Profesii

Toti pentru unul si unul pentru toti

13.12.2004, 00:00 542

De ce sunt echipele importante in viata unei organizatii? Pentru ca ele isi dovedesc utilitatea in rezolvarea problemelor complexe - pentru care sunt necesare diferite opinii si mai multe cunostinte - in organizarea cooperarii interdisciplinare sau in eliminarea demarcatiilor.


Echipele sunt mai flexibile in comparatie cu grupurile mari organizationale, asadar pot fi mai repede asamblate, dizolvate, reasamblate si suplimentate.


Echipelor le este mai usor sa isi formuleze o viziune si un tel, motiv pentru care acestea vor fi mai usor orientate catre o finalitate decat intreaga organizatie.


Puterea echipei consta in: mai multa informatie; potential creativ mai mare (mai multe idei noi); mai multe competente si abilitati; suportul emotional pe care membrii echipei si-l ofera reciproc. Pentru ca toate acestea (informatiile, ideile, competentele si abilitatile) sa fie puse impreuna este nevoie de comunicare.


Valoarea echipei este data de valoarea membrilor sai inmultita cu calitatea deprinderilor de comunicare.


Echipele fac posibila aparitia loialitatii si pot, asadar, lucra pe principiul "toti pentru unul si unul pentru toti". Pe langa aceasta, este mai usor sa folosesti principiul "libertate cu responsabilitate" pentru a controla comportamentul echipei prin norme pe care membrii grupului si le-au stabilit si le mentin. Mai mult, echipele sunt foarte productive datorita implicarii mari a membrilor grupului si datorita faptului ca toti participantii sunt invitati sa-si foloseasca propria creativitate.


O data ce membrii unui grup au fost alesi, pentru a deveni o echipa fiecare membru va incepe procesul de consolidare a acesteia. Chiar daca ei se intalnesc pentru prima oara sau nu, fiecare viitor membru al echipei are de parcurs cinci pasi:


1. Startul. Cateva minute pentru prezentarea fiecaruia vor conduce la un mai bun lucru in echipa.


2. Faceti un effort sa retineti numele fiecaruia. Numele, in fond, este un prim pas de a-l privi pe celalalt ca pe o individualitate distincta.


3. Creati dialog deschis, lasand formalitatile de o parte. Ajuta la crearea unui teren de credibilitate si incredere.


4. Identificati punctele tari. Fiecare individualitate aduce intr-o echipa elemente (abilitati, cunostinte, informatii, talente) particulare specifice sarcinii pe care o are de rezolvat. Acest fapt ii va face pe membrii echipei sa stie de la inceput cu ce pornesc la drum.


5. Impartasiti-va asteptarile. Fiecare membru al echipei are sau isi formeaza o parere personala despre echipa si despre sarcina care trebuie rezolvata. Aceasta parere poate fi legata de cat timp au la dispozitie pentru rezolvarea sarcinii, de nevoile pe care fiecare le are, de asteptarile cu care intra in echipa legate de modul in care vor interactiona. Valorile si principiile fiecaruia vor iesi la lumina in situatiile conflictuale. Cunoasterea acestora de la inceput va usura rezolvarea inevitabilellor cionflicte.


De ce doresc oamenii sa faca parte dintr-o echipa? Pentru ca asa trebuie! Pentru a-si satisface interesele. Cand decid daca sa se alature unei echipe sau nu, oamenii cantaresc trei factori: recompensele primite (materiale si nemateriale) vor acoperi investitia facuta (costurile)?; rezultatele previzionate sunt comparabile cu minimul acceptabil?; cum se compara alegerea facuta cu alte oportunitati.


Recompensele nemateriale pot fi castigate prin imaginea echipei - identitatea acesteia. Membrii unei echipe incurajeaza crearea unei imagini pozitive. O astfel de imagine are la baza momentele de umor, fantezia cu care se gasesc cuvintele pentru descrierea muncii pe care o au de facut impreuna.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO