ZF 24

Test Auto ZF: Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi, buggy de oraş. Galerie FOTO

Foto: Promotor.ro

Foto: Promotor.ro

Autor: Bogdan Alecu

11.02.2014, 10:40 6785

Sandero Stepway este principalul motiv pentru care Dacia a reuşit anul trecut să atingă un nivel de producţie record la Mioveni dar şi să urce în topul celor mai bine vândute mărci auto la nivel european. Din acest motiv, francezii au decis ca mai bine de jumătate din producţia modelului Sandero să reprezinte versiunea Stepway. Şi tot din acest motiv, s-a decis ca aceasta să fie versiunea de top a modelului. Spre exemplu, pe piaţa locală, singurele două opţionale pentru Stepway sunt harta Europei pentru sistemul de navigaţie (100 de euro) şi tapiţeria din piele  - 600 de euro. Dar, pe de altă parte, nu sunt disponibile geamurile spate electrice.

Ce impresionează la Sandero Stepway din prima este designul său – cu toate că partea frontală este aproape identică cu cea de la Logan, accentele “off-road” precum elementele de plastic ce protejează arcele roţilor, bara faţă modificată, “difuzorul” spate şi barele de pe plafon oferă impresia unui “buggy”. În plus, maşina dispune de o gardă la sol de 207 milimetri, cu 44 mm mai mult decât cea de 163 mm în cazul lui Sandero normal. Ce înseamnă acest lucru? Practic maşina oferă o gardă la sol demnă de un off-roader, nu doar pentru un SUV “urban”, iar aceasta permite traversarea unor zone mai dificile de teren, chiar şi în lipsa unui sistem de tracţiune 4x4. Spre exemplu, această gardă la sol se poate dovedi foarte utilă atunci când se circulă în condiţii de iarnă în Capitală, mai ales pe străzile secundare unde o maşină cu o gardă la sol mai mică poate ajunge să-şi folosească bara faţă pe post de plug de zăpadă. În plus, faţă de Sandero care vine echipat cu anvelope standard, 185/65 R15, Sandero Stepway vine cu roţi mai mari – 205/55 R16, adică unele aproape la fel de mari precum cele de pe un Duster 4x4 (215/65 R16), ceea ce înseamnă un plus de stabilitate, foarte important pentru un automobil scurt şi înalt. Ceea şi mai surprinzător este că Sandero Stepway oferă o ţinută de drum chiar mai bună comparativ cu noul Logan. Spre exemplu, dacă în cazul sedanului atunci când se abortează „mai sportiv” un viraj maşina devine uşor instabilă, Stepway rămâne sub control şi oferă senzaţia de siguranţă. Desigur, aici trebuie luat în calcul şi faptul că maşina dispune de ESP – sistem electronic de stabilitate. Printre dilemele apărute odată cu lansarea noilor generaţii de Logan şi Sandero era şi cea a lipsei butonului de de decuplare a ESP-ului. Spre exemplu, în cele mai multe cazuri se permite decuplarea ESP-ului pentru a ieşi de pe suprafeţe alunecoase, precum nisip sau zapadă/gheaţă, în condiţiile în care sistemul nu permite patinarea roţilor, dar în acest caz nu au existat probleme de niciun fel, nici pe zăpadă şi nici pe gheaţă.

Odată intrat în habitaclu iese în evidenţă tapiţeria scaunelor de foarte bună calitate dar şi apariţia unor noi elemente de design, printre care şi noul volan care pentru prima dată nu mai oferă senzaţia de low-cost.

Probabil cel mai important „plus” al noului Sandero este motorizarea diesel – 1,5 litri dCi 90 CP cuplat la o cutie de viteze cu cinci trepte. Dieselul, cu toate că este cu 1.400 de euro mai scump decât motorul de 0,9 litri Tce 90 CP, acesta oferă un consum mediu de 5 litri/100 km înregistrat în timpul testului, atât în traficul din Capitală cât şi în extraurban. Mai mult, în afara oraşului se poate ajunge şi la mai puţin de 4 litri/100 km, cu condiţia ca butonul „Eco” să fie acţionat. În plus, motorul poate fi catalogat drept unul sportiv deoarece oferă reprize scurte şi acceleraţii rapide, fiind plăcut atât în oraş cât şi la drum  lung.

Ca minusuri, cum era de aşteptat în cazul unui model Dacia, Sandero nu dispune de o izolaţie prea bună - spre exemplu, atunci când căldura este orientată la picioare, partea de jos a consolei centrale se încinge, ceea ce determină atuomat un disconfort pentru cel de la volan. De asemenea, nici fonic Sandero nu este bine izolat, iar calitatea materialelor din interior pun accent pe latura practică. În plus, am fi apreciat o suprafaţă de plastic pentru partea din stânga pedalierului unde de obicei şoferul pune piciorul stâng. Acolo este o suprafaţă acoperită cu textil, foarte uşor de murdărit, mai ales iarna şi dificil de curăţat. Dar toate acestea sunt detalii, având în vedere faptul că maşina are un preţ cu cel puţin două-trei mii de euro sub concurenţa directă. În plus, fiind o Dacia, maşina este adaptată condiţiilor de pe drumurile româneşti.

În ceea ce priveşte siguranţa, Sandero a primit 4 stele la EuroNCAP, fiind alături de noul Logan, cel mai sigur model Dacia, cu toate că nu dispune de airbaguri tip cortină, ci doar frontale şi laterale.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO