Profesii

Jumatatea plina a paharului

Jumatatea plina a paharului
22.02.2009, 16:47 50

Angajatorii, care au pierdut teren in ultimii ani in fata candidatilor, inregistrand rate ale fluctuatiei de personal care in unele domenii - cum este retailul - ajungeau si pana la 70 - 80%, vad de cateva luni cum plecarile din companii au intrat pe o panta descendenta, pe masura ce mobilitatea angajatilor s-a redus foarte mult.

"Desi are multe efecte nedorite, actuala conjunctura economica a adus si o echilibrare, o asezare, din punctul de vedere al disponibilitatii oamenilor de a migra de la un loc de munca la altul. Atat la nivelul pietei de retail, cat si in celelalte sectoare economice, actuala evolutie ii face ceva mai prudenti pe cei care se gandesc la oportunitatile unor noi locuri de munca", spune Liliana Urziceanu, director de resurse umane al Praktiker Romania, cea mai mare retea de bricolaj de pe piata locala, cu aproximativ 3.000 de angajati in prezent si care urmeaza sa mai angajeze inca 400 de oameni pana la sfarsitul anului.
Angajatii tind sa priveasca cu ceva mai multa retinere orice miscare si sa fie mai precauti atunci cand analizeaza eventualele schimbari de job. Este o atitudine care in final le poate aduce perspective mai bune de evolutie profesionala in companiile in care decid sa ramana.
"Rezultatele si performanta devin tot mai importante. De aceea, experienta, loialitatea, seriozitatea si dorinta oame-nilor de a-si consolida cunostintele si abilitatile capata din ce in ce mai multa valoare. Suntem intr-un context care ii favorizeaza pe cei care gandesc in acesti termeni si care este cat se poate de ostil pentru toti cei cu atitudine de oportunisti", spune Urziceanu, care adauga ca in ceea ce ii priveste pe angajatori acestia au la dispozitie posibilitati mai multe si mai variate de a gasi angajatii potriviti pentru pozitiile pe care vor sa le acopere.
Oferta de forta de munca disponibila este in crestere, iar cererea din partea companiilor tinde sa scada. Aceasta tendinta le da celor care fac angajari mai multe optiuni in alegerea oamenilor de care au nevoie. Pe de alta parte, schimbarea conditiilor de pe piata muncii le va permite companiilor sa aiba si un control mai bun asupra costurilor cu aducerea noilor angajati in echipa, pornind de la recrutare, continuand cu pregatirea oamenilor si pana la incetarea contractului de munca.
"Turnoverul de personal a scazut puternic in ultimele luni, cu procente semnificative, ca urmare a faptului ca oamenii nu mai au unde sa plece. Principalii nosti 'inamici' pe piata de recrutare erau banking-ul, real estate-ul, leasing-ul, care acum nu mai fac angajari masive", spune Cristian Popescu, Organization & Staffing Leader pentru Europa al furnizorului de servicii de business si solutii tehnologice Genpact.
O alta consecinta pozitiva a crizei este faptul ca pretentiile salariale ale angajatilor au inceput sa scada. Mai mult decat atat, in conditiile actuale, de multe ori, o schimbare de job nu mai inseamna automat cresterea salariului. Pentru pozitiile de entry-level, spre exemplu, oferta salariala a scazut cu aproape 10%, in comparatie cu anul trecut. Astfel, daca in urma cu un an un office admin primea un salariu de 420 de euro la angajare, acum i se ofera numai 380 de euro.
Chiar si pentru directorii de vanzari, in special cei care vand produse tehnice, veniturile au scazut, de la 2.200 la 1.700 de euro. De asemenea, reprezentantii de vanzari au acum salarii de numai 1.000 de euro, fata de 1.200-1.500 de euro cat castigau anul trecut.
In ceea ce-i priveste pe angajati, vestea buna este ca aceia dintre ei care au un rol important in companie sunt mult mai "pretuiti" in aceste momente. "Intr-adevar se resimte o stabilitate mai mare a angajatilor, in special la nivel de management. De asemenea, companiile vor incerca sa fidelizeze angajatii recunoscuti ca fiind valorosi pentru organizatie", spune Malina Rusu, human capital consultant in cadrul companiei de recrutare Lugera&Makler.
De cealalta parte, efectele negative sunt legate de inghetarea recrutarilor in companiile ce activeaza in domeniile puternic afectate de criza, cum sunt cele din auto sau imobiliar. De asemenea, pentru a eficientiza costurile, unele companii au decis inghetarea salariilor pentru cateva luni sau pentru anul in curs.
Avand in vedere ca angajatorii din intreaga tara au anuntat ca vor face 33.800 de disponibilizari pana in luna mai, potrivit datelor centralizate de Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca, firmele care ofera servicii de outplacement ar putea avea de castigat.
Companiile se afla in situatia in care trebuie sa-si orienteze eforturile spre cresterea eficientei, iar prima masura luata in vederea scaderii costurilor, pe fondul scaderii cererilor de pe piata, este reducerea personalului.
Serviciile de outplacement se refera la procesele prin intermediul carora este facilitata si asistata tranzitia angajatilor care parasesc organizatia si orientarea lor catre alte companii cu acelasi profil de activitate sau cu profil diferit.
"In urma consilierii in cariera, angajatii care parasesc compania constientizeaza intr-o mai mare masura abilitatile si cunostintele pe care le detin, dar si nevoia de dezvoltare, in functie de domeniul ales. Totodata, primesc informatii despre piata fortei de munca si sunt orientati inspre arii de activitate care sa valorifice experienta acumulata sau potentialul detinut de fiecare, putand astfel sa se adapteze mai usor unui nou context de munca", spune Claudia Indreica, managing partner al companiei de consultanta Psihoselect.
Totodata, prin intermediul serviciilor de outplacement, angajatii inteleg intr-o mai mare masura motivele pentru care s-au luat deciziile de restructurare si devin constienti de eforturile depuse de companie pentru a le usura situatia. Organizatiile, la randul lor, isi pastreaza renumele pe piata, iar pe termen lung pot atrage fosti angajati valorosi, in momentul redresarii companiei.
"Acest lucru duce la scaderea sanselor aparitiei litigiilor si la cresterea motivatiei in munca a angajatilor ramasi in organizatie", mai adauga Indreica.
Investitia intr-un program de outplacement incepe de la 100 de euro si poate ajunge pana la 1.000 de euro de persoana, in functie de nivelul pozitiei si al beneficiilor pe care le ofera companiile.
Perioadele alocate recrutarii s-au injumatatit in ultimele luni. "Am finalizat recent un proiect pentru un client din domeniul vanzarilor materialelor de constructii, un domeniu foarte afectat de criza. In acest caz, finalizarea unei liste scurte cu sase candidaturi a durat doua saptamani. La jumatatea anului trecut un proiect similar a durat cinci saptamani, in acest timp reusind sa finalizam o lista cu cinci candidaturi", spune Cristina Fedorovici, senior consultant la Advice HR, companie de recrutare si selectie de resurse umane. In general, termenul de prezentare a listei scurte a scazut de la o perioada cuprinsa intre patru si opt saptamani la doua - trei saptamani.
Din punctul de vedere al recruiterilor, proiectele au devenit mult mai usoare, in prezent cel mai important lucru este sa obtii un proiect.
In ultimul timp, companiile prefera varianta locala de manageri, daca in cazul acestora exista expertiza necesara. Printre motivele pentru care se prefera acest lucru se numara faptul ca in cazul unui expat exista mai multe formalitati in momentul recrutarii. Desi pachetele salariale ale managerilor romani tind sa fie foarte apropiate cu ale expatilor, acestea nu sunt inca la acelasi nivel. In plus, recrutand manageri locali, companiile incearca sa evite pachetul de mutare destinat expatilor.
"Am fost implicati in mai multe procese de recrutare in care am propus cazuri de expati, cazuri in care unii n-au avut contact cu tara noastra si s-au preferat manageri locali", spune Elena Ionescu, country business manager al companiei de executive search Jordan Sheppard, cu afaceri de aproape 100.000 de euro.
Cei mai cautati manageri de pe piata locala sunt cei care au experienta atat in domeniul tehnic, cat si in cel financiar, caz in care tariful de recrutare creste cu pana la 20%.
"Domeniile in care o combinatie de background-uri foarte diferite, o combinatie relativ inedita de background foarte tehnic cu o latura comerciala destul de puternica, sunt domenii in care tarifarea de recrutare este mult mai mare", explica Ionescu.
Mai presus de toate, se pare ca angajatii sunt cei pe care cade tot greul in perioadele de recesiune economica. Cei afectati de disponibilizari traiesc cu stresul ca nu isi vor gasi un alt loc de munca, iar cei ramasi in companii traiesc cu teama ca vor fi urmatorii pe lista de diponibilizari.
Totodata, presiunile din mediul extern, cum sunt ratele la banca care cresc, afluxul de stiri negative din piata sau vestile care vin de la alte companii, ii face pe angajati sa gandeasca in termeni de "nu imi permit acum sa raman fara loc de munca".
Din punct de vedere istoric, crizele financiare sunt momente in care se iau marile decizii care au un impact foarte mare asupra viitorului, iar din acest motiv, de multe ori acestea reprezinta oportunitati pentru dezvoltarea organizatiilor.
"Companiile care vor lua decizii bazate pe diagnostice exacte vor beneficia de pe urma crizelor financiare. Aceasta criza este, de asemenea, o oportunitate de schimbare a structurii pietei, a unor bunuri si servicii, dificil de schimbat in situatii normale", este de parere Luis Janeiro, CEO al PayUp, companie de plati electronice care a intrat recent pe piata locala
In opinia lui Janeiro, in Romania exista o serie de piete care sunt structurate gresit in cadrul carora exista prea multi intermediari, existand o lupta foarte mare intre competitori, care nu aduce niciun fel de valoare businessului, consumatorilor sau economiei. "Criza este o oportunitate buna sa restructurezi unele din acele piete, sau macar modelele de distributie sau de operatiuni", crede Janeiro.
In alta ordine de idei, pentru Mihaela Perianu, director general al grupului de firme cu activitati de recrutare Aims, in timpul unei crize financiare au de castigat persoanele care au cash mult pentru ca acesta este un moment bun sa faci investitii, mai ales daca nu astepti profit imediat.
"Criza financiara aduce un castig in calitatea serviciilor oferite de orice firma in orice domeniu. Pentru oamenii care isi pot pastra locurile de munca, criza financiara aduce un salt calitativ in evolutia profesionala, nu neaparat pentru ca vor fi promovati sau ca li se vor mari salariile, ci pentru ca vom fi cu totii nevoiti sa fim mult mai eficienti si mai atenti la clienti, la ce oferim si cum oferim. Aduce un plus de profesionalism, ne impinge in zona de gasit solutii mai eficiente", spune Perianu, care adauga insa ca, din pacate, sunt si multi angajati care isi pierd locurile de munca si pentru care criza nu aduce absolut nimic bun.
 
Castigurile crizei
  • Creste stabilitatea angajatilor
  • Fluctuatie redusa de personal
  • Mai multi candidati buni pe piata
  • Recrutarea se face mai usor
  • Diminuarea pretentiilor salariale ale candidatilor
  • Mai mult de lucru pentru firmele de outplacement
  • Moment bun pentru restructurare si renuntarea la angajatii neperformanti
  • Scad perioadele de recrutare

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO