ZF 24

„Creaţi branduri naţionale dacă vreţi ca banii să rămână în economia locală“

„Creaţi branduri naţionale dacă vreţi ca banii să...

Autor: Corina Mirea

22.01.2014, 19:29 1395

România are nevoie de mai multe branduri naţionale pentru a-şi menţine trendul economic ascendent, în condiţiile în care în prezent banii cheltuiţi pe mărci româneşti nu rămân în ţară, ci se duc la investitorii străini acţionari ai unora dintre cele mai mari companii româneşti, a spus Gerhard Hrebicek, preşedinte al Institutului European pentru Branduri din Austria.

 „În România valoarea celor mai mari zece branduri cu acţionariat majoritar autohton reprezintă doar 0,2% din PIB, în timp ce în Ungaria aceasta reprezintă 1,8% din PIB, în Marea Britanie 9,8%, iar în Finlanda depăşeşte 30%. Asta nu înseamnă că aici nu există potenţial de exploatare a brandului companiilor, din contră. Românii sunt atraşi de brand, dau bani, valoarea brandului este recunoscută, însă economia nu poate beneficia de asta pentru că numărul brandurilor naţionale este destul de mic. Iar companii puternice precum Petrom sau Dacia au fost vândute investitorilor străini“, a explicat Hrebicek la un eveniment dedicat bran­din­gului, organizat în parteneriat cu Ambasada Austriei în România.

El nu a dorit să precizeze care sunt cele mai mari zece branduri româneşti sau care este valoarea estimată a celui mai important brand local. În 2009 însă cel mai valoros brand din România era Loteria Română, cu o valoare estimată chiar de Institutul European pentru Branduri la 38 de milioane de euro, adică peste 40% din valoarea cumulată a celor mai mari branduri româneşti, potrivit informaţiilor din presă.

Gerhard Hrebicek a mai spus că, în prezent, multe companii încă trec cu vederea investiţiile în branding şi că în perioade de criză bugetul pentru această activitate este printre primele care suferă din cauza tăierilor de costuri.

„Brandul oferă identitate unei ţări şi contribuie la o evoluţie sănătoasă a economiei. Trebuie să reţinem faptul că tocmai acele companii care investesc mai mult în criză reuşesc să supravieţuiască. Iar brandingul ar trebui să fie printre principalele zone de investiţie pentru că îţi asigură venituri mai mari fie pentru că îţi permite să creşti preţurile, fie pentru că oamenii cumpără într-o cantitate mai mare dacă alegi să practici preţuri decente.“

 

Se pregătesc de primul studiu în România

Institutul European pentru Branduri realizează anual clasamente ale celor mai valoroase companii de la nivel european, care cuprind peste 3.000 de branduri.

Începând cu luna iunie a acestui an Institutul European pentru Branduri va intra şi pe piaţa locală şi va realiza un clasament al celor mai valoroase zece branduri din România.  Analiza va lua în calcul un eşantion de 100 de companii din 16 industrii, potrivit lui Gerhard Hrebicek.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO