Profesii

Exclusiv online: Cum sa ramai lider de piata in criza

28.05.2010, 00:00 96

Exista trei lucruri pe care un manager trebuie sa le faca pentrua-si reduce din costuri in perioadele de decline economic: sareduca numarul de angajati, sa imbunatateasca eficientaoperationala sau ambele, este de parere profesorul Emeritus StuartSanderson, consultant si fost profesor de strategii de managementaplicate in cadrul Scolii de Management a Bradford University.

"Companiile progresiste (care se adapteaza mai repede decatcelelalte la contextual economic si social) concediaza angajati inperioade dificile, insa folosesc aceasta strategie de reducere decosturi intr-o masura mult mai mica decat ceilalti jucatori de pepiata. Aceste companii inteleg ca reangajarea angajatilor pe carei-au pierdut atunci cand au avut probleme este mai dificila decatconcedierea", a spus Sanderson, prezent la un seminar organizat deCity College - International Faculty of the University ofSheffield, institutie care ofera un program de Executive MBA pepiata locala. El a mai precizat ca, in general, oamenii sunt multmai sceptici sa lucreze in companiile care reduc numarul deangajati in vremuri grele.

In perioadele de criza, mai ales la inceput, majoritateamanagerilor tind sa fie mai optimisti, pentru ca optimismul lepermite instinctiv sa se gandeasca ca nu au de luat deciziidrastice sau dureroase.

"Managerii ar trebui sa inceapa cu o evaluare a situatiei - saaiba initiativa si sa inceapa sa reduca din costuri, dupa ce fac oevaluare globala a costurilor care pot fi reduse si nu sa inceapasa taie din numarul de salariati si din bugetul de marketing", aadaugat Sanderson. Totodata, liderii companiilor ar trebui sa-siconsolideze pozitia pe piata, sa cuantifice impactul pe careproblemele economice le-ar putea avea asupra business-ului, sa facascenarii (pentru volumele de vanzari, preturi sau costurivariabile) si sa se asigure ca dispun de suficiente lichiditatipentru a merge mai departe.

Numai 15% din liderii de piata afectati de criza isirevin din timpul recesiunii

Aproape o treime din companiile aflate pe primele 25 de locuride pe piata care activau si-au pierdut pozitia in timpul recesiuniidin anul 2000, potrivit rezultatelor unui studiu realizat defirmele de consultanta in management McKinsey si Boston ConsultingGroup.

"Un procent de 10% din aceste companii si-au revenit abia cinciani mai tarziu, in timp ce numai 15% dintre acestea si-au revenitchiar in timpul acelei recesiuni si sunt si in prezent lideri depiata. Managerii ar trebui sa stie cum sa ramana printre cei 15%",a explicat Sanderson.

Unul dintre pericolele pe care il implica un plan de costcutting il reprezinta taierea cheltuielilor de marketing (careinclude costurile de PR, publicitate si cercetare de piata), masuricare aduc economii pe termen scurt, dar care vor aduce pierderi petermen lung.

Ar trebui sa-si schimbe modelul de business

Atunci cand vad ca businessul nu functioneaza prea bine intr-operioada nefasta pentru economie, managerii ar trebui saindrazneasca sa inoveze, deoarece companiile care au avut cel maimare succes nu s-au oprit nicodata din finantarea celor maivaloroase competente, cum ar fi inovarea produselor sau serviciilepentru clienti.

Un exemplu se succes este modelul de business adoptat de liderulcompaniei IBM, Lou Gerstner, companie care in timpul recesiunii dinSUA din anii '90 s-a confruntat cu primul declin din ultimii 50 deani si a inregistrat ani la rand de pierderi record.

"Gerstner a constat ca pietele se schimba si a redefinit modelulde business al companiei, transformand IBM dintr-un producator dehardware in furnizor de servicii si solutii IT", a spus SteliosKehaghias, lector de management strategic in cadrul University ofSheffield - City International Faculty.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24