Profesii

"Managerul de front": livreaza performanta, cu pretul scaderii satisfactiei angajatilori

"Managerul de front": livreaza performanta, cu pretul scaderii satisfactiei angajatilori

Viorel Panaite, partener la compania de training si consultanta in resurse umane Human Invest: Indiferent de anii de experienta manageriala pe care ii are un individ in spate, companiile trebuie sa se asigure in permanenta ca managerii angajati au fost instruiti sa aiba competente manageriale, adica sa stie care este stilul specific pe care trebuie sa-l foloseasca cu acelasi subordonat, de la o situatie la alta.

09.06.2008, 12:40 18

Cu toate acestea, fortate de anumite situatii, companiile aleg sa numeasca in conducere persoane care nu au trecut printr-un proces de instruire de calitate privind competentele lor de lideri.
"De obicei, managerii sunt numiti din randul celor mai buni specialisti, iar organizatia se asteapta ca ei sa obtina rezultate excelente si in calitate de manager. De fapt, este ca si cum li s-ar cere sa faca ecuatii complicate fara ca cineva
sa-i invete tabla inmultirii", spune Viorel Panaite, partener la compania de training si consultanta in resurse umane Human Invest, unul dintre principalii jucatori de pe o piata estimata la aproximativ 40 mil. euro. Chiar daca sunt si unele situatii in care unii specialisti reusesc sa devina si buni manageri, cei mai multi dintre ei sfarsesc prin a-si justifica nerealizarile dand vina pe contextul de business al companiei, pe subordonati sau pe managerul lor direct.
"Astfel, toata lumea pierde. Indiferent de anii de experienta manageriala pe care ii are un individ in spate, companiile trebuie sa se asigure in permanenta ca managerii angajati au fost instruiti sa aiba competente manageriale, adica sa stie care este stilul specific pe care trebuie sa-l foloseasca cu acelasi subordonat, de la o situatie la alta", afirma Panaite.
Tabla inmultirii este valabila atat pentru managerii straini, cat si pentru cei autohtoni. Reprezentantul companiei de training este de parere ca nu se poate spune ca managerii straini sunt mai buni decat cei straini, multi din liderii autohtoni aducand performante peste asteptari in companiile in care lucreaza, in conditiile in care cei de peste hotare nu ar fi avut realizari similare. "Contextul de business din Romania a cerut insa 'manageri de front', care sa livreze performanta, cu pretul scaderii satisfactiei subordonatilor lor. Cum criza de indivizi competenti se acutizeaza la noi de la un an la altul, multi manageri care lucreaza in Romania va trebui sa invete sa fie profesionisti si cum sa incurajeze si mai mult colaborarea in defavoarea competitiei interne", spune Panaite.
Mai mult, managerii de pe piata locala va trebui sa sustina relatiile interpersonale de calitate in defavoarea individualismului.
Pentru o companie de training care a avut sau are clienti ca Xerox Romania, Holcim, InBev, Porsche Romania, Romtelecom sau Dacia, conteaza mai putin daca printre clientii sai se afla companii multinationale sau romanesti. Atunci cand lucrezi cu o companie, pot aparea dificultati care tin mai degraba de contextul de business al unei companii, de valorile si de prioritatile persoanelor care pot initia programe de training si mai putin de profilul capitalului ei. "Exista unele companii internationale in Romania care au investit foarte putin in training si companii romanesti care au bugete considerabile, dar acest lucru este valabil si invers", mentioneaza Panaite.
In prezent, Human Invest are in derulare doua contracte importante, in valoare de 350.000 de euro fiecare. Un contract a fost inceput in 2003, iar unul a fost demarat anul trecut. Un angajament care implica asemenea sume se intinde, de obicei, pe 3-5 ani.
"Contractele de anvergura, cum ar fi cele doua pe care le avem in derulare, difera de contractele scurte, cum ar fi unul de 20.000 de euro, asa cum difera in sport o cursa de Formula 1 de o cursa de atletism de 100 de metri. In ambele situatii ai nevoie de acelasi nivel de concentrare, dar in cazul curselor de Formula 1, performanta nu depinde doar de pilot, ci de o intreaga echipa foarte bine pregatita", spune Viorel Panaite. In vreme ce contractele scurte pot fi implementate de un singur consultant, cele mari pot fi livrate doar cu ajutorul unei intregi echipe de proiect.
"Este bine ca cifra de afaceri a unei companii de training sa fie formata atat dintr-un contract important ca valoarea, de genul 0,5 - 1 milion de euro, cat si din contracte semnificative ca volum", afirma partenerul companiei de training si consultanta in resurse umane.
Pentru 2008, compania infiintata in 2008 de Viorel Panaite si de catre americanul Richard Reese si-a bugetat o cifra de afaceri de 1,4 de milioane de euro, fata de afacerile de 850.000 de euro din 2007, pe fondul cresterii cererii pentru sesiunile de licentiere a trainerilor interni din companii.
"In curand vom putea licentia trainerii interni si cu programul de management al timpului intitulat 'Prioritatile conteaza'", spune Panaite.
In viziunea partenerului Human Invest, firmele de training de pe piata care vor depasi afaceri de un milion de euro in 2008 si-au construit avantaje competitive pe urmatoarele directii: capacitate mare de productie, relatii de calitate cu clientii sau un produs inovator care sa asigure un impact peste asteptari in companiile-client. "In acelasi timp, ma astept ca unii dintre trainerii buni de la companiile mai putin cunoscute, fie sa aplice pe pozitii similare in companiile de top, fie sa paraseasca locurile de munca care nu le aduc succesul pe care il cauta si sa se angajeze in companiile-client, fie sa-si inceapa propria afacere", subliniaza Panaite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO