Profesii

Managerii, cei mai buni traineri

Managerii, cei mai buni traineri

Click pentru imaginea marita

01.10.2007, 01:19 160

Desi bine pregatiti din punct de vedere teoretic, o parte dintre trainerii de pe piata locala nu au experienta manageriala necesara livrarii unui training destinat celor care ocupa pozitii de top in organizatii. Iar acest lucru nu ii ajuta cand trebuie sa stea in fata mai multor persoane cu functii de conducere in companii, care au trait "pe viu" problemele unui business si... nu le-au citit doar in carti.
"Shift-ul trebuie sa se produca in directia selectarii trainerilor in functie de experienta profesionala, trebuie sa existe o mixtura intre know how-ul propriu si experienta pe care a dobandit-o in compania unde a lucrat pana atunci", a declarat Marius Girlea, director executiv al companiei de training Develor, prezent la cea de-a patra Conferinta Nationala Anuala de Training, organizata de Public Share, care detine site-ul business-edu.ro, organizator de targuri si conferinte cu profil educational.
Pe de alta parte, Costea Dumitrescu, partener al companiei de training si consultanta Ascendis este de parere ca exista doua categorii de traineri: oamenii care incearca sa devina sau devin traineri profesionisti, vin cu studii de psiho-sociologie, dar se lanseaza in subiecte de business cu mult inainte "sa aiba dreptul" sa faca un astfel de lucru.
"Daca te duci in fata unui grup de manageri, trebuie sa vorbesti despre a face management si nu despre ce ai citit in carti", spune el, precizand ca background-ul nu este cel mai important in training, ci este nevoie mai ales de experienta si expertiza.
Dumitrescu este de parere ca unii manageri aleg sa devina traineri pentru ca este o meserie mai putin stresanta.
"Multi dintre manageri nu si-au vazut copiii crescand sau pur si simplu nu tin sa ajunga multimilionari", mai adauga el.
Situatia cel mai frecvent intalnita este cea a managerilor care stau in business o perioada, apoi "ies" si se indreapta spre training sau consultanta. "In Ascendis nu avem decat astfel de traineri. Eu am esuat in toate tentativele de a angaja traineri de meserie, toti trainerii nostri sunt 'smulsi', mai usor sau mai greu, din business", spune Dumitrescu, care povesteste ca atunci cand a plecat din cadrul Xerox impreuna cu Adrian Stanciu pentru a-si face propria firma de training nu a reusit sa aiba in primii doi o cifra de afaceri nici macar cat salariul de la Xerox.
Dar ceea ce face diferenta intre trainerii romani si cei straini este tocmai experienta manageriala care e mai relevanta in tara noastra.
"Informatia e valabila pentru toata lumea, insa uneori experienta noastra e mai solida pentru ca e mai dura, mai grea decat a unui manager echivalent din Austria sau Elvetia", spune fondatorul Ascendis.
El explica ca in Elvetia, in anumite companii, 98% din business reprezinta contracte care se reinnoiesc si numai 2% sunt new business. Insa, in Romania, totul e new business si provocarile pentru un manager sunt mult mai mari. Asadar, cand un manager iese din business are mai multa experienta, indrazneala sau idei.
"Ca traineri noi, suntem mai zglobii, mai creativi decat occidentalii", mai adauga Dumitrescu.
Astfel, dintre trainerii romani, unii adopta un ton grav si se bazeaza foarte mult pe impactul informatiei pe care o livreaza, in timp ce altii te fac sa te simti bine si nici macar nu simti cand iti transmit informatie. "In cele mai multe cazuri iti aduci aminte dupa curs de analogia pe care a facut-o trainerul", spune Marius Balasoiu, asociat la firma cu activitati de training For People.
Pe de alta parte, exista si traininguri care urmaresc doar sa "distreze" audienta, fara a transmite informatie relevanta.
"Gasesti traininguri care aduc valoare, dar sunt si unele care sunt caraghioase, unde subiectele abordate nu au substanta, nu dau informatii, ci vor doar sa distreze sala", spune Dan Berteanu, general manager la United Business Development (UBD), organizatie cu activitati de consultanta in resurse umane.
Pe langa toate acestea, Berteanu spune ca nu crede in trainingul dezvoltat in tara "pe genunchi", cel dezvoltat de companiile romanesti.
"Sunt multe lucruri deja inventate pe care nu le folosim, iar trendul actual este sa se foloseasca lucruri deja verificate sau francizate", spune managerul.
Cu toate acestea, perioada in care firmele cumparau francize a trecut, in opinia altor traineri de pe piata.
"In 2003, companiile romanesti au inceput sa preia licente de cursuri din afara, iar 2005 a fost punctul culminant. Cursurile cumparate cu licenta din strainatate sunt in proportie de 90% similare licentei propriu-zise", spune Octavian Pantis, managing director al TMI Training and Consulting.
De asemenea, Marius Balasoiu este de acord ca 2005 a fost anul francizelor, in timp ce 2006 a fost anul simularilor de business, iar in acest an au aparut foarte multe firme de training deschise de traineri care lucrasera anterior la alte firme. Un exemplu este chiar For People, firma la care este asociat si care a fost infiintata anul acesta. Exemplul nu este singular. Alte firme nou-aparute pe piata sunt Trainart sau De Klausen Consult.
Insa exista si companii care cumpara licente de training, dar dezvolta si continut propriu in functie de cererea din partea clientilor. Una dintre ele este Trend Consult care are departament propriu de cercetare si dezvoltare. Astfel, pentru elaborarea unui curs general, spre exemplu, un curs de negociere, ciclul normal de dezvoltare, dureaza aproximativ sase luni.
"Clientul vine cu o cerere specifica, iar pentru dezvoltarea acesteia exista o echipa formata din 3 membri permanenti, dintre care o 'minte creativa', un psiholog si un trainer. La acestia se adauga consultantii", explica Adrian Florea, managing partner al Trend Consult. El precizeaza ca, in ceea ce priveste cheltuielile de conceptie, acestea sunt suportate de Trend Consult, taxele pentru client fiind percepute doar in zilele de consultanta.
Pe de alta parte, in cazul in care o companie cumpara licenta de curs, pana a fi livrat pe piata acesta trebuie personalizat. In acest caz exista doua etape: costurile necesare traducerii si tiparirii cursului care ajung la cateva mii de euro si costurile "adevarate", cele de validare.
"In aceasta etapa (de validare - n.r.), trainerii tin cursul, vad reactiile si constata, spre exemplu, ca un lucru care mergea in suedeza la noi nu genereaza acea reactie de care este nevoie. Si atunci il schimba. Avem programe la care suntem la revizia a zecea, iar costurile pot ajunge la cateva zeci de mii de euro, masurate in zilele de munca pe care le depun trainerii", explica Dumitrescu, de la Ascendis.
De altfel, castigurile trainerilor pornesc de la 300 - 400 de euro si ajung pana la venituri de pana la 3.000 - 4.000 de euro, mai ales in cazul celor care lucreaza in propria firma de consultanta.
"Daca un trainer castiga sub 3.000 de euro pe luna, atunci are o problema pentru ca trainerii castiga in functie de cat vand. Unii ajung sa castige si 10.000 de euro pe luna, insa nu regulat, pentru ca acest lucru ar insemna sa ajunga la epuizare in cateva luni", explica Florea, de la Trend Consult.
In alta ordine de idei, Octavian Pantis spune ca, in general, un trainer castiga cel putin cat un middle manager si cel mult cat un general manager dintr-o companie multinationala.
Majoritatea trainerilor prezenti la conferinta nationala organizata de Business-edu saptamana trecuta in Bucuresti sunt de parere ca piata de training, evaluata la aproximativ 30 de milioane de euro, va creste in acest an cu 20 - 30%, si acest lucru se va intampla in special datorita companiilor romanesti care au inceput sa acorde mai multa atentie formarii profesionale a angajatilor.
"Pana acum, mai ales multinationalele investeau in training, dar acum si firmele romanesti au observat ca a face training reprezinta elementul care face diferenta", explica Balasoiu
Cu toate acestea, Balasoiu spune ca trainingul luat ca atare e ca si cum ai lua capsula de ampicilina fara medicament inauntru. "Trainingul te aduce de la stadiul de 'nu stiu ca nu stiu' la 'stiu ca nu stiu'", spune el.
De aceea, la For People, dupa desfasurarea unui training, participantii isi fac un plan de dezvoltare personala, iar compania le trimite prin posta un plic in care se afla planul pe care l-au schitat la curs. "Cand omul se trezeste la o luna-doua dupa curs cu scrisoarea in mana, exista sanse ca el sa-si aduca aminte de promisiunea pe care si-a facut-o", explica Balasoiu.
Pe scurt, ofertele de training din piata sunt in prezent tot mai bune si din ce in ce mai multe companii investesc in pregatire, mult mai mult fata de acum 5-7 ani.
In opinia lui Pantis, in prezent, cele mai cerute sunt cursurile de time management, vanzari sau customer service, iar in cazul TMI, cele mai multe cereri vin pentru trainingurile de leadership.
Dar exista si multe companii care selecteaza un curs in functie de numele pe care il poarta.
"Din pacate, in continuare sunt foarte cerute trainingurile care suna bine, ca de exemplu 'basic management skills'. Sunt tot felul de expresii despre care nimeni nu stie ce inseamna exact si nici nu-si pun problema, dar le fac pentru ca trebuie", spune Dumitrescu, de la Ascendis.
O alta tendinta pe care partenerul Ascendis a observat-o in piata este faptul ca invatarea experentiala incepe sa prinda din ce in ce mai mult teren.
"La inceput, oamenii sunt rezistenti. Multi confunda simularile de business cu joaca, insa acest lucru se intampla mai ales in cazul persoanelor conservatoare", este de parere fondatorul Ascendis.
In ceea ce priveste preturile unei zile de training, acestea pot ajunge si pana la 4.000 de euro. Spre exemplu, cursul "spin selling sales" al Trend Consult ridica costuri de minimum 4.000 de euro pe zi, acest pret fiind acelasi in oricare alta tara din Europa, intrucat cursul e cumparat in franciza.
Pe de alta parte, exista si diferente de pret intre diferite tari din Europa. "Am remarcat ca in tarile est-europene precum Cehia sau Ungaria exista o presiune mai mare pe pret. Aceleasi licente sunt vandute sub forma de curs la preturi medii de 1.200 de euro, in timp ce cursurile de top de la noi ajung pana la 2.000 - 2.200 de euro", explica Florea.
Pe de alta parte diferentele de pret fata de Anglia sau Statele Unite, spre exemplu, sunt enorme. "Un training care costa 2.500 de euro in tara va fi de sapte ori mai scump in strainatate", explica Pantis, de la TMI.

20% dintre manageri considera trainingul neimportant
Unul din cinci manageri nu considera trainingul important Aproximativ 20% dintre managerii romani considera ca trainingul este neimportant, arata studiul Romanian HR Profile, realizat de catre Business-edu, organizator de targuri si conferinte cu profil educational, impreuna cu Corporate Dynamics International, firma specializata in training si consultanta organizationala.
In plus, dintre toti managerii de resurse umane sau directorii generali din cele 501 companii intervievate in cadrul cercetarii, trei sferturi au declarat ca deruleaza programe de training, cu resurse interne sau externe, aproape 70% dintre firme afirmand ca aceasta este o practica curenta in companie. Restul companiilor, respectiv o treime, au declarat ca nu acorda deloc fonduri pentru astfel de activitati.
Studiul mai arata ca trainingul este, alaturi de recrutare si selectie, cea mai externalizata functie in cadrul organizatiilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO