Supliment ZF Retail 2022

La paradisul modei: branduri internaţionale noi îşi pun România pe hartă chiar şi după doi ani de pandemie, perioadă în care magazinele offline au funcţionat cu restricţii

29 mar 2022 Autor: Cristina Roşca

♦ Bath & Body Works, un retailer american care vinde lumânări, săpunuri şi loţiuni, este cel mai nou nume care va intra în România ♦ Primark era unul dintre cele mai importante branduri mari de modă care lipsea din România, însă a anunţat că deschide primele unităţi în 2022 ♦ TEDi şi HalfPrice (al grupului CCC) sunt alte reţele străine care intră pe plan local.

România este o piaţă de interes pentru brandurile străine de modă, cosmetice şi, în general, de bunuri nealimentare, chiar şi după doi ani dificili, marcaţi de pandemia de COVID-19.

În această perioadă, magazinele offline care vând bunuri considerate a nu fi de strictă necesitate au fost fie închise temporar, fie au funcţionat cu restricţii, fapt ce a dus la scăderea vânzărilor. Această situaţie nu este specifică pieţei locale, ci majorităţii ţărilor din lume, fapt ce a lovit puternic încasările marilor jucători şi i-a determinat pe aceştia să îşi regândească strategia de expan­siune. Totuşi, România a rămas pe lista de priorităţi a unor nume mari, precum Bath & Body Works, Primark şi TEDi. „Românii sunt pa­sionaţi de shopping şi acest lucru poate fi observat şi din punctul de vedere al cheltu­ielilor pe care le efectuează în ma­gazine. România este o piaţă de di­mensiune medie spre mare, cu o putere de cumpărare în creştere, factori ce sunt luaţi în calcul de retaileri atunci când decid să intre într-o anumită ţară“, spune Dana Radoveneanu, retail director în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Ea adaugă că există în con­tinuare potenţial foarte mare pentru atragerea de noi branduri şi deja în ultimul an şi jumătate există acti­vi­tate sporită în acest sens. „Primark, Foot Locker, JD Sports, Suwen Lingerie, TEDi şi CyberJump, fie au intrat, fie au anunţat oficial că vor intra pe piaţa locală.“

În retailul de modă – cu tot ce cuprinde el, îmbrăcăminte, echipa­mente sportive şi încălţăminte – există deja câteva sute de mărci, în special străine, dar şi unele locale, care se luptă pentru cele 5 mld. euro pe care românii le cheltuie anual pe astfel de bunuri. Numărul de jucă­tori e ceva mai mic pe piaţa de cos­metice (câteva zeci de retaileri), dar concurenţa se intensifică şi aici, odată cu creşterea vânzărilor ce se si­tuează momentan la circa 1 mld. euro.

„Oamenii iubesc să facă cumpărături de modă şi frumuseţe în magazine!“ Aşa sumarizează această efervescenţă Fulga Dinu, country manager în cadrul grupului Immofinanz, unul dintre cei mai puternici jucători din sectorul imobiliar local. Grupul are patru centre comerciale sub brandul VIVO! (la Baia Mare, Cluj-Napoca, Constanţa şi Piteşti), ce adună circa 400 de magazine.

De obicei, lanţurile internaţionale sunt cele care se extind rapid şi care au o vizibilitate mai mare.

„O explicaţie poate fi capacitatea lor mai mare de a-şi extinde activitatea. Însă, vedem şi concepte noi ale unor branduri naţionale care sunt în plin elan. Da, Romania rămâne o piaţă de interes pentru brandurile străine, simţim o efervescenţă în ceea ce priveşte dorinţa lor de a se extinde şi în ţara noastră din discuţiile pe care le avem cu potenţialii noştri parteneri“, spune Tatian Diaconu, CEO în cadrul Nhood, o companie de servicii integrate de consultanţă imobiliară, mandată de Ceetrus să îi administreze portofoliul de proiecte comerciale. E vorba de 22 de centre comerciale Auchan în 14 oraşe, precum şi de proiectul Coresi Shopping Resort şi de strip mall-ul Street Coresi.

„Considerăm că mai este loc pentru branduri de fashion, încălţăminte, home & deco pe segmentul de preţuri accesibile, dar şi pe cel high-end, lucru confirmat de intrarea pe piaţă a Ansonís, brand din familia Peek & Cloppenburg, anul trecut“, adaugă ea.

Concurenţa este tot mai acerbă, dar şi consumatorul român este mai selectiv, mai orientat spre branduri sustenabile, spre mărci statement, spune Oana Diaconescu, head of leasing în cadrul grupului Iulius, ce numără cinci malluri în România.

„Există interes pentru extinderea brandurilor deja prezente în România, dar şi pentru noi intrări. Sunt retaileri internaţionali care doresc să dezvolte în România şi alte concepte faţă de cele cu care sunt deja prezenţi, dar sunt şi retaileri autohtoni care se reinventează şi investesc în noi concepte. În România, şi mă refer şi la oraşele mari ale ţării, nu doar la Capitală, consumul de branduri de fashion şi entertainment este în continuare pe pantă ascendentă.“

România este cunoscută în regiune ca o piaţă cu apetit mare pentru branduri, cu consumatori interesaţi de trenduri şi dispuşi să cheltuie pe modă şi cosmetice o pondere mai mare din salariu comparativ cu polonezii, cehii sau ungurii. În aceste ţări salariile medii sunt mai mari decât pe plan local, dar comportamentul de shopping e diferit. Poate de aceea, unele mărci vin în România înainte de a pătrunde în alte ţări din regiune, chiar dacă acestea sunt mai dezvoltate economic.

 

Parteneri: