Profesii

MBA-ul nu creste salariile si nu ii impresioneaza pe angajatori

03.12.2007, 14:55 32

Managerii preocupati de dezvoltarea profesionala vor incerca sa fie mereu cu un pas inainte pentru a se diferentia de potentialii contracandidati. Iar MBA-ul este una dintre primele optiuni luate in considerare. Angajatorii nu sunt, insa de aceeasi parere. Obtinerea unei diplome de Master of Business Administration tinde sa devina mai degraba o investitie riscanta, si nu un avantaj competitiv.
"Exista cazuri in care diploma de MBA produce reactii negative in randul angajatorilor din cauza conceptiei potrivit careia absolventii MBA au asteptari prea mari si companiile nu sunt convinse la prima vedere de pregatirea reala a acestora. La baza susceptibilitatii angajatorilor romani sta faptul ca piata abia incepe sa cunoasca acest profil managerial", spune Rodica Radulescu, director program Business School in cadrul Codecs.
Perspectivele de cariera pentru absolventii unui program de MBA sunt clare, acest tip de master stand mai degraba la baza dezvoltarii profesionale, si nu a cresterii salariale.
"In general, asteptarile absolventilor de MBA sunt mari, insa nejustificat, deoarece diploma nu echivaleaza cu experienta. La angajarea unui manager, puterea de decizie consta in experienta pe care candidatul o are pe domeniul respectiv. Un MBA ajuta, dar nu departajeaza", precizeaza Anca Podoleanu, director de resurse umane al Vodafone Romania.
Pentru a intelege mai bine motivatiile absolventilor de MBA de a parcurge un astfel de program si care sunt asteptarile lor la terminarea masterului, Vodafone a facut un "focus group study". "Rezultatele acestui studiu au aratat ca majoritatea parcurg un program de MBA pentru a putea fi angajati la companii internationale si de a fi remunerati cu salarii mari", adauga Podoleanu.
Inca din timpul programului, absolventul MBA isi dezvolta anumite abilitati care il ajuta sa urce ierarhic in cadrul companiei in care activeaza, chiar si inainte sa fi primit diploma de master in business administration. Acesta este parcursul normal al studentilor la masterul in administrarea afacerilor, potrivit directoarei de program business school din cadrul Codecs.
"Dintre cei care absolva un MBA, peste 90% raman pe piata locala. Cei care aleg sa plece se indreapta spre pietele din SUA si Canada de unde primesc oferte de munca foarte atragatoare. Daca insa raman in tara si nu aleg sa-si deschida propria afacere, evolutia absolventilor de MBA se realizeaza dinspre mediul de stat spre cel privat, dinspre companiile cu capital romanesc spre companiile multinationale si de la nivel de junior management la middle sau chiar top management. Nu exista insa niciun avantaj financiar pentru cei care obtin diploma de MBA, deoarece salariile sunt aceleasi cu ale unui manager fara MBA de pe un post similar", mentioneaza Rodica Radulescu.
In general, rolul cel mai important al unui program de MBA este de a dezvolta abilitatile managerilor pentru cresterea businessului. Mai mult, astfel de programe formeaza o categorie de manageri care sunt apoi adaptabili la orice domeniu de activitate. Astfel, absolventii MBA vor fi capabili sa identifice punctele-cheie din companie unde este necesara schimbarea si care sunt modalitatile eficiente de a o gestiona. Cu toate acestea, MBA-ul este un exercitiu destul de costisitor, iar in cazul in care managerii aleg sa isi plateasca singuri studiile, amortizarea investitiei poate dura si cativa ani.
Cei care nu se multumesc sa avanseze in cariera aleg sa isi deschida propria afacere sau sa intre pe segmentul local de consultanta. Potrivit estimarilor presedintelui Codecs, aproximativ 70% dintre absolventii MBA devin self-employed, iar un procent de 20-30% ocupa pozitii in industria consultantei.
Schimbarea pe care masterul in business administration o aduce pe piata locala este promovarea unui nou tip de manager, a managerului real care nu este specialist intr-un domeniu anume si poate activa cu la fel de mult succes pe orice segment de piata. "Pana in prezent managerii erau experti pe un segment de activitate, care au ajuns in pozitii de conducere datorita rezultatelor remarcabile pe care le-au avut pe pozitiile anterioare. Acum insa exista programele MBA care formeaza manageri reali care se pot plia pe orice domeniu, principala lor calitate fiind de a conduce echipe si de a gestiona eficient businessuri", explica directoarea de program din cadrul Codecs.
Tinand cont de faptul ca economia romaneasca se dezvolta intr-un ritm rapid si in acelasi ritm importa din vestul Europei metode si instrumente de crestere a afacerilor si a competitivitatii, organizatiile trebuie sa contribuie la dezvoltarea resurselor materiale si umane. "Companiile trebuie sa investesca in capitalul uman, pentru ca aceasta reprezinta o investitie in propriile resurse. MBA-ul este, pentru evolutia viitoare a companiilor, un instrument de crestere economica. Prin participarea romanilor la programele de MBA realizate in mediile externe si multiculturale Romania isi dezvolta calitatile internationale", subliniaza la randul sau David Knight, director regional al Open University pentru Europa. El adauga ca "studentii romani au un potential foarte ridicat de leadership. Piata MBA din Romania incepe sa devina foarte competitiva, iar cererea pentru cursuri de calitate creste".
Programul de MBA al Open University Business School (OUBS) dureaza, in medie, trei ani si costa 17.000 de euro.
"Cresterea numarului de absolventi MBA de pe piata locala, de 10-15%, este lenta in comparatie cu pietele mature din vestul Europei. Acesta este nivelul pe care piata il poate sustine deocamdata. Principalul motiv este faptul ca educatia de acest tip este foarte costisitoare in Romania", subliniaza Catalin Ionescu, presedinte al Codecs. Mai mult, potrivit presedintelui Codecs, preturile pentru programele de master in administrarea afacerilor vor continua sa creasca.
In prezent costurile unui MBA se situeaza intre 10.000 si 18.000 de euro pentru programele de peste 2 ani, in contextul in care piata MBA-urilor romanesti a fost estimata la 2,7 milioane de euro in 2007, conform Bucharest School of Management. In acelasi timp, in 2006 piata a fost evaluata la 2,3 milioane de euro.
Masterul in administrarea afacerilor de la Open University Business School a avut o cota de piata in Romania de 14% in 2007 si estimeaza o crestere de trei procente pentru anul urmator.
"Avand in vedere faptul ca programul OUBS are tripla acreditare internationala si sensibilitatea pietei romanesti fata de calitatea procesului de instruire este in crestere, ne propunem o cota de piata de 17% in 2008, urmand ca in anii urmatori sa ne stabilizam la un nivel de aproximativ 20%", precizeaza Manuela Gorunescu, director de marketing si comunicare din cadrul Codecs.
Open University Business School este prezenta in Romania prin parteneriatul cu Codecs din 2001. Incepand cu aceasta perioada, aproximativ 200 de persoane s-au inscris anual la cursurile de MBA oferite de OUBS. Programul de MBA la OUBS presupune trei etape de dezvoltare: certificat profesional in management (la care se inscriu anual mii de candidati), diploma profesionala de management (la cursurile careia participa aproximativ 400-500 de candidati pe an) si masterul in business admi-nistration, unde numarul candidatilor este mai redus, aproximativ 200 de persoane anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO