ZF 24

Producătorii de băuturi răcoritoare se opun introducerii unei eventuale accize pe zahăr: Impactul va determina o creştere a preţului la raft între 20-25%, scăderea vânzărilor şi diminuarea cu 52 mil.euro a TVA-ului achitat la bugetul

Producătorii de băuturi răcoritoare se opun...

Autor: Roxana Rosu

13.07.2023, 12:55 494

Producătorii de băuturi răcoritoare se opun introducerii unei eventuale accize pe zahăr, în contextul discuţiilor din Guvern cu privire la acoperirea deficitului bugetar, considerând că o astfel de măsură ar fi discriminatorie pentru companiile din domeniu şi ar duce la scumpiri de 20-25% la raft, precum şi la reducerea contribuţiilor la bugetul de stat, potrivit Asociaţiei Naţionale pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR).

„Privim cu îngrijorare cum sectorul nostru este din nou vizat, deşi am fost afectaţi în ultimul an de o serie de măsuri discriminatorii, care au dus la o scădere graduală a pieţei. Cea mai recentă măsură de acest gen, introdusă cu doar 6 luni în urmă, este mărirea cotei de TVA de la 9 la 19% şi care se aplică doar pentru băuturile răcoritoare, cu sau fără zahăr. Această măsură profund discriminatorie a determinat deja o scădere a pieţei de aproximativ 6% şi o nouă taxă adresată doar producătorilor de băuturi răcoritoare pune o presiune greu de gestionat de către orice companie. Credem că un set de măsuri eficiente şi sustenabile pe termen lung se poate adopta doar prin consultarea sectoarelor implicate, ţinând cont de impactul măsurabil al fiecărei iniţiative  Doar în felul acesta ar aduce beneficii tuturor, inclusiv consumatorilor, asigurând în acelaşi timp condiţii de concurenţă echitabile pentru întregul lanţ valoric al industriei agroalimentare şi mediul de afaceri.”, a declarat Alice Nichita, preşedinte ANBR.

În opinia ei, introducerea unei posibile accize pe zahăr riscă să taxeze consumatorii, un sector economic care este un bun contribuabil la bugetul de stat şi economia în ansamblu.

”Impactul direct al unei posibile accize va determina o creştere directă a preţului mediu pe litru la raft între 20-25% şi până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2.5l. Mai exact, creşterea directă a preţului înseamnă +14 puncte procentuale faţă de rata medie actuală a inflaţiei din România şi +5 puncte procentuale peste rata medie a inflaţei din industria alimentară”, precizează comunicatul ANBR.

În plus, producătorii spun că impactul negativ se va reflecta, pe termen lung, asupra întregului lanţ de valoare şi asupra economiei în ansamblu.

Potrivit calculelor asociaţiei, în contextul creşterii cotei de TVA în ianuarie de la 9% la 19% doar pentru băuturile răcoritoare (indiferent dacă au zahăr sau îndulcitori), cumulate cu o posibilă acciză pe zahăr, poate exista o scădere cu aproximativ 20% a pieţei de băuturi răcoritoare.

De asemenea, companiile estimează o scădere a volumelor de vânzări care va conduce la o diminuare cu 52 milioane euro a TVA-ului achitat la bugetul de stat, la care se adaugă scăderea pe lanţul de valoare a taxelor şi impozitelor plătite. În perioada 2017-2020, industria de băuturi răcoritoare a contribuit direct la bugetul de stat cu peste 416 milioane euro reprezentând TVA şi impozite indirecte, conform unui studiu din 2022 efectuat de Deloitte România.

ANBR atrage atenţia că efectele negative ale unei accize pe zahăr vor fi resimţite de întregul lanţ de valoare, de la fermierii care cultivă sfecla de zahăr în România până la magazine, baruri şi restaurante.  În perioada 2017-2020, industria băuturilor răcoritoare a susţinut, în medie, anual, peste 70.000 de locuri de muncă, prin efect direct, indirect şi indus, în timp ce contribuţia industriei la economia naţională s-a ridicat la peste 3,65 miliarde euro, din care peste 1 miliard de euro valoare adaugată brută directă.

”Nivelul investiţiilor implementate în ultimii ani nu va mai putea fi menţinut. Mai mult, forţa de muncă va fi adaptată conform constrângerilor pieţei. Amintim, totodată, faptul că întreaga industrie a băuturilor răcoritoare realizează deja investiţii semnificative de ordinul sutelor de milioane de euro, pentru a dezvolta în parteneriat cel mai mare proiect de sustenabilitate din România – Sistemul de Garanţie Returnare (SGR) – un sistem organizat şi finanţat integral de către industria responsabilă”, se mai arată în comunicat.

În final, producătorii de băuturi răcoritoare consideră măsura discriminatorie în condiţiile în care nu există nicio diferenţă între zahărul din băuturi şi zahărul din alimente sau zahărul care este pe lista alimentelor esenţiale în OUG de combatere a creşterii excesive a preţurilor la alimente.

ANBR (Asociatia Naţională a Băuturilor Răcoritoare) este membră a ROMALIMENTA (Federaţia Patronală din Industria Alimentară) şi a UNESDA (Uniunea Europeana a Asociaţiilor Producătorilor de Băuturi Răcoritoare).

Printre membrii ANBR se află Coca-Cola HBC, Pepsico, Maspex, Romaqua Group Borsec, Red Bull, Pfanner, Parmalat.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO