Proprietăţi

Investitorii "cu nume" cresc pretul terenurilor

29.09.2006, 19:58 19

Marile companii evita sa se prezinte la licitatiile de vanzare de terenuri si cladiri, preferand sa cumpere prin intermediari, pentru ca pretul de pornire sa nu creasca prin simpla lor prezenta la licitatie, potrivit declaratiilor mai multor operatori imobiliari.
Companiile multinationale care deruleaza afaceri in Romania achizitioneaza, in majoritatea cazurilor, terenuri si cladiri prin intermediul altor firme, in schimbul unui comision, cumparand astfel imobilele la un pret mai redus.
Comisioanele percepute pe piata pentru astfel de intermedieri oscileaza intre 0,8% si 3% din valoarea imobilului achizitionat, in functie de dimensiunea tranzactiei.
"Daca un investitor de calibru si-ar anunta intentia de a cumpara teren intr-o anumita zona, proprietarii ar creste imediat preturile", a afirmat directorul general al agentiei imobiliare Intermedias, Ion Radu Zilisteanu.
Alexandru Dedu, expert imobiliar la Imobiliar Expert Grup, afirma ca daca un investitor "cu nume" isi anunta intentia de a cumpara un teren intr-o anumita zona, pretul de pornire al licitatiei sau al negocierii poate creste cu 25% sau chiar mai mult fata de oferta initiala.
"Proprietarul care preconizeaza sa vanda o parcela cu 80 de euro pe metru patrat va cere 100 de euro daca solicitarea vine din partea unei companii cu notorietate pe piata mondiala", a spus Dedu.
Intermediarii pot fi agentiile imobiliare sau firmele de dezvoltare imobiliara. In unele cazuri, firmele de dezvoltare imobiliara cu activitati antreprenoriale prin intermediul carora sunt cumparate terenurile si cladirile au garantia ca vor primi de la compania pentru care au efectuat tranzactia si contractul de realizare a proiectului.
In opinia lui Vlad Sabadus, managing director la compania imobiliara Asco Properties, prin utilizarea la cumpararea imobilelor a unei firme intermediare care are si capacitatea de a derula proiectul din punctul de vedere al constructiei, marile companii reusesc sa economiseasca timp si sa reduca o serie de costuri.
"Marii operatori din comert, grupurile din industria hoteliera si a parcurilor logistice prefera sa colaboreze cu o firma care dispune deja de arhitecti, ingineri, specialisti in cadastru, studii geotehnice si prospectare de piata decat sa inceapa angajari de personal", a afirmat Sabadus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels