ZF 24

Noile iPhone: Apple preferă să facă un profit mai mare decât să vândă mai multe telefoane

Phil Schiller, vicepreşedinte al Apple responsabil cu marketingul, la conferinţa de prezentare a noilor modele de iPhone, în Cupertino, California

Phil Schiller, vicepreşedinte al Apple responsabil cu marketingul, la conferinţa de prezentare a noilor modele de iPhone, în Cupertino, California

Autor: Marius Oncu, Adrian Seceleanu

11.09.2013, 20:03 1751

Compania americană Apple a lansat marţi seară, pentru prima oară în cinci ani, două noi modele de iPhone în loc de unul singur, arătând astfel că încearcă să răspundă provocărilor venite din partea ecosistemului creat de Google, dar ţinteşte în continuare eşalonul superior al consumatorilor, în condiţiile în care preţul iPhone-ului aşa-zis mai ieftin este de fapt mai mare decât estimările făcute de analişti, scrie presa internaţională. iPhone-ul 5C, varianta mai „ieftină“ prezentată de Apple - care este în mare parte similară cu actualul iPhone 5 -, are (fără abonament) preţuri care pornesc de la 550 de dolari, în timp ce Samsung are şi modele cu preţuri de 100 de dolari, fără subvenţii ale operatorilor.

„Apple optează să facă profit în loc să câştige cotă de piaţă“, a titrat Reuters, adăugând: „Preţul peste aşteptări al noului iPhone mai ieftin de la Apple a redus îngrijorările privind erodarea profitului companiei, însă a crescut pe de altă parte îngrijorările că gigantul american nu este suficient de agresiv în lupta pentru cotă de piaţă cu Google“. Cândva liderul industriei smartphone, iPhone mai are acum o cotă de piaţă de 19%, faţă de 32% cât are Samsung. „Dacă Apple rămâne în urmă, riscă să-şi piardă statutul de trendsetter global şi abilitatea de a cere preţuri mai mari pentru produsele sale“, a rezumat Wall Street Journal îngrijorările analiştilor. Acţiunile Apple au scăzut cu aproape 6% miercuri în deschiderea pieţei americane, după ce preţul noului iPhone low cost, prezentat de companie marţi, este considerat de analişti prea ridicat pentru a permite companiei să se impună pe pieţele emergente. Apple a prezentat marţi un nou iPhone de top - cu noi funcţii premium - precum un cip pe 64 de biţi, un cititor de amprente şi o cameră foto/video îmbunătăţită, şi un model mai ieftin - care copiază în mare parte iPhone 5, însă cu diferenţa că are o carcasă din plastic, disponibilă în mai multe culori. Tim Cook a prezentat în cadrul evenimentului noul sistem de operare al Apple pentru iPhone-uri şi iPad-uri, iOS 7, drept o evoluţie majoră. Noua platformă software, care va fi disponibilă gratuit începând cu data de 18 septembrie şi pentru unele modele mai vechi, va transforma tabletele şi smartphone-urile în nişte echipamente „noi“, potrivit lui Cook. Opiniile despre lansarea Apple diferă însă.

„Cine se aştepta ca Apple să atace partea de jos a pieţei se amăgea singur“, a scris, după lansare, Tony Cripps, analist la compania Ovum. „Lansarea a adus mai mult decât uzualele îmbunătăţiri ale ecranului. Există inovaţii semnificative iar Apple poate pretinde că a adus ceva cu adevărat nou în lumea smartphone“. Wall Street Journal comentează pe de altă parte mai rezervat lansarea Apple. „Noile funcţii menţin Apple în vârful industriei din punct de vedere al designului smartphone-urilor. Dar lansarea lasă deschisă întrebarea când şi dacă Apple mai poate fi compania care lansează un produs revoluţionar. La doi ani de la moartea co-fondatorului Steve Jobs, Apple este încă aşteptată să lanseze noi categorii de produse“. Noile modele iPhone vor fi disponibile la vânzare începând cu data de 20 septembrie pe pieţele majore ale Apple. Momentan compania nu a anunţat data disponibilităţii noilor iPhone în România însă este de aşteptat, pe baza lansărilor anterioare, ca telefoanele să ajungă pe piaţa locală după o lună, o lună şi jumătate după lansarea oficială. Potrivit unor surse de pe piaţă, Cosmote va avea în ofertă până la finele anului ambele modele noi de iPhone, plus noul iPhone 4S cu o capacitate de 8 GB. Este de aşteptat deci ca şi ceilalţi doi mari operatori de telefonie mobilă să aibă în ofertă telefoanele Apple, şi ca data de lansare să fie aceeaşi în condiţiile în care niciun operator nu mai are contract de exclusivitate cu gigantul american. În România, unde anul acesta se vor vinde aproximativ 1,5 milioane de smartphone-uri, Apple vinde câteva zeci de mii de iPhone, potrivit estimărilor de pe piaţă.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.09.2013

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO