ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Diana Crişan, director executiv al producătorului de lactate Diami: În urmă cu şase luni, preţurile fluctuau foarte mult, acum vedem un echilibru. Preţurile revin uşor-uşor la normal

02.04.2024, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Producătorul de lactate are în derulare două proiecte de investiţii în acest an, unul în fabrică şi un altul în ferma de animale  Valoarea celor două proiecte se ridică la circa 5 mil. euro, bani proveniţi din fonduri europene.

Preţul laptelui începe să se stabi­lizeze, spune Diana Crişan, directorul executiv al producătorului de lactate Diami. Dacă în urmă cu şase luni acesta fluctua foarte mult, acum nu mai vin la fel de multe scumpiri de la furnizori.

„Acum şase luni era o fluctuaţie extraordinară şi exista multă impre­dic­tibilitate în piaţă. Nu ştiam unde se duc preţurile. Încet, încet revenim cumva la un firesc. Ţinând cont că vorbim şi de preţuri ale input-urilor, există acum un echilibru, o stabili­tate“, spune Diana Crişan, prezentă în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Afirmaţiile ei vin în contextul în care preţul la raft al laptelui - un produs găsit constant în coşul de cumpărături al românilor - aproape s-a dublat în ultimii ani. Retailerii şi producătorii/ procesatorii au spus în această perioadă că scumpirile au venit pe lanţ.

Diami este un business integrat, având mai multe segmente, precum cultivare de cereale, zootehnie - fermă de animale - şi producţie de lactate, fapt ce permite un mai bun control al activităţii.

Compania va avea în derulare două mari proiecte de investiţii în acest an, scopul fiind optimizarea şi modernizarea proceselor din fabrică şi din ferma de animale.

„Anul 2024 aduce două proiecte mari de dezvoltare. Unul vizează uni­ta­tea de producţie, unde vrem să schim­băm anumite tehnologii. Acesta este unul dintre lucrurile cele mai im­portante ca să te poţi menţine pe o piaţă concurenţială - tehnologia tre­bu­ie mereu să fie de top. Totodată, tre­buie să ţii pasul cu mărirea capacităţii de producţie. Un al doilea proiect este cel pe care îl avem pentru ferma de animale“, spune Diana Crişan.

Valoarea totală a investiţiilor sare de 5 milioane de euro, bani proveniţi din fonduri europene.

Un business integrat poate oferi stabilitate şi predictibilitate în dezvol­tarea afacerii, însă aduce şi multe provocări, spune Diana Crişan.

„Avem o independenţă în dezvoltare şi asta ne asigură o stabilitate foarte mare pe termen mediu şi lung. În România, cu un cadru destul de turbulent economic şi legislativ, lucrurile pot deveni provocatoare. De aceea, este un avantaj că ştim pe ce ne bazăm. Nu putem acoperi complet materia primă din sursă proprie, dar totuşi ce avem ne oferă o calitate constantă şi o stabilitate“, adaugă ea.

Ferma Diami acoperă circa 40% din necesarul de lapte, iar restul materiei prime este achiziţionată de la furnizori interni şi externi. Compania realizează lactate atât sub brandul propriu, cât şi sub marcă privată.

Teletext, compania ce operează brandul propriu Diami, produce iaurturi, smântână şi brânzeturi într-o fabrică din Slobozia (judeţul Ialomiţa) şi concurează pe rafturile magazinelor cu companii precum Albalact, Danone, FrieslandCampina sau Covalact.

„Este foarte greu din perspectiva unui business de familie să poţi să faci o campanie de marketing pe o perioadă mai lungă de timp, cu nişte costuri foarte mari, pentru a contracara concurenţa, care poate este un jucător mondial. Lucrurile trebuie contrabalansate într-o altă zonă, ce ar putea însemna o apropiere mai mare faţă de consumator. Asta poate presupune o campanie personalizată. Trebuie să înţelegem dinamica pieţei şi să ne adaptăm strategiile“, spune ea.

Compania vinde produsele doar în România, în reţele precum Penny, Profi, Mega Image, Metro sau Kaufland, sub brandurile proprii ale unor lanţuri, dar este cunoscută şi cu brandul propriu de lactate Diami, prezent în magazinele din sudul şi sud-estul ţării.

Businessul a avut afaceri de 20 mil. euro în 2022, ultimul an pentru care există date publice, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

Compania a fost fondată de antreprenorul Mitru Crişan în 1994, iar cu ajutorul fondurilor europene, Diami a ajuns un business care numără 160 de angajaţi şi care cuprinde o fabrică de lactate cu o capacitate de procesare de peste 1 milion de litri de lapte lunar, o fermă cu 1.500 de vaci şi 1.300 de hectare de teren arabil.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor