ZF 25 de ani: Indicatori economici

ZF 25 de ani. Turul de forţă al industriei auto: numărul autovehiculelor produse în România ar putea ajunge la 600.000 în 2023, de cinci ori mai mult decât acum 25 de ani

04.09.2023, 00:06 Autor: Florentina Niţu

De la mai puţin de 127.000 de autovehicule Dacia, ARO, Daewoo şi Roman produse local în 1998, industria auto ar putea ajunge în acest an la nivelul de 600.000 de maşini „made in România“ sub mărcile Dacia şi Ford, conform estimărilor ZF făcute pe baza evoluţiei pieţei.

Astfel, producţia autohtonă a crescut de cinci ori într-un sfert de secol, iar asta mai ales datorită investiţiilor considerabile ale celor doi jucători importanţi - Dacia şi Ford. Spre exemplu, anul trecut producţia locală, în unităţi, a „spart“ pragul de 500.000 de maşini, menţinând trendul ascendent din ultimii ani.

La sfârşitul anilor ‘90, pe vremea preşedintelui Emil Constantinescu, Dacia era acel cavaler frumos pe care ţi-l doreai ca însoţitor de călătorie. În 1998, într-o mică localitate de 200 de oameni din Timiş, doar 5-6 maşini Dacia 1310 circulau cu mândrie pe drumul de pământ, ce a fost asfaltat

15 ani mai târziu. Între timp, oamenii au dat animalele pe maşini, iar zootehnia a cunoscut un declin şi industria auto o ascensiune.

Acum, pe şosele autohtone circulă peste 10 milioane de vehicule înmatriculate local, un prag pe care România l-a depăşit pentru prima dată la finalul anului 2022.

Mai mult, urmează o nouă „revoluţie“, dat fiind că în mijlocul tuturor maşinilor cu motor tradiţional au apărut şi cele electrice şi hibride plug-in, care par hotărâte să-şi facă loc în inimile şoferilor kilometru cu kilometru. Pe străzi, astăzi, sunt circa 40.000 de autoturisme „verzi“, electrice şi hibride plug-in, ceea ce înseamnă mai puţin de 0,5% din totalul parcului auto. Loc de creştere există, şi mult, mai ales în unele ţări aceste vehicule au ajuns să domine vânzările.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar