Proprietăţi

Topul celor mai performante malluri. Doar Dascălu se bate cu greii din Bucureşti

Topul celor mai performante malluri. Doar Dascălu se bate cu greii din Bucureşti

Băneasa Shopping City este mallul cu cele mai mari încasări din Bucureşti, Gabriel Popoviciu încasând 31,3 mil. euro în 2009, în timp ce Iulius Mall Cluj este mallul cu cele mai mari încasări din afara Capitalei - 14,1 mil. euro

28.07.2010, 23:15 164

Anul 2009 a fost unul extrem de dificil pentru centrelecomerciale din România, în special pentru cele din afaraBucureştiului, astfel că doar proiectele Iulius Mall din Cluj,Timişoara şi Suceava, deţinute de omul de afaceri Iulian Dascălu,şi City Park din Constanţa au avut încasări comparabile proiectelordin Capitală, potrivit unei analize a ZF, pe baza rezultatelorpublicate la Registrul Comerţului.
Primele patru poziţii din top zece sunt ocupate de proiecteleBăneasa Shopping City, Unirea Shopping Center, Plaza România şiBucureşti Mall, toate din Bucureşti.
Apoi, venituri de peste 10 milioane de euro în Bucureşti au maiînregistrat parcurile comerciale Iris Shopping Center din Titan şiMilitari Shopping.
În afara Capitalei pragul de 10 milioane de euro a fost depăşit dedoar trei proiecte - Iulius Mall Cluj a bifat venituri de 14,1milioane de euro, Iulius Mall Timişoara a generat încasări de 11,3milioane de euro, în timp ce Neocity a încasat 10,2 milioane deeuro prin intermediul firmei Everest Investiţii şi Consultanţăpentru proiectul City Park din Constanţa.
Un alt proiect de mari dimensiuni din afara Capitalei, care ar fiputut depăşi pragul de zece milioane de euro în dreptulîncasărilor, este Polus Center din Cluj, dar firma care îl opereazănu a depus până la ora redactării acestui articol informaţiifinanciare la Registrul Comerţului.
Pe de altă parte, cele mai mari malluri din România - CotroceniPark şi Sun Plaza din Bucureşti - au fost inaugurate în toamnaanului trecut, respectiv în februarie 2010, astfel că veniturilerealizate nu au fost incluse în analiză.
Numeroşi investitori străini, dar şi câţiva antreprenori românişi-au investit banii în perioada de boom imobiliar mizând peapetitul de consum al românilor, dar realitatea din teren i-acontrazis în ceea ce priveşte puterea de cumpărare.
Costurile cu construcţia unui mall în oraşele Suceava sau Arad aufost comparabile cu cele din Bucureşti, dar din cauza numărului maimic de locuitori şi a puterii de cumpărare mai reduse, vânzărileretailerilor sunt mai mici, fapt ce se resimte într-un final închiriile încasate.
Euforia dezvoltării de malluri în afara Bucureştiului s-a stinsînsă aproape complet, singurele proiecte în derulare la ora actualăfiind proiectul Gold Plaza din Baia Mare şi mici galerii comercialeîn oraşe precum Drobeta Turnu-Severin, Botoşani, Giurgiu şi RâmnicuVâlcea.
Blocate în diferite stadii de execuţie sunt însă mai multe proiecteîn oraşe precum Constanţa, Craiova, Galaţi sau Miercurea Ciuc, undeproprietarii mallurilor nu au găsit suficienţi chiriaşi dornici săse mai extindă pentru a ocupa spaţiile din centrul comercial.
Actuala perioadă de criză şi re­zultatele înregistrate de altemalluri în oraşe similare vor folosi un bun punct de reper privindsustenabilitatea unor in­vestiţii de peste 100 de milioane de euroîn oraşele medii din România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO