Profesii

Multi sefi in organizatie nu inseamna neaparat eficienta

Multi sefi in organizatie nu inseamna neaparat eficienta

Ana Glavce, country human resources manager al TNT Romania

17.07.2006, 17:50 166

O structura prea ridicata pe verticala nu garanteaza succesul, mai ales intr-un domeniu in care angajatii au destul de multa libertate de miscare, crede Ana Glavce, country human resources manager al TNT Romania.

"Nu cred ca omul are nevoie de cineva care sa stea cu batul dupa el 24 de ore din 24, iar daca se intampla asa, inseamna ca ceva nu functioneaza", spune Glavce.
Ea adauga insa ca, pentru a evita o astfel de structura, trebuie ca oamenii sa stie exact ce au de facut, la ce rezultate trebuie sa ajunga si, mai mult, sa aiba instrumentele si conditiile necesare cu care sa ajunga la acestea.
Principiul se aplica si in TNT Romania, o organizatie care are o echipa manageriala de opt persoane si in jur de 35 de alte pozitii de tip supervizor, la un numar total de personal de aproape 400 de oameni.
"Suntem destul de orizontali si de plati ca organizare, iar asta pentru ca incercam ca fiecare sa isi fie propriul sef pana la un anumit punct", explica managerul de resurse umane al companiei.
Iar asta chiar daca in majoritatea organizatiilor de pe piata autohtona un numar mare de sefi poate inseamna un grad de comoditate sporit pentru angajati.
"Este foarte confortabil sa ai un sef deasupra ta, care sa raspunda pentru tine si pe care sa poti da vina mereu. Poate ca una din principalele provocari cu care ne confruntam este sa gasim oameni care nu vor neaparat sa sa se adapteze la genul asta de organizatie, cu pedepse si multi sefi, si care sa fie dispusi sa isi asume responsabilitati", precizeaza Glavce.
Este de parere ca, in ciuda parerilor generale ale profesionistilor din resurse umane, piata muncii este inca destul de ofertanta, daca nu ai nevoie, spre exemplu, de oameni pentru call-centere, "cum isi face toata lumea".
In viziunea managerului TNT Romania, problema apare cand vine vorba de asteptarile nu tocmai realiste pe care unii candidati si le creeaza atunci cand aplica pentru un job si au in spate o diploma care ii face sa viseze la anumite pozitii.
A fost si cazul unui candidat de 21 de ani, care a venit la interviul de angajare precizand ca cere un anumit post, insa avertizand ca peste exact sase luni "se face manager".
Este una din problemele pietei autohtone a muncii, crede Glavce, tocmai faptul ca tinerii nu prea au ocazia de a se orienta corect.
"In general, candidatii nu au suficient de multe informatii reale despre ce se intampla cu adevarat pe piata muncii. Putini au avut experienta si norocul sa vada cum este cu adevarat un loc de munca, iar ceilalti isi inchipuie ca se fac manageri si ca totul este bine, ca ai o gramada de mici negrisori care lucreaza pentru tine toata ziua", spune managerul.
In opinia Anei Glavce, faptul ca piata curieratului reprezinta o industrie in permanenta miscare si ca munca oamenilor presupune un grad mare de mobilitate si de autonomie face ca increderea si comunicarea sa fie doua dintre ingredientele de nelipsit din reteta organizationala a unei companii de acest gen. "Incercam sa aducem in echipa oameni care sa se potriveasca cu profilul nostru. Iar asta inseamna un om care comunica bine si intotdeauna atunci cand este nevoie, care nu isi tine problemele pentru sine, care este in stare sa isi sustina un punct de vedere si in felul asta sa aduca lucruri noi", spune Glavce. Iar asta pentru ca, adauga ea, a intalnit si oameni care aveau idei foarte bune, pe care nu le spuneau tocmai pentru ca gandeau aprioric ca nimeni nu vrea sa le asculte.
Increderea este, de asemenea, unul din elementele esentiale ale culturii organizationale, pentru ca in principiu munca oamenilor este autonoma.
"Este nevoie sa ai oameni in care sa ai incredere si care sa aiba incredere in tine, pentru ca, pur si simplu, din motive geografice sau de timp, nu poti fi langa ei toata ziua", explica Glavce.
Increderea se cultiva insa, crede ea, doar daca managerul este suficient de intelept incat sa o arate el primul si daca respecta intotdeauna ceea ce a spus, pentru ca fara consecventa sansa de a primi un raspuns satisfacator din partea angajatilor este foarte mica.
In opinia managerului de HR al TNT Romania, curierul nu este un simplu sofer, care duce un obiect de la punctul A la punctul B, ci un personaj complex, care comunica, poarta imaginea companiei si chiar vinde serviciile acesteia.
"In fata clientului, curierul reprezinta compania. Este pus de multe ori in situatia de a raspunde unor intrebari ale clientului si nu trebuie sa raspunda cu 'nu stiu, sunati la sediu', ci trebuie sa cunoasca produsele, sa poata sa explice de ce si sa stie sa se poarte cu clientul in cazul in care acesta e nefericit, dintr-un motiv sau altul", explica Glavce.
Mai mult, adauga ea, curierul trebuie sa stie sa vanda, pentru a ii propune clientului anumite servicii, atunci cand remarca faptul ca exista o nevoie pe care compania nu i-a acoperit-o.
De aceea recrutarea, care se face intern, vizeaza in principal potentialul comunicativ al candidatului, care trebuie sa fie "un om deschis catre alti oameni".
"Din punctul asta de vedere suntem destul de fixisti, pentru ca suntem de parere ca atitudinea este singurul lucru care nu se poate invata. A fi un bun sofer aproape ca merge pe planul al doilea, in cazul unui candidat pentru un post de curier", afirma managerul.
Glavce mentioneaza ca integrarea Romaniei in Uniunea Europeana va avea anumite efecte asupra pietei curieratului, cei care vor resimti cel mai puternic schimbarea fiind angajatii implicati in activitatile de vamuire.
Dupa aderare, numarul acestora va trebui sa scada, avand in vedere ca marfurile vor circula mult mai usor. Astfel, companiile de profil va trebui sa verse bursc acest gen de profesionisti pe piata muncii.
"Noi am inceput inca de vara trecuta un program de suport, incercand sa anulam macar un risc, pentru ca nu stim inca daca vom adera anul viitor sau nu", precizeaza managerul, adaugand ca cei vizati fac cursuri de reorientare profesionala si lucreaza cu un psiholog care face consiliere personala.
Cariera in resurse umane a Anei Glavce a inceput in sectorul neguvernamental, in Fundatia Estuar, care se ocupa cu sprijinirea persoanelor cu handicap mental, intr-un moment in care organizatia crestea si simtea nevoia unei astfel de functii. A absolvit Facultatea de Biologie si a facut un master in neurobiologie si comportament uman. Respectand traditia familiei, a lucrat mai departe in cercetare, dupa care a revenit la Facultatea de biologie ca asistent univer-sitar.
Din Fundatia Estuar a plecat la TNT Romania, o companie care nu avusese pana atunci un manager de resurse umane.
Glavce considera ca studiile in sfera neurobiologiei au ajutat-o sa inteleaga mai bine comportamentul uman, care este construit, in esenta, pe baze biologice. Astfel, exista multe similitudini intre comportamentul animal si felul acestora de a interactiona si modul in care oamenii isi definesc relatiile in campul social si, mai ales, in mediul de business.
"Ne pastram instinctul de a lupta, de a ne ascunde, de a face parada de penele colorate pe care le avem sau ne luptam precum cocosii. Avantajul de a te educa sa observi aceste comportamente instinctuale este ca observi, pana la urma, ca in business oamenii tind sa se camufleze destul de mult si sa se prefaca", explica Glavce.

Cariera
2000 - prezent : country human resources manager, TNT Romania
1998 - 2000 : human resources manager, Fundatia Estuar Bucuresti
1996 - 1998 : development & evaluation coordinator, Fundatia Estuar Bucuresti
februarie 1996 - octombrie 1996 : asistent universitar, Facultatea de biologie a Universitatii Bucuresti
1993 - 1995 : asistent cercetator, Centrul de Cercetari Antropologice "Fr.I.Rainer" Bucuresti
1989 - 1994 : Facultatea de biologie a Universitatii Bucuresti


TNT Romania
aproape 400 de angajati
echipa manageriala de 8 persoane si alte 35 de pozitii de tip supervizor
organizatie plata, cu putini sefi, in care angajatii au in general destul de multa libertate de miscare si fiecare om trebuie sa isi fie propriul sef pana la un anumit punct
fluctuatie de personal in jur de 7%
post specific: curierul; pe langa rolul clasic, de a duce un pachet la destinatie, acesta trebuie sa comunice, sa poarte imaginea companiei in fata clientului si chiar sa ii vanda servicii suplimentare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO