ZF 20 de ani

ZF la 20 de ani: Dacă spui acum unui tânăr la primul job că în 1998 părinţii lui aveau 75 de euro pe lună, se va întreba cum puteau să trăiască cu acei bani, care în prezent înseamnă un city-break sau o pereche de pantofi

03.11.2018, 00:07 Autor: Cristian Hostiuc

Ziarul Financiar va aniversa pe 16 noiembrie 20 de ani de la lansare, ceea ce este un foarte bun prilej pentru noi să vedem şi să ne aducem aminte cum au fost toţi aceşti ani, mai ales că între timp au apărut alte generaţii pentru care economia şi businessul din acei ani sunt total necunoscute.

Dacă i-ai spune cuiva care acum are primul job şi cere un pachet salarial de 1.000 de euro pe lună că atunci salariul mediu era de 75 de euro pe lună ar crede că este o glumă. Cum puteau părinţii lui să trăiască cu acei bani într-o lună, care acum înseamnă un city – break?

Dobânda la BNR era de 38%, iar acum este de 2,5% sau 3,2% la Robor şi ni se pare mult după creşterea din ultimul an.

PIB-ul României era de 31 mld. euro,  cu 5 milioane de salariaţi, iar acum se duce spre 200 mld. euro cu 4,9 milioane de salariaţi.

Ziarul Financiar a avut şansa să fie martor al acestei perioade şi de aceea putem spune că economia şi businessul din România au crescut la un nivel la care noi, în 1998 – o perioadă când ne lovise criza din Rusia şi din ţările asiatice, iar investitorii străini puteau fi număraţi pe degete –, nu credeam că vom ajunge.

Privatizarea Dacia cu grupul francez Renault, începută în 1998 din ambiţia unui om, Constantin Stroe, oglindeşte cel mai bine transformarea economiei româneşti, chiar dacă nu toate zonele din ţară au reuşit să fie parte din acest proces. Nu ştiu câtă lume îşi mai aduce aminte de cel care a creat Dacia modernă de astăzi: Louis Schweitzer.

Dacă în 1999 Dacia avea afaceri de 248 mil. euro cu 13.000 de angajaţi şi producea 85.000 de maşini, în 2017 a ajuns la afaceri de 5 mld. euro, cu 14.000 de angajaţi şi 320.000 de maşini. 

Misiunea Ziarului Financiar, aşa cum şi-a imaginat-o Adrian Sârbu, cel care a creat ZF, un brand la care nu a renunţat niciodată, a fost să scrie despre business, despre economie, despre companii, despre oameni de afaceri, despre executivi, despre trenduri într-o societate unde aproape toată lumea scria despre politică şi viaţa socială, unde protestele sau minerii erau cap de afiş.

Ziarul Financiar credea în viitor când multă lume se întorcea în trecut pentru că oamenii aveau impresia că era mai bine atunci.

Într-o societate cenuşie, resemnată, rataserăm intrarea în NATO în 1997, iar accederea în Uniunea Europeană părea un vis tot mai îndepărtat, apariţia Ziarului Financiar a fost întâmpinată ca o curiozitate pentru că îşi propunea să scrie despre ceva ce nu exista sau ceva care era hulit, compania privată, patronul sau businessul. Toată lumea voia să lucreze în companiile de stat, dar acestea se dezintegrau.

Ziarul Financiar a fost lansat la BNR, iar Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a spus atunci: „Economie de piaţă nu se poate face fără ceea ce numim cultură de piaţă. Cred că Ziarul Financiar poate să contribuie decisiv, fiind un ziar de specialitate şi profesional la comentarea corectă a informaţiilor economice, la îndrumarea imparţială, neutră a jucătorilor din piaţă asupra evoluţiilor din economia românească”. Noi ne-am respectat misiunea.

Prin acest proiect aniversar, Ziarul Financiar vrea să readucă în prim-plan istoria economică şi de business a României ca să nu uităm, dar mai ales vrea să se uite în viitor, aşa cum s-a uitat în 1998. Cum va fi România peste 20 de ani. 

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard