SIAB

Cresterea pietei de accesorii urmareste piata auto

Cresterea pietei de accesorii urmareste piata auto

Importatorii estimeaza ca segmentul GPS-urilor cu functii multimedia incluse isi va continua cresterea si va trece rapid de 50% din piata, in ciuda preturilor mai mari.

05.10.2007, 20:15 44

Cea mai mare rata de crestere o inregistreaza inca sistemele de orientare prin satelit (GPS), care in urma cu doi, trei ani incercau timide piata din Romania. Au fost promovate de pasionati, care le-au adus mai intai personal din afara granitelor si care le-au promovat printre prieteni si apoi pe forumuri. In acel moment utilizatorii intampinau foarte des probleme cu aplicatiile software rulate pe aparate si cu hartile, care nu ofereau prea multe detalii mai ales pentru tarile din centrul si estul Europei.
Piata a cunoscut o apreciere insemnata in conditiile in care conducatorii auto au manifestat o cerere din ce in ce mai mare pentru ehipamentele care ii scutesc de manevrarea unei harti in timpul sofatului sau de opriri in zone necunoscute pentru a cere informatii.
Acum valoarea pietei se dubleaza de la an la an, incat in 2007 importatorii se asteapta la vanzari de 10 milioane de euro, ceea ce reprezinta un ritm de crestere mai mult decat dublu fata de valoarea inregistrata anul trecut. "Estimam o piata de aproape 10 milioane de euro, care va creste cu 80% fata de 2006, iar in structura vanzarilor ne asteptam ca dinamica cea mai mare sa o inregistreze produsele din segmentul middle end ( cu un pret usor peste medie - n. red.), precum Nuvi 250", a declarat Bogdan Condurateanu, directorul Sheba Distribution, reprezentantul local al producatorului Garmin.
Potrivit jucatorilor, concurenta s-a facut simtita rapid astfel incat piata locala a fost invadata in ultimele luni de solutii chinezesti precum Mio sau Myguide, care au preluat rapid o importanta bucata din segmentul aparatelor cu preturi sub medie.
Piata este stapanita in acest moment in proportie majoritara de produsele chinezesti care domina in primul rand prin pret, importatori precum Sheba Distribution si Falcon Electronics estimand pentru propriile produse cote de piata de 15% pentru marca Garmin si, respectiv, de 10% pentru marca Dayton.
In aceste conditii, pentru atragerea unui segment mai larg de clienti au inceput sa conteze tot mai mult functiile adiacente capabile sa diferentieze echipamentele prin mai mult decat liniile de design. Functiile in discutie variaza de la radio Fm incorporat la conectivitate Bluetooth sau de la posibilitatea de a rula filmulete si melodii pana la ecran tactil sau ghiduri lingvistice.
In Romania sistemele care includ doar functia de navigare continua sa domine piata, pretul acestora variind intre 250 si 1.000 de euro. Importatorii estimeaza insa ca segmentul GPS-urilor cu functii multimedia incluse isi va continua cresterea si va trece rapid de 50% din piata, in ciuda preturilor mai mari.
Din perspectiva vanzarilor fizice, pentru piata autohtona se estimeaza volume intre 25.000 si 27.000 de unitati, in conditiile in care parcul auto numara mai mult de 3,5 milioane de autovehicule. In afara de companiile mari, in special cele de transporturi, care isi echipeaza flotele auto cu sisteme de navigare, cea mai mare parte a clientilor persoane fizice este formata de barbati cu venituri peste medie. Statisticile arata ca este vorba de conducatori auto cu un parcurs mai mare de 30.000 de kilometri pe an care doresc sa reduca la minim durata traseului spre destinatie.
In functie de utilitatea oferita conducatorilor auto si de ritmul de dezvoltare a segmentului, sistemele de detectie radar si cele pentru securitatea masinii sunt urmatoarele in topul accesoriilor auto electronice.
Impreuna, cele doua segmente insumeaza, potrivit estimarilor, vanzari de 23 de milioane de euro, cererea de detectoare radar fiind mult peste media cererii pentru alte accesorii.
"Cererea pentru toate tipurile de produse a crescut semnificativ, cea mai rapida dinamica inregistrand-o detectoarele radar, in contextul in care utilizarea lor a devenit legala. Cererea pentru aceste produse a crescut cu 800% in primul semestru fata de aceeasi perioada a anului trecut", a declarat Dan Cutui, directorul importatorului Falcon Electronics.
Vanzarile de detectoare de radar s-au apreciat semnificativ mai ales dupa data de 1 decembrie 2006, cand utilizarea lor a devenit legala in Romania, conform noului Cod rutier. Potrivit noilor reglementari, conducatorii auto pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de masurare a vitezei. In continuare insa utilizarea dispozitivelor de blocare a masurarii vitezei este ilegala.
Spre deosebire de aparatele GPS, unde cei mai importanti clienti sunt companii din segmentul transporturilor, in cazul detectoarelor de radar profilul clientului a fost fixat la un conducator auto cu o medie de varsta intre 20 si 45 de ani si o predilectie spre un stil de sofat sportiv.
Piata sistemelor de securitate pentru autoturisme nu a consemnat in ultimul an o dezvoltare semnificativa, importatorii de alarme auto sau de dispozitive antifurt auxiliare estimand ca segmentul va atinge in acest an o valoare de 11 milioane de euro. Este usor de inteles din ce cauza cererea de alarme auto nu beneficiaza de o crestere asemanatoare celei pentru aprate GPS. In primul rand 70% din masinile noi vandute pe piata interna sunt echipate initial cu o alarma auto. In acelasi timp cererea de echipare a masinilor deja inmatriculate in Romania tinde spre aproximativ 10% din piata, dat fiind ca varsta medie a automobilelor inregistrate in Romania depaseste 10 ani. In acest caz posesorul unui autoturism cu o varsta de peste 10 ani nu este indeajuns de motivat pentru asigurarea integritatii autovehiculului la fel ca in cazul unuia nou.
Situatia este insa alta in cazul sistemelor de siguranta premium, precum cele cu pornirea motorului prin telecomanda si pager, instalate cu preponderenta pe automobilele cu un pret de achizitie de peste 20.000 de euro. Pretul unor astfel de dispozitive porneste de la aproximativ 350 de euro si poate trece chiar si de 2.000 de euro. Falcon Electronics, unul dintre primii importatori de alarme auto, estimeaza ca detine aproximativ 75% din piata sistemelor de securitate auto premium si circa 40% din intreaga piata a alarmelor auto.
Daca cererea de alarme auto este proportionala cu veniturile segmentului de conducatori auto interesati, in cazul sistemelor audio pentru autovehicule statistica este inversa. In acest caz, chiar daca un sistem audio complet porneste, in cele mai modeste cazuri, de la cel putin 500 de euro, cererea este destul de mare, chiar si din partea posesorilor de automobile a caror valoare de piata nu depaseste 10.000 de euro, ceea ce a condus, potrivit estimarilor importatorilor, la o piata totala mai mare de 30 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO