateasca pentru programele de MBA, dar in acelasi timp multa lume vede acest timp ca pe o perioada in care isi poate imbunatati abilitatile”

05.10.2009, 00:00 97

Aproape doua treimi din cei care se inscriu la un program de MBAsau Executive MBA sunt sponsorizati de companii, insa pe fondulreducerii bugetelor, angajatorii nu mai aloca resurse pentruactivitatile de dezvoltare a angajatilor.

"Se intampla lucruri foarte interesante in prezent, avand invedere felul in care se prezinta economia. Nu sunt multi oamenicare au bani sa plateasca pentru programele de MBA, dar in acelasitimp multa lume vede acest timp ca pe o perioada in care isi poateimbunatati abilitatile", spune Ken Harmon, decan al Coles Collegeof Business din cadrul Kennesaw State University din Atlanta,Georgia, care are pe plan local un parteneriat cu Asebuss, ScoalaPostuniversitara de Afaceri Romano-Americana, din 1993 panaacum.

Harmon povesteste ca multi americani muncesc foarte mult pentrua obtine o diploma de MBA si incearca sa devina mai competitiviatunci cand economia va reincepe sa creasca.

In opinia sa, aceasta este perioada perfecta pentru a urmacursurile unui program de MBA, pentru ca, in momentul in careeconomia isi va reveni, sa fie mai atractivi pentru angajatori. Dinpacate insa, multi dintre cei fara job sau care ar vrea sa obtinaun alt loc de munca decat cel actual nu au banii necesari pentru ainvesti intr-un MBA.

In Statele Unite, spre exemplu, cel mai ieftin program de MBAporneste de la 20.000 de dolari (13.650 euro) si poate ajunge panala 100.000 de dolari (68.200 euro), in timp ce pe plan local,tarifele variaza intre 4.000 si 35.000 de euro.

"Exista o diferenta intre cerere sau dorinta si abilitatea de aplati. Cererea este mai scazuta din cauza abilitatii reduse de aplati. Nu cunosc foarte bine piata romaneasca, dar stiu ca in cazulpietei americane cu astfel de lucruri ne confruntam, iar numarul decursanti a scazut tocmai din aceasta cauza", explica Harmon.

Absolventii nemultumiti te scot de pe piata

Ultimele estimari disponibile aratau ca piata locala aprogramelor de MBA si EMBA va scadea in acest an cu pana la 40%, pemasura ce companiile au redus sponsorizarile pe care le acordauangajatilor pentru a urma programe de MBA.

Situatia din Romania este diferita comparativ cu alte pieteeuropene. Bodo B. Schlegelmilch, decan al WU Executive Academy dincadrul Universitatii de Stiinte Economice si Administrative dinViena, care ofera in Romania cel mai scump program de ExecutiveMBA, in valoare de 35.000 de euro, spune ca pe piata austriacasituatia este neasteptat de buna.

"In Austria, am primit mai multe cereri de inscriere in acest andecat in 2008. Piata de MBA este anticiclica. Daca in perioadele deboom oamenii nu au timp si nici nu se gandesc sa investeasca ineducatie, in perioadele economice mai dificile situatia seschimba".

Pentru primele doua promotii care au absolvit pe piata locala,programul a functionat pe baza unui sistem de burse acordate inparteneriat de Erste Bank/BCR si OMV/Petrom, care au sponsorizat infiecare an 20 din Bodo Schlegelmilch, decan al WU Executive Academy, din Viena, care ofera in Romania un EMBA: „In criza, ai multe incertitudini, oamenii se intreaba daca isi vor pastra jobul. Ca manager trebuie sa stii ce se va intampla daca faci un anumit lucru, sa ai claritate si sa poti sa comunici cu angajati” cele 30 de locuri. In acest an, WU Executive Academy va oferi 20de burse in valoare de 15.000 de euro.

"In Romania ne-a fost mai greu la inceput. Eram «copilul nou dela bloc». In Austria nu trebuie sa explicam nimanui cine suntem,pentru ca toate lumea ne cunoaste. In cele din urma, e ca intr-unbusiness si totul tine de felul in care reusesti sa iti multumesticlientii, care in cazul nostru sunt absolventii. Daca ai absolventinemultumiti, poti sa iesi de pe piata", afirma Schlegelmilch.

Una din calitatile care transforma un manager intr-un managerfoarte bun, in special in timp de criza, este claritateaviziunii.

"In criza, ai multe incertitudini, oamenii se intreaba daca isivor pastra jobul. Ca manager trebuie sa stii ce se va intampla dacafaci un anumit lucru, sa ai claritate si sa poti sa comunici cuangajati. Una din cele mai mari greseli in management esteambiguitatea in comunicare", explica decanul WU ExecutiveAcademy.

Romanii sunt precauti in dezbateri, americanii suntagresivi

In fiecare an, in jur de 50-70 de studenti romani ai programuluide executive MBA al Asebuss pleaca intr-o calatorie de studiu inSUA, sub forma unei saptamani rezidentiale, care reprezinta ultimaetapa a unei colaborari de opt luni de zile intre cursantii romanisi cei americani in vederea elaborarii unui plan de afacericomun.

In acelasi timp, aproximativ acelasi numar de studenti americanivin, la randul lor, in tara pentru a forma echipe de lucru curomanii.

Lucrul cel mai interesant la genul acesta de intalniri estefelul in care inter­ac­tioneaza membrii celor doua culturi si modulin care se adapteaza fiecare in functie de diferentele careapar.

In timp ce americanii sunt "agresivi" cand trebuie sa-si expunapunctul de vedere, romanii sunt mai precauti si adesea intarzie ina-si face auzite parerile.

"Am stat cu toate echipele si le-am vazut cum delibereaza. Afost minunat sa vad cum evolueaza pentru ca la inceput romaniivorbeau cu romanii si americanii doar cu americanii, acestia fiindmai agresivi. Dupa un timp, au inceput sa vorbeasca mai mult uniicu altii si au inceput sa faca compromisuri sau sa incerce sa seinteleaga", afirma Harmon.

De asemenea, americanii fac afaceri tinand mai mult la ideea detranzactie in sine decat la persoana pe care o au in fata, fiindmai orientati spre business decat romanii, carora le place mai multsa relationeze cu cei care fac afaceri.

"Cred ca acesta este un punct slab al nostru. Pentru ca negandim doar la problema pe care o avem, la cum sa incheiemtranzactia. Sarim direct la acest lucru, uneori fara sa ne gandimprea mult la persoana langa care stam la masa. Cred ca multe alteculturi, printre care si cultura romaneasca, tin mai mult cont depersoana cu care negociaza", spune decanul.

Burse de MBA de 1,6 mil. $ la Bucuresti

Pe data de 13 octombrie va avea loc QS World MBA Tour, un targde MBA la care vor participa scoli de afaceri din toata lumea.Candidatii care vor sa se inscrie la un program de MBA sau deExecutive MBA vor putea discuta in cadrul evenimentului care vaavea loc la Bucuresti cu directorii comisiilor de admitere si cuabsolventi ai scolilor de afaceri precum Melbourne Business Schooldin Australia, Vlerick din Belgia, Queenís din Canada, Aarhus dinDanemarca sau Emlyon din Franta. Vizitatorii pot castiga burse princare sa-si finanteze programul de MBA, bugetul total pentru bursefiind de 1,6 mil. dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO