ZF 24

Guvernul aprobă cumpărarea de avioane americane F-16, vechi, pentru 600 mil. euro

Guvernul aprobă cumpărarea de avioane americane F-16,...

Autor: Iulian Anghel

19.06.2013, 21:14 88

Guvernul a aprobat ieri achiziţionarea de la statul portughez, pentru 628 mil. euro, a 12 avioane multirol F-16, în uz, o poveste care durează de mai mulţi ani şi în care interesele politice şi economice occidentale s-au ciocnit deasupra României, mai vizibil ca în oricare altă afacere întrucât la mijloc era vorba, iniţial, de 3-4 mld. euro.

Deşi capitalele europene nu a făcut scandal public, faptul că România îşi exprima preferinţa pentru un avion american, F-16, a deranjat.

Guvernul a aprobat ieri prin ordonanţă de urgenţă modul de finanţare a achiziţiei celor 12 avioane, după ce, în 2010, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) aprobase achiziţionarea a 24 de avioane multirol, tot vechi şi tot model F-16, care sunt produse de americanii de la Lockeed Martin. La acea vreme, costul celor 24 de avioane F-16 era estimat la 900 mil. dolari (665 mil. euro) - 1,2 mld. dolari (888 mil. euro). Un avion multirol nou - în afara celor din generaţie nouă - costă între 70 şi 80 mil. euro.

Nu era în 2010 prima încercare de acest fel, pentru că, în 2007, acelaşi CSAT aprobase achiziţionarea a 48 de avioane multirol (la acea vreme se discuta despre avioane noi şi nu vechi), cu un preţ estimat la 3,5 - 4,5 mld. euro. Acum guvernul a aprobat plata pentru 12 avioane vechi de la statul portughez (afacerea a fost aprobată luni în CSAT) pentru un preţ de 628 mil. euro. Preferinţa pentru avioane vechi a fost justificată de preţ (în jur de 50 mil. euro bucata) şi de faptul că acestea vor fi îmbunătăţite putând să rămână în serviciu încă 20 de ani. Avioanele cu care operează aviaţia militară română - Mig 21 Lancer, ies din uz, iar achiziţionarea altora-dacă nu noi măcar funcţionale-devenise o problemă de siguranţă naţională şi de interoperabilitate cu armatele NATO.

Marţi ministrul apărării Mircea Duşa anunţase că au fost încheiate discuţiile cu autorităţile portugheze privind achi­zi­ţia avioanelor F-16, iar primele avioane vor fi livrate României începând cu anul 2015. Ieri guvernul a aprobat prin ordonanţă de urgenţă modul de finanţare a achiziţiei, stabilind că primele plăţi vor fi acoperite cu 97 mil. euro şi din sumele încasate de ANCOM (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii) la eliberarea benzilor de frecvenţe radio, suplimentar fondurilor alocate din veniturile proprii ale Ministerului Apărării şi din bugetul de stat. În urma unei licitaţii a ANCOM încheiată în septembrie 2012, Cosmote, Orange, RCS&RDS, Vodafone şi 2K Telecom vor plăti, în două etape, suma de 682,14 mil. euro pentru licenţele telecom în frecvenţele de 800, 900, 1.800 şi 2.600 MHz. Din totalul celor 682 mil. euro, la sfârşitul anului trecut operatorii au virat 204,1 milioane euro, diferenţa urmând să fie achitată până la 30 iunie a.c.

Conform unui memorandum discutat săptămâna trecută în guvern, cuantumul creditelor de angajament şi bugetare aferent achiziţio­nării de avioane multirol de la statul portughez a fost calculat la 628 mil. euro, pentru perioada 2013-2017, anun­ţa Mediafax.

În lupta pentru dotarea armatei române cu avioa­ne multirol s-au aflat, în ultimii ani, companii extrem de puternice. Favorite au fost considerate Lockeed Martin (cu modelul F-16 şi F-35, acesta din urmă fiind însă foarte scump, între 150 şi 200 mil. dolari), SAAB din Suedia (cu modelul Gripen), Dassault Aviation din Franţa (cu modelul Rafaele) şi concernul european Eurofighter (cu modelul Typhone).

De-a lungul vremii, preşedintele Traian Băsescu a agreat varianta achiziţionării de avioane F-16 (vechi sau noi), în vreme ce, de pildă, fostul premier Călin Popescu-Tăriceanu agrea modelele europene. În 2010 SAAB a încercat să câştige contractul cu armata română propunând un mod de plată întins pe mulţi ani, după ce pierduse competiţia şi pentru vânzarea către Polonia a 48 de avioane multirol care a fost câştigat tot de americanii de la Lockeed Martin.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 20.06.2013

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO