ZF 24

Republica Moldova este ca România acum 20 de ani, plină de chinezării. Low-costul face legea. „Piaţa e mai sălbatică aici, nu toţi înţeleg calitatea, toţi se uită la preţ“

A 18-a ediţie a târgului internaţional Moldenergy, desfăşurat la Chişinău, a atras 70 de expozanţi şi 2.500 de vizitatori în prima zi, potrivit organizatorilor

Autor: Radu Bostan

24.03.2014, 00:07 1600

Romelectro, unul dintre cei mai mari contractori generali pentru lucrările din sectorul energiei, ia în calcul extinderea în Republica Moldova, după ce piaţa din România a început să dea semne de stagnare. Moldova, care are nevoie de investiţii masive în modernizarea sistemului energetic, ar putea deveni un hub regional din care Romelectro să atace şi pieţele adiacente. Întrebarea este însă dacă Republica Moldova va dispune de finanţarea necesară pentru moder­nizare, în condiţiile în care jucătorii deja prezenţi în ţară se plâng că pe piaţa moldovenească low-costul primează.

Romelectro, grup cu afaceri de 100 de milioane de euro din lucrări pentru linii electrice, termocentrale şi hidro­cen­trale, a deschis anul acesta o repre­zentanţă în Chişinău, prin care va pros­pecta piaţa moldovenească. Re­publica Moldova este practic un teren virgin, în condiţiile în care sistemul energetic moldovenesc se află la nivelul celui românesc din anii ’90, cu linii de tensiune învechite şi centrale electrice cu randamente proaste şi grave probleme de mediu. „Nu ne-am propus pentru anul acesta un buget semni­ficativ, dorim să obţinem o imagine asupra necesităţilor zonei şi a resurselor locale. Este o piaţă relativ restrictivă din punct de vedere al capacităţilor şi preţului pe care le poate suporta“, a declarat Viorel Gafiţa, preşedintele grupului Romelectro.

Low-costul face legea

Experienţa companiilor deja prezente pe piaţa moldovenească arată că obstacolul preţului va fi greu de trecut. Companiile care furnizează echipamente şi servicii pentru sectorul energetic se plâng că piaţa este dominată de importurile de produse ieftine din China şi din fostul spaţiu sovietic. „Ca şi la voi, sunt numai chinezării pe piaţă“, spune Iurie Chitoroagă, manager de vânzări la Habsev, un distribuitor de echipamente pentru industria energetică, cu un stand în cadrul târgului de profil Moldenergy, organizat la Chişinău săptămâna trecută. Deşi este moldovean, Chito-roagă vorbeşte cu iritare despre preferinţa concetăţenilor săi pentru lucruri ieftine.

„Piaţa e mai sălbatică aici, nu toţi înţeleg calitatea, toţi se uită la preţ“, arată el.

 

Acelaşi lucru îl subliniază colegul său de stand, Costin Petcu, care este român şi reprezintă compania ame­ricană Eaton pe piaţa moldovenească. Eaton deţine trei fabrici în România, care produc echipamente electrice şi de automatizare, unele dintre ele ajungând şi dincolo de Prut, inclusiv prin intermediul firmei Habsev.

„Produsele low-cost, în special din China, deţin cam 70% din piaţa din Moldova. Durează mult până ajungi să discuţi cu clientul despre ce înseamnă cu adevărat preţul pentru el. E mai bine să ia trei produse low-cost în loc să ia unul şi bun?“ se întreabă el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO