Profesii

Unde fugim de rutina

Unde fugim de rutina

Click pentru imaginea intreaga

15.10.2007, 23:15 95

Job sigur, dar rutinant. Job instabil, dar provocator. La o prima privire, lucrurile par simple. Insa, ca in majoritatea cazurilor, e mai bine sa te uiti la nuante decat sa transezi un raspuns ferm.
Lipsa de creativitate, a provocarilor si a competitivitatii, automatismele sau absenta unui plan personal sunt principalele elemente care transforma un job intr-o activitate de rutina, pe care angajatii o desfasoara doar pentru a-si lua salariul la fiecare sfarsit de luna. Insa exista si vesti bune. Angajatii pot depasi aceste momente prin lucrul in echipa, prin reactualizarea cunostintelor, prin relocare sau chiar cu ajutorul unui training nou. Specialistii sunt de parere ca angajatii vor reincepe sa vina cu placere la lucru daca sunt luate aceste masuri de "precautie".
Rutina devine interpretabila in functie de personalitatea si cunostintele angajatului, de pozitia pe care o ocupa si compatibilitatea dintre ele. Pe scurt, trebuie sa existe mereu un echilibru. "Subalocarea unui angajat conduce la plafonarea acestuia si la cresterea senzatiei de 'rutina'. Supraalocarea poate conduce la un nivel prea intens de stres si la rezultate neconcludente ale angajatului, chiar daca, in conditii normale, performantele inregistrate de acesta ar fi multumitoare", explica Daniela Bichir, vicepresedinte calitate si resurse umane in cadrul Siveco Romania.
Pe de alta parte, exista si domenii in care rutina nu poate fi evitata si acest lucru se intampla mai ales in lucrul cu cifrele, anume in domeniul financiar bancar. Spre exemplu, intr-o banca, meseria de casier este una dintre cele mai rutinante, pentru ca presupune desfasurarea unor operatiuni clare, metodice, care nu necesita diversitate. De asemenea, nici activitatile din back office nu sunt tocmai "provocatoare", pentru ca nu presupun relationarea directa, sunt repetitive si concrete.
La acestea se adauga joburile care au legatura cu partea de contabilitate si gestiune. Exista economisti care lucreaza numai cu o anumita grupa de conturi, "daca ar lucra cu mai multe, ar fi mai distractiv", explica Mihaela Forgaciu, board member HR Club, care a lucrat pana de curand ca director de resurse umane la Banca Romaneasca.
Ea da ca exemplu jobul de analist-risc, care presupune sa faci analiza de risc pentru credite ale persoanelor fizice sau juridice.
"Analistii de risc se uita toata ziua pe bilant sau pe balanta si calculeaza indicatori dati de sistem", spune Forgaciu, care explica insa ca pot exista doua cazuri de angajati: cei care s-au obisnuit si cei care se plang tot timpul si acest lucru se intampla mai ales deoarece tipul de personalitate al angajatului nu corespunde cu jobul.
Din acest motiv, totul pare sa aiba legatura cu perceptia asupra jobului, iar singurele persoane care pot crea diversitate in cadrul jobului lor sunt chiar angajatii. Si, oricat de paradoxal ar parea, mai ales intr-o banca exista situatii in care rutina poate fi utila. "Ai mai multa experienta si esti mult mai rapid cu cat esti mai rutinat", este de parere un angajat al unei banci din tara, care adauga insa ca trebuie sa incerci sa-ti si actualizezi cunostintele in permanenta pentru a fi si mai priceput pe masura ce avansezi in cariera.
"Un job rutinant este foarte interesant si atractiv pentru o persoana cu un profil potrivit, care prefera procese secventiale si este sistematica, este riguroasa, evita conflictele si cauta stabilitate sau este conventionala. Un astfel de job nu este deloc interesant pentru o persoana directa si egocentrica, dominatoare, entuziasta si relationala, activa si independenta", explica Viorel Panaite, partener la Human Invest, companie de training si dezvoltare organizationala.
Tocmai pentru ca exista profiluri de angajati care prefera joburi mai putin provocatoare, primul lucru pe care un angajator ar trebui sa-l faca este sa propuna astfel de joburi doar candidatilor cu profilul potrivit, selectati cu instrumente profesioniste, etapa care sa completeze procesul de intervievare. Astfel, cu cat mediul de lucru raspunde nevoilor acestor candidati, cu atat mai mult va creste nivelul de satisfactie in organizatie.
Daca privim in acest fel lucrurile, chiar si intr-o banca pot exista joburi interesante.
In opinia Mihaelei Forgaciu, care a lucrat ca director de resurse umane la Banca Romaneaca, cele mai multe provocari le aduc joburile din trezorerie sau de relationship manager (manager clientela), pentru ca acestea presupun intal-niri cu clientii, unde afli nevoile lor si poti creiona un pachet de solutii. De cealalta parte, IT-ul pare sa fie un domeniu in care e destul de greu sa te plictisesti.
"Nu m-am confruntat cu rutina niciodata pana acum si nici colegii mei nu cred ca au experimentat aceasta stare. Activitatea pe care o desfasor presupune sa invat foarte mult si, desi programezi zilnic, mereu apare ceva nou. Se castiga permanent proiecte noi si primim task-uri provocatoare, clientul solicita ceva nou, esti alocat pentru o noua activitate, avansezi", este de parere Cornelia Caltea, care este de opt luni software developer in cadrul uneia dintre cele mai importante companii de software din tara, Siveco.
Bichir adauga ca un programator pasionat, de exemplu, poate gasi in munca lui tot atatea satisfactii precum un vanzator sau un manager de proiect. Totodata, chiar daca sunt posturi care implica respectarea unor proceduri si a unor metodologii stricte, businessul clientului si interactiunea cu reprezentantii acestuia fac ca intotdeauna proiectele sa fie diferite de la client la client.
Si in IT angajatul trebuie sa incerce sa isi "dezvolte" propriul job. "Acest lucru se traduce prin curajul de a se implica in proiecte complexe, provocatoare, ce solicita, de foarte multe ori, un mare efort, dar care conduc, tot de foarte multe ori, la satisfactii profesionale deosebite. Iar, aici, cu siguranta, nu mai poate fi loc si de rutina", explica Bichir.
O pozitie ce este caracterizata, la nivel de industrie IT, de un grad inalt de complexitate este cea de project manager. "Project managerul trebuie sa detina cunostinte tehnice avansate, dar ii sunt absolut necesare si cele de business, de formatie economica, intrucat, de multe ori, activitatea depusa nu se limiteaza la dezvoltare sau implementare, ci se extinde prin oferirea de consultanta potentialului client", spune Bichir de la Siveco.
In plus, un project manager coordoneaza o echipa si poate aici sta adevarata sansa pentru succesul oricarui proiect.
El trebuie sa stie sa comunice cu subalternii sai, sa-i motiveze si sa-i organizeze in acelasi timp, astfel incat alocarile sa fie complementare si nici o sectiune a proiectului, tehnica sau temporala, sa nu ramana descoperita.
Cum arata un job interesant? Ofera angajatului noi posibilitati de dezvoltare profesionala, ii ofera posibilitati reale de evolutie si ii aduce, in cele din urma, implinirea profesionala pe care o cautam cu totii. Jobul poate evolua cu angajatul, odata cu dezvoltarea capacitatilor profesionale ale acestuia, presupunand responsabilitati crescute, are si satisfactii pe masura.
Rutina, lipsa de entuziasm si de provocare conduc la realizarea in mod automat de catre angajat a activitatii sale. Aceasta nu presupune neaparat un nivel prost calitativ al muncii, dar, mai mult ca sigur, va avea efecte directe asupra evolutiei angajatului in cadrul firmei si, de multe ori, se va finaliza prin demisie si cautarea unui job mai stimulant.
Cea mai la indemana solutie pentru a scapa de rutina pare sa fie rotatia pe mai multe joburi, "job rotation". Important este ca departamentul de resurse umane si managerul direct sa stie care sunt oamenii nemultumiti din companie si sa ii ajute propunandu-le transferuri sau relocari.
"E foarte important sa nu ne complacem in a fi blazati pentru ca se pot face tot felul de actiuni in cazul in care stii cu tarie ca jobul pe care il ai nu-ti corespune. Atunci faci ceva in acest sens, mai ales ca exista atatea banci pe piata", spune Forgaciu.
In alta ordine de idei, in cadrul companiei Siveco Romania se stabileste un plan de cariera pentru fiecare angajat in parte si care conduce la rezultate foarte bune in ceea ce priveste motivatia acestuia.
"Exista numeroase exemple printre colegii mei - persoane care s-au angajat la Siveco pe posturi de dezvoltare sau de juniori pentru a evolua treptat catre pozitii de project manageri sau chiar de directori de departament", mai spune Bichir.
La aceste planuri pot face click cu usurinta trainingurile, programele de coaching sau mentoring. "Putem scapa de rutina facand schimburi de experienta intre membrii echipei sau cu alte persoane aflate in locatii diferite, ori prin 'job enrichment', care presupune dezvoltarea postului prin adaugarea de activitati sau sarcini noi si prin dezvoltarea comunicarii, a spiritului de initiativa si competitivitate sau incurajarea creativitatii si flexibilitatii", explica Monica Vrabiescu, managing director la Hill International, companie de recrutare si consultanta in resurse umane.

Rutina versus "provocare"

Primele simptome ale aparitiei rutinei
sarcini repetitive
activitati bazate pe automatisme
lipsa creativitatii si a contributiei personale
implementarea planurilor fara un aport personal
lipsa provocarilor si a competitivitatii

Ce inseamna un job "provocator"
solicita gandire, conceptie, creativitate, flexibilitate, adaptare, comunicare
presupune schimb de experienta si intretinerea relatiilor interpersonale pentru schimburi de opinii
solicita reactualizarea cunostintelor si a metodelor

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO