Profesii

Ramona Toma: Piata fortei de munca din retail este lipsita de omogenitate

Ramona Toma: Piata fortei de munca din retail este lipsita de omogenitate

Ramona Toma, recruitment, training & development manager, Real Romania

19.02.2007, 20:33 230

Principalele caracteristici ale pietei fortei de munca din Romania sunt dinamismul si lipsa de omogenitate, este de parere Ramona Toma, recruitment training & development manager in cadrul Real, divizia de hipermarketuri a Metro Cash&Carry.
In anul 2006, Real a deschis 8 magazine in 8 locatii diferite, experimentand situatii noi in fiecare situatie in parte. "Nivelul general de pregatire teoretica este unul bun, ceea ce ne-a permis sa atragem in echipa Real foarte multi absolventi de studii superioare. Insa lipsa vine din segmentul posturilor care necesita specializare, mai ales in domeniul alimentar", precizeaza Ramona Toma.
Iar acesta este un aspect care nu poate fi neglijat in cazul unei companii de retail care concentreaza in jur de 40 de angajati specializati in zona brutarie, cofetarie, patiserie care trebuie sa gestioneze o linie de productie completa la nivelul unui magazin. "Din experienta noastra de recrutare, exista un numar redus de specialisti, mai ales in domeniul alimentar, aici referindu-ne nu la absolventii de studii universitare de profil, ci la absolventii de scoli profesionale sau de meserii care sa le ofere calificarea de baza", completeaza Toma. Pentru suplinirea acestor aspecte au fost formate echipe de angajati italieni, specialisti in aceste domenii, care sa constituie sursa de suport si training pentru personalul existent.
"Din pacate nu am putut sa facem acest lucru si pentru brutarie, cofetarie, patiserie, deoarece romanii din diferitele zone ale tarii prefera diverite astfel de produse, astfel ca si specialistii trebuie sa fie autohtoni", mentioneaza Toma. Cel mai greu, dupa parerea Ramonei Toma, in domeniul hipermarketurilor, este gasirea oamenilor potriviti, care sa stie la randul lor sa lucreze cu oamenii. "Pentru ca noi asta facem, livram servicii directe catre oameni si nu oricine este facut pentru asta", spune ea.
"Nu este de ajuns sa oferi traininguri despre comportamentul fata de clienti, despre comunicarea si relationarea cu acestia, daca oamenii carora te adresezi nu simt ca le place sa lucreze cu oamenii", adauga recruitment, training & development managerul Real Romania. Real Hypermarket a intrat oficial pe piata la inceputul lui 2005 si a deschis primul magazin in luna martie a lui 2006, la Timisoara.
La data de 1 ianuarie 2007, Real Romania numara peste 4.000 de angajati. "Numarul va creste, gandindu-ne ca anul acesta deschidem inca sapte magazine. Angajarile se fac planificat, in functie de datele stabilite pentru deschiderile de magazine", declara Ramona Toma.
"Anul 2007 marcheaza inceputul programelor de dezvoltare pentru Real Romania. Atunci cand ai mai mult de 4.000 de angajati si stii ca vei mai angaja inca aproape pe-atat, trebuie sa inveti sa privesti in urma", este de parere ea.
La infiintarea companiei Real Romania, in primavara anului 2005, exista un singur angajat - directorul general. In iunie a fost numit in functie primul om de resurse umane, iar la sfarsitul lui 2005 s-a atins pragul de 100 de angajati in biroul central, ajungandu-se astfel la mai mult de 4.000 de angajati la nivel national.
Mai mult de 95% din recrutarile facute de Real sunt directe, realizate prin intermediul echipei de recrutare a companiei.
Anunturile sunt postate atat in ziare, in cotidienele de mare tiraj atunci cand se face recrutare in tara, cat si pe site-urile consacrate de joburi si pe site-ul companiei. "Daca ar fi sa ne gandim ca fiecare zona din tara are un comportament aparte vizavi de recrutare, cred ca ziarele sunt cele mai eficiente. In ultima vreme am apelat si la anunturi de recrutare la radio si avem feedback din ce in ce mai bun. Spoturi de recrutare care se difuzeaza la orele de mare impact pe posturile de radio sunt cele mai cunoscute la nivel local", spune Toma.
Intrucat in prezent Bucurestiul inseamna recrutare pentru biroul central, aceasta se face in cea mai mare parte prin site-urile de joburi. Iar la companiile de recrutare se apeleaza in cazul pozitiilor de top management.
Aderarea se face deja resimtita pe piata fortei de munca din Romania, este de parere Ramona Toma.
"Imediat dupa ianuarie 2007, tot mai multi lucratori din domeniul macelariei au semnat contracte de munca cu parteneri straini si acum deja muncesc in alte tari", spune ea. In aceste conditii, retentia devine tot mai dificila pe aceste posturi, mai ales ca salariile de pe piata autohtona nu au ajuns inca la nivelul celor din strainatate.
"Nu as putea sa estimez in ce masura strainii vor fi interesati sa vina la munca in Romania, cel putin nu in retail. Iar daca specialistii de care avem nevoie decid sa vina, vor fi nevoiti sa invete limba romana, pentru ca ne adresam unei clientele majoritare vorbitoare de limba romana", completeaza Toma.
Aderarea va aduce totodata, in opinia Ramonei Toma, si noi investitori, care vor avea nevoie la randul lor de personal. Acest lucru va duce la o cerere mai mare de forta de munca in domeniul retail-ului decat oferta existenta. "Mai mult, forta de munca va migra de la o companie la alta, ceea ce impune politici serioase de retentie de personal si investitii in oameni", estimeaza Toma.
Atat pentru retentie, cat si pentru imbunatatirea serviciilor angajatilor, programele de training sunt extrem de importante. Ca divizie a Metro Cash&Carry, Real Romania beneficiaza de portofoliul grupului de programe de training si dezvoltare internationale, pe care acesta le elaboreaza catre toate diviziile sale. Programelor de grup li se adauga, in cazul Real Romania, si o serie de training-uri cu parteneri din piata autohtona.
La nivel de magazin, toti angajatii beneficiaza de training, in functie de pozitia pe care o vor ocupa. "Data fiind unicitatea sistemului nostru informatic si, implicit, a procedurilor de lucru, trainerii, impreuna cu specialistii din fiecare domeniu, IT, contabilitate, asigurarea calitatii, achizitii, au construit si au livrat aceste sesiuni inainte de deschiderea fiecarui magazin", declara Toma. Acestor training-uri specializate li se adauga cele de comunicare si relationare eficienta cu clientii, care sunt obligatorii, dupa parerea Ramonei Toma, in domeniul retail-ului.
Ramona Toma a absolvit in 1999 Universitatea din Craiova, Facultatea de limbi si literaturi straine, cu specializarea engleza-franceza-spaniola. "Inceputul carierei a fost, bine-inteles, in invatamant, asemenea tuturor celor care termina facultatea de profil", adauga ea. Experienta Capitalei a inceput in anul 2000, cu joburi marunte.
In anul 2002 s-a alaturat grupului Metro, pe vremea aceea reprezentat in Romania doar de Metro Cash&Carry si de Praktiker. "Asa am ajuns la Metro Cash&Carry lucrand la inceput ca asistenta directorului general, ulterior incepand sa preiau proiecte in departamentul de resurse umane. In 2005 mi s-a oferit ocazia sa vin sa ma alatur echipei de resurse umane din Real", spune Toma. La inceput a fost specialist pe partea de recrutare, si incepand din 2006, coordonator al departamentului de recrutare si dezvoltare personal.


Cariera
Varsta: 30 de ani
2006 - prezent, recruitment, training and development manager, Real Hypermarket Romania
2005 - 2006, HR specialist recruitment and training, Real Hypermarket Romania
2002 - 2005, managing director assistant and HR manager assistant, Metro Cash&Carry Romania
1995 - 1999, Facultatea de Limbi Straine Craiova, Engleza-Franceza

Real, in cifre
370 de magazine in Germania si 70 in strainatate
Segmentul alimentar reprezinta 75% din totalul vanzarilor
Peste 4.000 de angajati in Romania
Spatiul de vanzare are intre 6.000 si 8.000 metri patrati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels