ZF 15 ani

O parafrază pentru urmatorii 15 ani

O parafrază pentru urmatorii 15 ani

Autor: Laurentiu Ispir

05.11.2013, 00:00 356

“Business-ul nostru e Romania”. Imi place mult cum suna si ce spune. Este esenta a ceea ce a facut ZF in ultimii 15 ani. Si m-a dus cu gandul la o parafraza care poate reprezenta provocarea ZF pentru urmatorii 15 ani, si pe care o voi explica in randurile de mai jos.    

ZF a participat semnificativ la formarea unei culturi de business in Romania, aproape de la zero. A oferit oamenilor de afaceri o voce. A promovat spiritul antreprenorial sanatos si a militat pentru un mediu care sa il protejeze si incurajeze.   

Am avut privilegiul de a face parte din redactia ZF cinci ani si tin minte si acum cit de clara era “misiunea”: sa contribuim la creerea unei clase antreprenoriale puternice in Romania. Nu eram acolo doar pentru a scrie stiri, analize si editoriale, eram partasi la ceva mult mai important.

Asta a fost spiritul ZF inca de la inceputuri, iar el transpare si astazi din paginile ziarului. ZF este in fiecare zi oglinda unei societati civile care incepe sa se trezeasca. A unei clase antreprenoriale si de manageri care a reusit, a trecut testul putin prea timpuriu si dur la crizei; cu cicatrici, cu lectii platite scump in ultimii 5 ani, dar parca mai curata si solida.

Am realizat asta acum citeva luni, cind am facut o calatorie mai lunga de afaceri, prin aproape toata tara. Si mi-am dat seama, iesind din vartejurile de stiri negative care impinzesc media in general, ca Romania a mers de fapt inainte in anii acestia.

Sunt sute de comunitati reinviate de cresterea agriculturii din ultima perioada, iar ce s-a intamplat in industria vinului in numai 3-4 ani este aproape un miracol. Sunt zone precum centrul Transilvaniei in care a inceput sa se faca turism cu cap, pasiune si bunul simt. In jurul a 5-6 orase mari se formeze incet un tesut industrial substantial, care stimuleaza si noua generatie de antreprenori. Generatie care vorbeste despre inovatii tehnologice, companii deschise si inchise, competitie pe piata internationala, cu o naturalete aproape “americana”. S-a dezvoltat un sistem de sanatate privat care a devenit o alternativa viabila la cel public pentru o mare parte din populatie.     

A devenit evidenta in ultimii ani si explozia antreprenoriatului social sau artistic. ONG-uri sau companii, care preiau, la fel ca in sanatate, o parte din rolul statului in educatie si arta. Nu m-as fi gandit, acum zece ani, ca in Romania vor exista in 2013 aproximativ 40 de companii sau fundatii private de teatru.    

Toate cele de mai sus m-au facut sa realizez ca aceasta clasa de antreprenori (in sensul cel mai larg) si manageri incepe de fapt sa conduca Romania, fara sa stie. Si mi-am dat seama ca sansa Romaniei este de a se schimba de jos in sus.

De la nivelul comunitatile locale, regionale si prin implicarea mai hotarita oamenilor de business in viata acestora. Prin asociere si lobby efficient, prin presiune asupra administratiei pentru a livra.

Sunt inceputuri, insa timide, comunitatea de business inca se poarta de multe ori de parca ar putea exista in afara Romaniei. De parca nu si-ar vinde produsele aici, nu si-ar recruta oamenii din sistemul romanesc de educatie, sau n-ar avea de a face cu vreo administratie financiara. Suntem prea ocupati cu business-ul, spunem de obicei. E adevarat, insa este ca si cum am fi ocupati sa reparam acoperisul unui vagon in timp ce locomotiva nu are conducator.

Cred ca lucrurile pot fi vazute mult mai indraznet decit pina acum, mai ales odata cu descentralizarea administratiei publice si regionalizarea. Ca si exemplu concret, de ce nu s-ar gandi producatorii de piese auto, una dintre cele mai puternice industrii din Romania, sa se asocieze si sa foloseasca cele 20 de procente din impozitul pe profit pe care le pot dona pentru a spirjini o universitate, un centru de excelenta care sa le formeze viitorii ingineri. Sau, pe un mecanism similar, de ce nu s-ar implica firmele private dintr-o regiune in modernizarea unui spital, a unui teatru, a scolilor, a orfelinatelor din zona. Modernizare nu doar prin renovarea cladirilor ci si prin schimbarea mentalitatilor din sistemul de stat. Cred pot fi scrise si implementate sute de idei similare, daca comunitatea de business decide sa iasa mai mult din carapace.         

Aici vad provocarea pentru ZF in urmatorii 15 ani. Sa ne reaminteasca constant cita putere avem de fapt, sa incurajeze implicarea cit mai adinca a business-ului in societate. Si sa ne repede cit mai des "Business-ul VOSTRU e Romania"

Lauren]iu Ispir este Investment Director la Oresa Ventures Romania

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO