ZF 24

Magazinele Real vor deveni Auchan până în 2014, câte trei pe lună. Ce se schimbă în comerţul modern

Magazinele Real vor deveni Auchan până în 2014, câte...

Autor: Cristina Roşca

01.08.2013, 19:53 2593

În mai puţin de un an 20 de hipermarketuri Real vor fi transformate complet şi vor purta numele Auchan ca urmare a aprobării celei mai mari tranzacţii din retailul românesc, estimată la peste 200 de milioane de euro.

Preluarea magazinelor Real de către grupul francez Auchan va intensifica lupta reţelelor de profil pentru clienţi, situaţie care s-ar putea vedea în scăderi de preţ la raft şi în mi­graţia unor consumatori de la o reţea la alta în funcţie de sortimentaţia şi de preţurile din fiecare lanţ.

„În săptămânile care urmează ne mai rămân doar câteva etape tehnice şi juridice de parcurs, astfel încât să finalizăm integral tranzacţia dintre cele două companii. Ulterior, vom pregăti prima transformare, care va fi cel mai probabil în Bucureşti“, spune Patrick Espassa, directorul general au Auchan în România. El mai precizează că lanţul are o organizare pe regiuni, astfel că vor fi transformate trei magazine pe lună, câte unul pe regiune. „Ambiţia noastră este de a realiza integrarea tuturor magazinelor în mai puţin de 12 luni de la data finalizării tranzactiei.“

Preluarea de către francezi a 20 de magazine Real va duce reţeaua Auchan la 31 de unităţi şi vânzări de circa 1 mld. euro, potrivit estimărilor ZF, care au pornit de la o vânzare medie per magazin în cazul hiper­mar­ke­tu­rilor Real. Consiliul Concurenţei a aprobat luni pre­luarea magazinelor Real de către grupul francez Auchan, situaţie ce va crea un gigant care  se va bate pentru o poziţie pe podiumul comerţului modern local. Real a terminat anul trecut cu afaceri de 650 mil. euro, în timp ce Auchan a obţinut 442 mil. euro.

„Adevăratele lupte se vor da în localităţile unde sunt prezenţi şi Carrefour şi Auchan şi Kaufland, iar câşti­gătorii vor fi consumatorii finali care vor putea bene­ficia de preţuri mai mici. Auchan îşi va impune pro­pria politică de preţ şi în magazine pe care le-a preluat de la Real, iar consumatorul final, care se uită foarte atent la preţ, va fi câştigătorul final“, spune Marius Căluian, director general al companiei de cercetare Vektor Marktforschung.

Pe piaţa locală de hipermarketuri, care a avut anul trecut o valoare de 3,8 mld. euro, Auchan s-a poziţionat încă de la intrarea sa în România diferit de Real. Astfel, fran­cezii au mizat pe suprafeţe mari şi preţuri mici, tar­ge­tând persoanele cu venituri mici şi medii. La polul opus, Real a pariat pe imagine, fără a pune preţul pe primul loc.

Real şi Auchan au intrat pe piaţa locală în acelaşi an, în 2006, dar în timp ce germanii de la Real au avut o politică mult mai agresivă de expansiune, francezii au fost mult mai prudenţi. Astfel, în timp ce Real a deschis 25 de hipermarketuri şi în 2012 a ajuns în situaţia de a închide o unitate, la Timişoara, Auchan a deschis o reţea de 11 hipermarketuri. Odată cu finalizarea tranzacţiei însă Auchan va ajunge la 31 de unităţi şi o cotă de piaţă estimată de ZF la 25-26%.

Cine e în prima linie

Kaufland, cea mai mare reţea din comerţul local, va fi greu de clintit de pe prima poziţie în topul hipermarketurilor, în condiţiile în care nemţii se bazează pe o politică de discount, au o reţea de cel puţin trei ori mai mare faţă de rivali, iar distanţa faţă de locul doi pe piaţa hipermarketurilor este de aproape o jumătate de miliard de euro.

Kaufland, reţea cu 85 de magazine, a avut anul trecut afaceri de 1,45 mld. euro. Bătălia pentru locul doi va fi însă extrem de încinsă, în condiţiile în care Carrefour şi Auchan au cote de piaţă estimate de ZF la 25-26% (Auchan – după tranzacţia cu cele 20 de magazine Real). În timp ce francezii de la Auchan sunt prezenţi doar cu formatul mare de magazine, Carrefour a deschis pe piaţa locală şi supermarketuri şi magazine de proximitate, care duc vânzările la peste un mld. euro. Hipermarketurile sunt cele care contribuie însă cel mai mult la cifra de afaceri totală a grupului, cu 86% la un total de 1,12 mld. euro.

„Finalizarea tranzacţiei între Auchan şi Real va conduce la o intensificare a numărului de promoţii în cadrul reţelei nou-create, menite să atragă tot mai mulţi clienţi. Magazinele Auchan nu vor reduce preţurile sub nivelul lor actual, însă politica de preţ se va adapta în magazinele preluate. Cred că o parte dintre clienţii altor reţele vor migra către Auchan pentru că încă de la intrarea pe piaţă reţeaua a avut o ofertă adaptată consumatorilor români“, spune Marcelo Mihai, consultant în management.

Tranzacţia a fost autorizată de Consiliul Con­curenţei cu condiţia respectării unor angajamente asumate voluntar de părţile implicate pe două pieţe relevante, respectiv Craiova şi Târgu-Mureş. Astfel, Auchan şi-a luat angajamentul de a nu creşte preţurile de vânzare cu mai mult de 5% faţă de media preţurilor altor magazine din reţea, pentru o perioadă de 3 ani, potrivit Consiliului Concurenţei.

De asemenea, retailerul şi-a asumat obligaţia de a nu deschide noi magazine pe cele două pieţe relevante, pentru o perioadă de 5 ani. Aceasta este pentru prima dată când Consiliul Concurenţei pune restricţii la o fuziune pe direcţia asumării unor niveluri de preţ pentru mărfurile vândute de companiile supuse verificărilor.

 

Ce se întâmplă cu Real

La finalul anului trecut grupul Auchan, controlat de una dintre cele mai bogate familii din Franţa, a cumpărat pentru 1,1 mld. euro hipermarketurile Real din România, Polonia, Ucraina şi Rusia. Pe piaţa locală Auchan a ales doar 20 dintre cele 24 de magazine deţinute de Real, mai puţin unităţile din Arad, Constanţa (magazinul din nordul oraşului), Oradea (Episcopia Bihorului) şi Suceava. Reprezentanţii grupului german Metro, proprietarul Real, nu au răspuns până la închiderea ediţiei solicitării ZF privind viitorul celor patru magazine. Acestea ar putea rămâne la Real sau ar putea fi vândute către o altă reţea interesată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO