ZF 24

Timofti, NNDKP Consultanţă Fiscală: Există industrii întregi de care Fiscul nu s-a atins niciodată şi industrii care sunt ultraverificate pe principiul “de la contribuabilii cinstiţi este mai simplu de luat”

Timofti, NNDKP Consultanţă Fiscală: Există industrii...

Autor: Claudia Medrega

01.11.2013, 13:32 1055

Autorităţile nu ar trebui să vorbească neapărat de extinderea bazei de control, cât mai ales de efectuarea corespunzătoare a controalelor în practică având în vedere că dacă s-ar face statistici serioase referitoare la industriile auditate, foarte probabil s-ar constata că exista industrii întregi de care Fiscul nu s-a atins niciodată şi industrii care sunt ultraverificate pe principiul “de la contribuabilii cinstiţi este mai simplu de luat”, consideră Alina Timofti, partner NNDKP Consultanţă Fiscală.

Ministerul Finanţelor are în vedere  pentru anul viitor taxarea proprietarilor piscinelor şi parcărilor, iar nivelul accizelor ar putea să fie stabilit din 2014 prin indexarea cu inflaţia.

Schimbările fiscale analizate pentru 2014 vin după ce în acest an Finanţele au venit cu două valuri de modificări de taxe, care trebuiau teoretic, să aducă un plus de venituri bugetare de 3,4 mld. lei. Însă Finanţele estimează acum pentru perioada august-decembrie 2013 o nerealizare a veniturilor bugetului general consolidat faţă de program de aproape 4 mld. lei şi a trebuit să facă o rectificare bugetară negativă. Din cauza evoluţiei nefavorabile a încasărilor bugetare, premierul i-a cerut ministrului finanţelor să facă şi o simulare de creştere a cotei unice de la 16% la 22%, dar şi o reducere a TVA, de la 24% la 22%. Ulterior, oficialii de la Finanţe au spus că au fost doar discuţii la nivel politic şi nu va fi susţinută majorarea cotei unice.

“Eu am declarat în repetate rânduri că nu cred că în România există neapărat o problemă de legislaţie fiscală, ci mai degrabă problema de aplicare a acesteia şi de control. Practic, problemele care conduc la o slabă colectare a veniturilor la bugetul de stat - probleme care constituie baza tuturor discuţiilor referitoare la mărirea taxelor sau, alternativ, a bazei de impunere - îşi au originea într-o metodologie slabă de control. Când ne referim la metodologii de control ar trebui să avem în minte de la proceduri moderne şi eficiente de audit (de ex. prin sondaj sau proceduri de control electronic), până la stabilirea unor tematici unitare de control pe diverse industrii, training adecvat livrat inspectorilor care merg pe teren şi o infrastructură informatică adecvată care să susţină întreg sistemul. Din păcate aproape toate aceste componente ale unui sistem fiscal modern suferă în România”.

Reprezentanta NNDKP a amintit că în ultima perioadă au apărut voci care susţin că o variantă de creştere a colectărilor o reprezintă o “amnistie fiscal㔠pentru că ea ar reprezenta pe de o parte o soluţie pentru aducerea rapidă a banilor în ţară, precum şi scoaterea sumelor din economia neagră la lumină.

“Eu personal nu cred în acestă variantă, pentru simplul motiv că nici unul din guvernele care s-au perindat în ultimii ani nu a fost capabil să inspire încredere mediului de afaceri - cu bunele şi relele lui – şi, prin urmare, nu mă aştept ca nivelul de încredere pe care l-ar avea un guvern în momentul în care ar propune o astfel de amnistie să îi permită înregistrarea/marcarea efectelor scontate. Cu alte cuvinte, mediul de afaceri este foarte circumspect la toate măsurile propuse de guvern şi, prin urmare, nu reacţionează chiar atât de propmt din cauza unei lipse crase de credibilitate".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO