ZF English

Dealerii Dacia se apropie timid de comertul electronic

28.03.2001, 00:00 33



La inceput au fost doar trei tineri, care au decis pe la sfarsitul anului 1991 ca nu se mai putea trai din salariul oferit de o slujba la stat, care le taia drumul spre viitorul la care visau.

Astfel incat Adrian Dehanciuc, Dumitru Stoian si Radu Bunicelu au infiintat la inceputul anului 1992 societatea ADRAS, a carei denumire provine de la initialele celor trei.

Ulterior, unul dintre parteneri a decis sa se retraga, iar la carma firmei au ramas doar Adrian Dehanciuc si Dumitru Stoian.

"Nu am inceput cu masini, ci cu produse alimentare", isi aminteste Dumitru Stoian, unul dintre co-fondatorii firmei.

"Afacerea nu a mers insa prea stralucit, deoarece noi nu ne prea pricepeam la comertul cu alimente, asa incat am decis sa ne apucam de ceva ce stiam si la care ne pricepeam".

Prin urmare, in 1993, dupa un an de "experimente" nereusite in domeniul alimentar, cei trei s-au indreptat catre un domeniu pe care il cunosteau "ca-n palma", mai precis autoturismele.



Schimbarea de directie

"Am inceput mai usurel, cu piese auto, activitate care a durat aproximativ sase luni, dupa care am intrat in vizorul uzinei de automobile Dacia, care ne-a remarcat activitatea si astfel am fost acceptati in randul colaboratorilor companiei, iar la sfarsitul anului am devenit oficial dealer al uzinei de la Pitesti".

Desi piata automobilelor din Romania este un domeniu dificil, cu multe suisuri si coborasuri, cei de la ADRAS au reusit sa se mentina mereu pe primul loc in topul distribuitorilor de masini Dacia.

"E adevarat ca piata este acum ceva mai greoaie, deoarece au patruns mai multe marci de masini, iar unele dintre acestea sunt importate din tari membre CEFTA, fiind astfel scutite de unele taxe, ceea ce le transforma in concurente serioase pentru marca de care ne ocupam noi", afirma Dumitru Stoian.

Cu toate acestea, Daciile se vand bine. Pe primul loc in topul vanzarilor se situeaza Dacia berlina, urmata la mica distanta de varianta break, de Dacia SupeRNova si de camionetele care sunt achizitionate mai ales de companii.

"ADRAS vinde lunar aproximativ 350 de masini, iar media anuala se ridica la 3.800-4.000 de autovehicule", declara Stoian.

Compania activeaza numai in Bucuresti, unde si-a deschis patru puncte de distributie. Punctul din aoseaua Oltenitei este cel mai nou, aflandu-se in mare parte inca in stadiul de santier.

De altfel, primarul Capitalei, Traian Basescu, a acordat pentru acest punct de distributie autorizatia de constructie cu numarul patru de la inceputul mandatului sau, o victorie de care cei de la ADRAS sunt foarte mandri.

Firma realizeaza profit, iar numarul angajatilor se cifreaza acum la aproximativ 160. "Am avut si noroc", recunoaste Dumitru Stoian.

"Prin 1993 puteai sa incepi o afacere doar cu 100.000 lei. Imi amintesc si acum ca in primele zile eram trei directori si aveam un singur angajat".

ADRAS utilizeaza diverse metode pentru a-si promova activitatea, de la sponsorizarea de evenimente culturale si pana la site-ul propriu, care prezinta caracteristicile tehnice ale tipurilor de masini Dacia oferite la vanzare, preturile si tipurile de sisteme de plata in rate si leasing, adecvate nivelului de venit si situatiei familiale a potentialului cumparator.

Dintre dealerii Dacia, site propriu au numai ADRAS (www.adras.ro) si Latin EFE Dacia (latinefedacia.ro), insa nimeni nu vinde inca prin Internet, datele oferite de site-uri avand doar menirea de a prezenta oferta la zi, de a furniza adresele punctelor de distributie si de a ajuta clientul sa calculeze cat va plati pentru o masina pe care are intentia s-o cumpere in rate sau in leasing.

Avantajul de a avea un site de prezentare a ofertei este indiscutabil; un potential client obisnuit sa caute pe Internet isi va alege, fara doar si poate, masina prin intermediul dealerilor pe care ii gaseste pe web, ignorandu-i pe ceilalti.

De aici si pana la comertul electronic nu mai e decat un pas. Totusi, Dumitru Stoian pare sceptic in privinta interesului pentru vanzarile prin Internet, afirmand ca potentialii clienti doresc in primul rand sa testeze marfa, chiar daca masina respectiva este descrisa cu de-amanuntul pe site.

"Clientii nu se multumesc sa citeasca despre o masina, ci sunt inclinati mai degraba sa vina la punctele de distributie, pentru a vedea vehiculele cu ochii lor".

Totusi, dealerii Dacia sunt pregatiti pentru comertul electronic, prin intermediul relatiei online cu Automobile Dacia.

Stoian spune ca ADRAS utilizeaza, de anul trecut, Sistemul Informatic Dealeri Dacia (SIDD), un sistem informatizat de comercializare a autoturismelor, realizat de firma Romsys.

SIDD este un sistem integrat care permite accesul si operarea directa a informatiilor in baza de date Dacia de catre fiecare dealer, precum si elaborarea electronica a documentelor necesare in procesul de comercializare a autoturismelor (stocuri, comenzi, facturi, caracteristici ale autoturismelor, preturi).



Castele de nisip si plaja de la Saturn

Desi poate parea ciudat, patronii de la ADRAS nu-si fac planuri, deoarece, spun ei, este o adevarata nebunie "sa construiesti castele de nisip" in conditiile actuale.

Compania va ramane fidela grupului Automobile Dacia-Renault, deoarece "un adevarat dealer trebuie sa reprezinte o singura marca sau, cel mult, doua produse care nu-si fac in nici un fel concurenta", spune Dumitru Stoian.

Din acelasi motiv, compania nu se gandeste sa-si extinda activitatea pe teritoriul Romaniei, pentru a nu face concurenta reprezentantilor locali ai Dacia.

Dupa afirmatiile lui Stoian, numarul total al distribuitorilor care lucreaza cu Automobile Dacia se ridica la aproximativ 120, dintre care aproape 20 in Bucuresti.

"Daca piata o va cere, ne vom extinde probabil si in provincie, dar nu in domeniul auto", afirma Stoian.

Deocamdata, firma s-a extins... pe plaja. Din 1996, compania detine, printr-un contract de concesionare pentru douazeci de ani, plaja de la Saturn. "Noi ne-am gandit sa luam o , asa cum se spune pe la tara", isi aminteste Dumitru Stoian.

"Cand am preluat noi plaja, era doar un camp presarat cu buruieni, pietre si scoici, in directia Mangalia. Dupa multe investitii si eforturi, am reusit sa o aducem la un nivel respectabil.

Am impanzit toata plaja cu baruri in forma de ciuperca, lucruri care sa ii atraga pe turisti". Stoian spera ca pana la anul, plaja sa ajunga la nivelul de trei delfini, ceea ce echivaleaza cu statutul de cinci stele pentru hoteluri.



In primele doua luni ale anului 2001, Dacia a vandut pe piata romaneasca 5.897 autovehicule, din totalul de 11.877 vehicule comercializate pe piata romaneasca.

Anul trecut, Automobile Dacia a vandut numai 55.000 de masini, ceea ce inseamna jumatate din nivelul din 1998, anul de varf al pietei auto din Romania. Pentru 2001, Dacia mizeaza pe succesul modelului SupeRNova.

Constructorul de la Colibasi intentioneaza sa produca in acest an aproape 40.000 de masini SupeRNova, un numar egal cu vanzarile totale inregistrate de Dacia Nova in cei cinci ani de la lansare.



Grupul francez Renault urmeaza sa lanseze, in luna aprilie, un site experimental destinat cumparatorilor de automobile, care vor avea astfel posibilitatea de a comanda si achizitiona online masina dorita, a declarat recent Zev Ungar, director pentru proiecte de e-business la Renault.

Ungar a apreciat ca infiintarea unui site de comert electronic va produce "un efect de retea", care va fi urmat de o crestere a vanzarilor de automobile Dacia.

Deocamdata, cine cauta un site oficial al Automobile Dacia-Renault gaseste doar o pagina de web in constructie, realizata de firma franceza Iguan@Consulting, la adresa daciaweb.iguanaconsulting.com.

Pagina prezinta oferta de masini disponibile, o lista a dealerilor Dacia si promite sa permita in viitor si formularea de comenzi online. Alte companii i-au luat-o insa de mult inainte Daciei, cel putin in materie de prezentare a ofertei pe Internet.

Daewoo Automobile Romania are deja doua site-uri, in afara de cele ale dealerilor sai, Automobile Craiova, Radacini si IATSA.

Romcar, reprezentant unic al concernului Ford in Romania, a lansat recent doua noi site-uri, pe langa cel al firmei. ATS, reprezentantul in Romania al grupului francez Citroen, are, la randul sau, doua site-uri.

Porsche Romania, care reprezinta marcile Volkswagen, Audi, Seat, Skoda si Porsche, a inregistrat deja cinci site-uri corespunzatoare celor cinci marci, desi site-urile sunt in constructie; exista, de asemenea, si un site al firmei Open Service, dealer Skoda.

IPSO, cel mai important dealer al grupului Renault in Romania, AML Motors, importator Mitsubishi si Daperom, distribuitor Peugeot, au si ele cate un site.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO