Profesii

Schimbarea culturii organizationale: investitie de 200.000 de euro pentru castiguri de zeci de milioane

08.03.2009, 23:22 325

O companie cu aproximativ 1.500 de angajati trebuie sa plateasca pana la 200.000 de euro, pentru a trece printr-un proces de transformare a culturii organizationale, spun reprezentantii Human Synergistics, companie care se ocupa de diagnosticarea culturii in organizatii.
"Un exemplu in acest sens este compania Sicomed, care in perioada 2005-2006 a trecut printr-un proces de schimbare a culturii organizationale, avand atunci aproximativ 1.500 de angajati, si investind aproximativ 200.000 de euro. Acest lucru a adus companiei un castig de aproximativ 60 de milioane de euro", explica Iuliana Stan, business manager al Human Synergistics Romania. La finalul anului 2005, compania farmaceutica Sicomed a fost preluata Zentiva in urma unei tranzactii de aproximativ 85 de milioane de euro.
Pe de alta parte, numai pentru a incepe un proces de schimbare a culturii organizationale, companiile investesc pana la 20.000 de euro.
"Pentru o companie cu o mie de oameni, costurile pentru stabilirea unui plan de actiune in vederea unei schimbari de cultura organizationala sunt de aproximativ 15.000 - 20.000 de euro", explica si Adrian Stanciu, managing partner al Human Synergistics, companie care a implementat peste 60 de proiecte de diagnoza culturala pe piata locala. Acest lucru inseamna ca o organizatie investeste aproximativ 200 - 300 de euro per angajat in cadrul demararii unui proces de schimbare care presupune initial stabilirea unei diagnoze si a unei prognoze.
Stanciu atrage atentia insa ca acestea nu reprezinta neaparat costuri noi, intrucat majoritatea companiilor investesc deja astfel de sume in dezvoltarea angajatilor. Chiar daca multe companii au redus costurile pe fondul crizei economice, bugetele de training nu au disparut de tot. In schimb, managerii sunt mult mai atenti la ceea ce investesc.
"Avem clienti din industrii foarte amenintate de criza care au redus costurile cu trainingul, insa au inceput sa fie mult mai atenti si sa se focuseze numai pe ceea ce este important. Sunt clienti care ma intreaba cum sa investeasca 10.000 de euro intr-o echipa de 34 de manageri, fata de 30.000 cat investeau anul trecut", a mai spus Stanciu.
Potrivit unei cercetari a Human Synergistics, majoritatea companiilor de pe piata locala au un profil defensiv. Cu toate acestea, respondentii la studiu aspira la un stil constructiv, care presupune un mediu de lucru in care angajatii isi pot comunica ideile, isi stabilesc obiective si lucreaza pentru a le atinge, mentinandu-si totodata integritatea.
In opinia lui Stanciu, unul dintre principalele motive ale declansarii crizei financiare este felul in care au fost conduse pana acum marile corporatii, multe dintre acestea dezvoltandu-se odata cu piata si nu datorita felului in care actionau. Mai mult decat atat, unul dintre lucrurile la care ar trebui sa fie atenti manageri este faptul ca, facand mereu aceleasi lucruri, nu se pot astepta la rezultate diferite.
"Organizatiile au tendinta de a conduce numai pe termen scurt, fara a se gandi in perspectiva, punand presiune enorma pe angajati si fiind manate numai de obtinerea profitului. In acest fel se creeaza medii de lucru impermeabile la schimbare, unde pot avea loc foarte usor derapaje etice", explica Stanciu, care adauga ca printre clientii sai se numara manageri care sunt deja la al patrulea business plan pe anul acesta si tot nu stiu ce se va intampla pe piata.
Din acest motiv, flexibilitatea este foarte importanta, mai ales intr-o perioada de criza, cand singura certitudine a managerilor este incertitudinea. In acest context, aspiratiile companiilor pot ramane aceleasi, insa managerii tre-buie sa se adapteze la ceea ce se intampla in piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO