ZF 24

Angajaţii de la Alstom: “Ciuma” americană este mai bună decât “holera” nemţească

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Alexandru Nanu

07.05.2014, 00:05 4190

Pentru a înţelege de ce conglomeratul industrial american General Electric (GE) susţine că preluarea diviziei de energie a grupului francez Alstom poate funcţiona, este suficientă o plimbare prin Belfort, un oraş din estul Franţei unde ambele companii au fabrici, scrie Bloomberg.

Fabricile, aflate una langa alta - un talmeş-balmeş de linii de producţie şi de depozitare, linii de cale ferată şi la docuri de încărcare -, sunt greu de deosebit între ele. Motivul este că ​​de-a lungul anilor fabricile au aparţinut când americanilor, când francezilor, astfel că siglele clădirilor au purtat alternativ logourile GE şi Alstom. Prezenţa lor familiară pentru oamenii din Belfort, un oraş cu aproximativ 50.000 locuitori aflat la aproximativ 40 de mile de punctul în care Germania, Elveţia şi Franţa se întâlnesc, oferă GE un avantaj faţă de Siemens. Compania germană are în vedere o contraoferta prin care să blocheze oferta de 12,4 miliarde de euro făcută de GE pentru preluarea diviziei de energie a Alstom, care produce turbine şi alte echipamente pentru centralele electrice şi echipamente pentru reţelele de transport.

"Mulţi dintre cei care lucrează pentru GE au fost anterior angajaţi ai Alstom", spune Christophe Gombert,  un inginer electrician din Belfort care lucrează la compania franceză de şase ani. "Dacă GE ne cumpără, într-un fel vom reveni la cea am avut înainte.”

Alstom a fost fondată în 1928 ca o asociaţie între un afiliat GE şi o companie din Belfort numită Societe Alsacienne de Constructions Mecaniques. GE a cumpărat în 1999 o divizie de turbine pe gaze de la Alstom  şi operaţiuni de conversie a energiei 12 ani mai târziu.

Nu se poate soune că cei 2.600 de angajaţi ai Alstom sunt încântaţi de posibilitatea ca ei să fie cumpăraţi de un gigant industrial american cunoscut pentru graba de a închide uzinele neprofitabile şi de a-şi muta afecerile în zone cu salarii mici.

 

"De ne acceptat"

"Aş prefera o a treia soluţie: cea a preluării de către statul francez,", spune Geoffrey Denny, prietenul lui Gombert, în timpul mesei de prânz la "Le Bosphore", o cantină din apropierea fabricilor la care muncitorii obişnuiesc să mănance zilnic.

Preşedintele francez Francois Hollande a declarat că statul "nu are în vedere" pentru moment cumpărarea unei părţi din Alstom. El a spus că oferta GE "nu este suficientă, astfel că nu este acceptabilă." Atât oferta GE, cât şi cea a Siemens trebuie să fie "îmbunătăţite din punct de vedere al locurilor de muncă", a spus el.

În timp ce guvernul îşi analizează opţiunile, angajaţii de la  Alstom se gândesc cum ar fi dacă ar lucra pentru GE.

Pentru Geoffrey Denny, de şase ani inginer mecanic la fabrica Alstom, consideră că în pofida „obsesiei” GE cu profitul,  cele două companii nu sunt la fel de diferite precum sugerează stereotipurile legate de practicile de muncă ale francezilor şi americanilor.

Practic, toţi cei care lucrează la Alstom spun că muncesc mai mult de 35 oră pe săptămână, limita prevăzută în legislaţia franceză.

 

O plată mai consistentă

"Nu este vorba că lucrăm mai puţin decât lucrează ei ", explică Geoffrey Denny după o masă cu  cartofi prăjiţi, grătar şi salată. "Dar ei pun un accent mai mare pe rezultatele financiare."

Colegii lor de muncă de la GE confirmă acest lucru. Compania a introdus un sistem de evaluări anuale pentru unitatea de producţie de turbine de la Belfort şi a redus costurile în timp ce a ridicat nivelul de producţie, dar acest lucru nu este o noutate pentru companiile americane, a spus Pierre Braye, care a lucrat în ultimi 20 de ani la fabrica Alstom şi acum este angajat al GE.

"Metodele americane de management sunt aplicate în aproape toate companiile mari ", a adăugat el. "Nu cred că nu ar fi nici o diferenţă majoră pentru angajaţii de la Alstom." "Una din diferenţe ar putea fi salariile. Mai mulţi lucrători Alstom şi reprezentanmţi sindicali afirmă că cei de la GE plătesc mai bine. Compania americană are 1.700 de angajaţi la fabrica din Belfort şi a refuzat să confirme diferenţa dintre salarii. Însă purtătorul de cuvânt al GE Laurent Wormser a scris într-un email că "în cazul în care angajaţii de la Alstom au spus că există o diferenţă între salarii, acest lucru ar trebui să fie adevărat."

 

Ciumă, holeră

Propunerea GE ar lăsa în portofoliul Alstom divizia care produce trenuri de mare viteză şi echipamente de cale ferată, afaceri care aduc puţin peste un sfert din veniturile companiei.

responsabilă pentru afacerile din domeniul de transport, ceea ce reprezintă puţin peste un sfert din venituri.

Planul Siemens prevede cedarea către Alstom a operaţiunilor de transport în schimbul activelor franceze de energie. Alstom fabrică celebrele TGV-ul franceze, în timp ce Siemens produce trenurile de mare viteză ICE. O eventuală tranzacţie între Alstom şi Siemens ar duce la crearea a două companii europene puternice şi specializate.

"A alege între GE şi Siemens este ca şi cum ai alege între ciumă şi holeră", a afirmat Didier Lesou, şeful CFE-CGC, un sindicat al managerilor de nivel mediu de la Alstom. "Cea mai puţin daunătoare ar fi alegerea GE. Deoarece cei de la Siemens vor reduce cu siguranţă " numărul de locuri de muncă, dacă ar reuşi să preia Alstom.

Purtătorul de cuvânt Laurent Wormser a refuzat sa comenteze opiniile privind locurile de muncă, în timp ce un reprezentant Siemens nu a putu fi contactat imediat pentru comentarii. GE oferă o "afacere bună", în ceea ce priveşte locurile de muncă şi sediul central, a declarat purtătorul de cuvant al Alstom Virginie Hourdin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO