Profesii

MBA-ul, o experienta care te duce prin toate departamentele unei organizatii

22.10.2007, 14:31 84

Dragos Popa, fost director general al filialei locale a Air Liquide, lider mondial in domeniul gazelor industriale si medicinale, si-a luat "liber" de la job timp de un an pentru a urma cursurile MBA-ului romano-canadian al Bucharest School of Management (BSM). Dupa un an de studiu intensiv, este seful de promotie al clasei de absolventi de MBA de anul acesta, varianta intensiv, si s-a orientat dupa absolvire spre consultanta.
Popa spune ca a ales BSM pentru ca era singura scoala de business cu program intensiv. Inainte mai incercase un "part time" la Codecs, dar si-a dat seama ca e foarte greu sa faci doua lucruri simultan.
"Am vrut sa fac o schimbare si am gasit ultima serie de MBA cu program intensiv. Intr-un fel, am prins ultimul tren. Totodata, am renuntat la pozitia pe care o ocupam si mi-am permis 'luxul' de a avea un an sabatic", explica Popa, care a ocupat de-a lungul timpului mai multe pozitii de top management in cadrul mai multor multinationale, lucrand in management operational, marketing sau resurse umane.
Singura parte care ramasese neacoperita in cariera sa era cea de finante. Aceasta este si specializarea pe care a terminat-o in cadrul programului de administrare a afacerilor.
Popa spune ca a primit deja mai multe oferte de job din zona managementului, insa vrea sa se indrepte catre consultanta pentru ca simte ca acum are experienta necesara pentru a aduce plus-valoare unei companii.
"Cu toate ca am primit mai multe oferte de a lucra pe pozitii de top management, vreau sa fac o schimbare pentru ca urasc rutina si imi place sa lucrez cu firmele in dezvoltare. Chiar daca pentru unele proiecte trebuie sa muncesti si un an, ai ocazia sa vezi cum se dezvolta o companie si nu ai timp sa intri in rutina", explica Popa, care apreciaza ca este bine ca dupa ce ai lucrat mai multi ani intr-o companie sa faci o schimbare. De aceea, in opinia sa, alegerea de a face un MBA a fost una dintre cele mai bune pe care le-a facut in ultimii ani.
Fostul manager este de parere ca pe vechea pozitie deja nu mai avea ce sa invete pentru ca invatase tot ce era posibil si, intr-un fel, drumurile se inchisesera, fara sa mai aiba cum sa avanseze. Singura posibilitate ar fi fost sa accepte un post la Viena, insa acest lucru nu l-ar fi avantajat din punct de vedere personal. Astfel, in maximum doua saptamani, Popa va fi consultant in cadrul unei companii care se ocupa de achizitii si fuziuni si spune ca deja simte ca va incepe o noua viata, aceste schimbari de industrie fiind cel mai bun leac impotriva rutinei, in opinia sa.
Un alt motiv pentru care a ales sa faca MBA-ul in Romania este faptul ca aici programele de administrare a afacerilor sunt mai putin costisitoare, dar si pentru ca in tara exista posibilitatea de a lucra nu numai cu studii de caz americane sau de alte nationalitati, ci sa studiezi si cazuri concrete care s-au intamplat pe plan local.
Timp de un an, Popa a participat la cursuri, in medie cate patru ore pe zi, dar patru ore inseamna doar "varful aisbergului", dupa cum spune chiar el, pentru ca in spate stateau orele de studiu individual, 2-3 ore zilnic, dar si lucrul in echipa. Despre acesta, fostul manager spune ca i-a placut foarte mult pentru ca a avut ocazia sa interactioneze cu mai multe persoane din diverse domenii, chiar daca multi dintre acestia erau mai tineri decat el. BSM are doua variante de studiu: intensiv, cu renuntarea la job si implicarea permanenta, zi de zi, si "in action", care presupune cursuri in fiecare miercuri seara si sambata toata ziua. Varianta "in action" are aceleasi cursuri cu cea intensiva, fara nicio diferenta de continut, doar ca, in acest caz, ele se desfasoara pe durata a doi ani de zile.
In ultimele sase saptamani, Dragos Popa si echipa din care a facut parte au dezvoltat proiectul de absolvire care a constat in gasirea unei companii care sa sponsorizeze realizarea unui studiu asupra pietei de training din Romania.
"Am inceput sa lucram la sfarsitul lunii aprilie si am terminat spre inceputul lui august. Ne-am documentat, am mers 'pe teren' la targuri de specialitate, am facut si putin 'mistery shopping' , adica am cerut oferte de training din partea unor companii de pe piata", detaliaza Popa. El spune ca rezultatele studiului au aratat ca piata de training locala nu are definita o strategie pe termen mediu si lung, ci exista numai cerinte de tip "spot", care vin pe moment in functie de nevoile companiilor. Ideal insa ar fi ca piata de training sa aiba o viziune structurata, mai ales ca ascensiunea sa este fantastica in comparatie cu celelalte tari vecine. In acest sens, Popa spune ca Ungaria are o piata a trainingului de cinci ori mai mare ca a noastra, in conditiile in care populatia este aproape jumatate cat a noastra. Revenind la programul de MBA, Cristina Maria Danila, sefa de promotie a variantei "in action" a programului de MBA a Bucharest School of Management de anul acesta, care are peste noua ani de experienta in corporatii multinationale, spune ca a ales programul de MBA romano-canadian pentru ca i s-a parut cel mai transparent in ceea ce priveste cursurile, dar si datorita legaturii cu Canada.
Danila, care este manager production and packing of cigarettes in cadrul Philip Morris Romania, spune ca acest lucru nu i-a afectat activitatea de la serviciu, ci mai mai mult pe cea personala, pentru ca, pe langa orele de curs care aveau loc miercurea si sambata, trebuia sa se pregateasca pentru cursuri.
"Nu am participat la acest MBA doar pentru a avea o diploma, ci am invatat foarte multe programe de baza, care
mi-au oferit multe cunostinte. Am asimilat in doi ani tot atatea cunostinte cate as fi asimilat in zece. A fost ca si cum as fi trecut prin toate departamentele unei companii internationale", spune ea, precizand si ca o parte din costurile MBA-ului au fost suportate de catre companie.
Proiectul pe care a trebuit sa il dezvolte impreuna cu echipa sa la sfarsitul MBA-ului a fost pregatirea lansarii unui lant de convenience stores (magazine de proximitate), pentru care au intocmit un studiu de fezabilitate dupa ce s-au documentat, au aflat care sunt preferintele consumatorilor si au studiat profilul companiilor concurente.
In ceea ce priveste schimbarile pe care i le-a adus absolvirea acestui MBA, Danila spune ca acestea nu se vad peste noapte, dar este sigura ca va avea mai multe responsabilitati de acum inainte si este convinsa ca va putea promova in companie.

Un program de MBA in cifre

78 de manageri din cei 93 inscrisi in 2005 au absolvit cursurile Programului MBA Romano - Canadian

69% au optat pentru specializarea marketing, iar 31%, pentru finante

10.000 de euro este costul MBA-ului Romano - Canadian. Se poate plati in cinci transe pentru a minimiza riscul financiar al cursantilor, intrucat aproximativ 10-12% dintre acestia pica anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels